Conversies en conversion rate zijn twee verschillende KPI’s (key performance indicators) om het succes van je e-mails te meten. Conversies zijn het totaal aantal uitgevoerde gewenste acties die uit je e-mails zijn gekomen. Vaak zitten er in een e-mail één of een paar gewenste acties die een ontvanger het liefst uitvoert. Dit kan van alles zijn; van het lezen van een blog, het downloaden van een whitepaper tot het aanmelden voor een cursus. Elke uitgevoerde ‘actie’ wordt geteld als een conversie.
De conversion rate is het percentage van de subscribers (de contactpersonen die jouw e-mails ontvangen) dat een conversie doet in jouw e-mail. Er is geen perfecte conversion rate, maar er zijn verschillende internationale en nationale e-mail benchmarking die per industrie de gemiddelden laten zien:
Jouw eerste stap in het verbeteren van de conversion rate begint met het in kaart brengen van jouw huidige gemiddelde conversion rate en het implementeren van de volgende strategieën om deze te verhogen.
Mensen zijn sneller geneigd om visuele informatie op te slaan en te onthouden. Het duurt veel langer om tekst te ontleden en begrijpen dan een plaatje. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden is niet voor niets een bekend spreekwoord. Dus, mensen nemen visuele content sneller en beter op dan tekst, maar wat betekent het voor de conversion rate? Meerdere bronnen laten zien dat de conversion rate van bedrijven die hun eigen visuele content gebruiken 7 keer hoger is dan bedrijven die dat niet doen. Dit zijn de 4 populairste visuals om in e-mail te gebruiken:
Personalisatie is geen onbekende voor de meeste marketing professionals die dit lezen, maar het belang ervan moet niet vergeten worden: gepersonaliseerde e-mails krijgen een hogere open rate, versterken de interactie en leveren hogere click through rates op. Er zijn meerdere personalisatie strategieën om toe te passen:
Overtuigen is een belangrijk onderdeel van marketing en sales. Je wilt tenslotte je potentiële klanten overtuigen om klant bij je te worden. Jij hebt namelijk het beste product of dienst in huis om zijn of haar probleem op te lossen. Overtuigingskracht ligt 'm hierin niet alleen in het beïnvloeden van iemands koopbeslissingen, maar ook om een positief beeld te helpen scheppen ten opzichte van je bedrijf. B2B professionals leggen de focus op logos (inspelen op logische redenering), terwijl B2C professionals eerder aanspreken op de emotie en het gevoel (pathos). Afhankelijk van de industrie, de doelgroep en de producten moet je de overtuigingskracht kiezen die het beste bij jouw bedrijf past.
Als je e-mail data laat zien dat je e-mails wel geopend en gelezen worden, maar conversie achterblijft, dan zul je moeten overwegen om je call to actions te optimaliseren. Call to actions zijn cruciaal als het gaat om conversieoptimalisatie bij e-mails. Je call to actions helpen je om de gewenste actie duidelijk te maken aan de ontvanger. Het moet sterk, duidelijk, kort en positief zijn. Maar ook:
Je komt er anno 2020 niet meer onderuit: je e-mails moeten responsive zijn en er zowel op desktop, tablet en mobiel goed uitzien. Naast dat je e-mails mobile-proof moeten zijn, moeten ze ook responsive zijn voor de verschillende e-mail programma's, webbrowsers en software. E-mails die niet goed weergegeven worden zullen niks opleveren. Naast responsiveness, wil je dat je e-mails er qua design goed uitzien. Je wilt een logische opbouw qua content elementen, de juiste balans tussen tekst en beeld, genoeg witruimtes, opvallende call to actions en een mooie handtekening en footer. Alles in de huisstijl van je bedrijf.
Als marketeer wil je weten welke strategische elementen werken en welke niet. Zo wil je weten in hoeverre de verandering in call to actions ook daadwerkelijk gezorgd heeft voor een verhoging van de conversion rate. Maar je wilt vooral weten waarom iets wel of niet werkt, zodat je daarmee kunt optimaliseren. A/b-testen (of split testing) is een resultaatgerichte testmethode om te onderzoeken hoe iets presteert als je een variabele aanpast. Bij A/B-testen binnen e-mail marketing zorg je voor twee e-mails die op één enkele variabele variëren en zorg je ervoor dat beide e-mails naar evenveel mensen worden verzonden op precies dezelfde voorwaarden. Zo zorg je voor de meest betrouwbare uitkomst. Je kunt meerdere variabelen testen, denk aan: