true

De 8 grootste blunders die je kunt maken met e-mail marketing

blunders-email-marketing
Heb je moeite om je nieuwsbrief abonnees om te toveren tot klanten? Worden je nieuwsbrieven niet goed gelezen en wordt er amper geklikt? In deze blog laten we de 8 grootste e-mail marketing blunders zien die dit kunnen veroorzaken én vertellen we hoe je ze oplost. 

1. Geen duidelijke call-to-action

Zoals je vast wel eerder hebt gehoord of gelezen, aan je content moet een bepaalde gerichte actie verbonden zijn. Of het nu gaat om een social media bericht, een blog, een landingspagina of - je voelt hem al aankomen - een e-mail. Zonder een duidelijke call-to-action laat je je lezers eigenlijk aan hun lot over: ze hebben geen idee wat ze moeten doen. Denk dus goed na wat je wilt bereiken met je e-mail en zorg ervoor dat je tekst en afbeeldingen ingericht zijn op dit doel. 

Een goede call-to-action is:

  • Opvallend
  • Urgent en direct

Voorbeelden van call-to-actions zijn:

  • Schrijf je in
  • Download hier
  • Klik hier
  • Meld je aan

2. Onduidelijke verwachtingen

Verwachtingen draaien voor een deel om de frequentie. Als je nieuwsbrief abonnees elke week een nieuwsbrief verwachten en jij stuurt ze elke dag of juist sporadisch een e-mail, voldoe je niet aan hun verwachtingen. Voor een ander deel gaan verwachtingen over de inhoud. Als ontvangers van je nieuwsbrief content over online marketing verwachten, dan is het geen goed idee om hen content over bijvoorbeeld design of een product te sturen. Dit kan ook nog veel specifieker, wanneer je abonnees bijvoorbeeld alleen social media tips willen ontvangen, verwachten ze content rondom dat onderwerp. Verwachtingen rondom inhoud kunnen ook niet behaald worden als de onderwerpregel van je e-mail niet aansluit op de inhoud. 

 

💡 Weten hoe je de beste onderwerpsregels schrijft voor jouw e-mails? Download dan gratis onze cheat sheet! 

Download Cheatsheet


3. Onprofessioneel

Het internet kan een schimmige plek zijn. Iedereen kent wel de vervelende phising en scamming e-mails die rond gaan. Mensen zijn terecht sceptisch als het gaat over nieuwe websites en e-mails. Totdat de veiligheid en professionaliteit ervan is bewezen. 

Als je e-mails er schimmig en onprofessioneel uitzien, is de kans groot dat je abonnees niet klikken of zich zelfs uitschrijven omdat ze je wantrouwen. Wil je professioneel overkomen? Let dan op de volgende punten:

  • Check de spelling
  • Kies voor een rustig design met huisstijl elementen
  • Voeg geen bijlagen toe, tenzij de ontvanger hierom gevraagd heeft
  • Let op je tone of voice en taalgebruik

4. Te veel sales

E-mails moeten gefocust zijn op de ontvanger. Het gaat erom dat je hen waarde biedt dat ze nergens anders op dezelfde manier kunnen krijgen. Een grote misser is dus ook om je nieuwsbrieven te veel te richten op de verkoop van producten of diensten. Zeker als je jouw e-mails op de customer journey hebt ingericht, zitten mensen in het begin van hun klantreis niet te wachten op een sales e-mail. Focus je op de lezer, niet op jezelf. Nog een manier om het sales-randje van je e-mails af te halen is door ze persoonlijker te maken. Verstuur ze bijvoorbeeld vanuit iemand uit het team (de hoofd marketeer of eigenaar bijvoorbeeld) en voeg zijn of haar persoonlijke handtekening toe aan de e-mail. Geef je bedrijf een gezicht! 

5. Te veel automatisering

Begrijp ons niet verkeerd, wij zijn gek op automation. Feit blijft wel, dat als je het te veel inzet het ook averechts kan werken. Veel e-mails zijn prima geschikt voor automatisering, maar hoe verder potentiële klanten in de customer journey zitten, hoe minder automation gewenst is. Als je bijvoorbeeld weet dat een lead willing to buy is, heeft het veel meer zin om deze persoon een persoonlijk bericht te sturen. Een geheugensteuntje: hoe meer waarde een contactpersoon direct brengt, hoe minder je wilt automatiseren. Dit betekent niet dat je jouw e-mail marketing bij deze waardevolle leads helemaal niet moet automatiseren. Het gaat meer om de balans tussen automation en persoonlijk. 

6. Vergeten van mobiele gebruikers

Meer dan de helft van alle e-mail opens gebeurd via smartphone en dit zal alleen maar hoger worden. Het is dus cruciaal dat je e-mails geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. Als je e-mail niet goed weergegeven wordt op de smartphone van je ontvanger is de kans heel groot dat deze in de prullenbak terecht komt. En anders verdwijnt deze wel in een overvolle inbox, zonder dat er ooit nog naar om wordt gekeken. Een andere mogelijkheid is dat de ontvanger zich uitschrijft voor je e-mail marketing en dat is natuurlijk iets dat je wilt voorkomen! Wat zijn nou de grootste missers als het gaat om niet op mobiel geoptimaliseerde e-mails? 

  • Uitvergrootte of vreemd geplaatste afbeeldingen
  • Te veel tekst zonder alinea's
  • Geen responsieve kolommen
  • Geen of een gebrek aan alt-text

7. Onbereikbaar zijn

Hier kunnen we heel kort over zijn: zorg dat al je e-mails een reply-mogelijkheid hebben. Een nieuwsbrief versturen vanuit een 'noreply' e-mail is een hele grote misser. Het brengt geen uitnodigend gevoel over én het kan daadwerkelijk je open rate omlaag brengen. De afzender van e-mails is namelijk de belangrijkste reden dat mensen je e-mail wel of niet openen. Stuur dus al je e-mails vanaf een persoonlijke e-mail waar mensen op kunnen reageren, en voeg daarnaast ook andere contactgegevens toe zoals telefoonnummer, adres en socialmediakanalen. 

8. One size fits all

Eén van de belangrijke kenmerken van online marketing, en specifieker e-mail marketing, is relevantie. Een one size fits all mentaliteit hoort hier echt niet bij. De e-mails die je verstuurt moeten relevant zijn voor de lezer. Hij of zij moet er iets uit kunnen halen.

Wist je dat maar 11% van e-mail campagnes gesegmenteerd zijn? Dat wil zeggen dat de contactpersonen ingedeeld zijn in verschillende groepen om daar het bericht op aan te passen.

De meeste bedrijven hebben wel meerdere ideale klantprofielen. Een CEO heeft bijvoorbeeld hele andere eigenschappen, doelen en verwachtingen dan een marketing manager. Weet dus wie je lezer is en pas de content van je e-mails aan op basis van profiel of interesse. Zo blijf je optimaal relevant! 

💡 Ook meer conversies en leads halen uit jouw e-mails? Download onze cheatsheet: Van subscriber naar klant met e-mail marketing

Download e-mailmarketing cheatsheet