false

Waarom je nu moet starten met lead nurturing via e-mail

analia-baggiano-Wt_MvqQTyec-unsplash-1-1
E-mail lead nurturing is een enorm populaire en effectieve marketingstrategie waarmee je (potentiële) klanten warm houdt en de relatie met hen versterkt. Veel bedrijven onderschatten de kracht die e-mail heeft in het koopproces van hun leads. Zonde, want hiermee laat je een hoop kansen liggen. We leggen je in 5 tactieken uit hoe je e-mail marketing het beste in kunt zetten om je (potentiële) klanten warm te houden en een band met hen te versterken.

Creëer gesegmenteerde e-maillijsten

Het eerste cruciale element van een succesvolle e-mail nurturing strategie is het opdelen van je totale e-maillijst in gesegmenteerde lijsten. Dit kun je het beste doen op basis van gedrag of interesse. Creëer bijvoorbeeld verschillende e-maillijsten met contacten die interesse hebben in een bepaalde product of dienst. Zo kun je hen specifieke en relevante content aanbieden per productinteresse. Heb je geen specifieke of meerdere producten of diensten? Dan zou je de contacten ook kunnen segmenteren op content interesse of gedrag op je website. Welke blogs of pagina’s leest de contactpersoon graag? Kun je op basis van jouw websitecontent verschillende categorieën maken? Dan is dit ook een mogelijkheid om je contacten te segmenteren!

Stuur kwalitatieve en relevante content

E-mail lead nurturing draait om meer dan het simpelweg sponsoren van producten of diensten onder je klantcontact bestand. Je wil bij dit soort campagnes juist de relatie versterken en dat doe je niet door lukraak met aanbiedingen te strooien. Je wilt je leads kwalitatieve content aanbieden waar ze ook daadwerkelijk wat aan hebben en wat waardevol voor ze is. Nurturing gaat om meer dan alleen ‘koop mijn product of dienst’, het is een manier om je leads te overtuigen dat hun problemen ertoe doen, ze worden gezien en dat jullie de juiste oplossing hebben voor hun problemen.

Je kunt content gebruiken zoals blogs, video, gratis downloads van whitepapers of templates om je (potentiële) klant te laten zien dat je oprecht wilt dat hij of zij er beter van wordt.

Automatiseer je e-mailcampagnes

Tegenwoordig kun je e-mailcampagnes van A tot Z automatiseren wat je enorm veel tijd en energie scheelt. Met software zoals MailChimp of HubSpot kun je verschillende elementen bij je campagnes structureren en automatiseren, denk aan je gesegmenteerde lijsten, de e-mails die je wilt versturen, het moment waarop je iemand wil mailen, conversiedoelen (wanneer iemand een gewenste actie uitvoert wil je die persoon misschien uit je nurture campagne halen) en frequentie.   

Een relatie opbouwen met je contacten doe je niet in één dag, dat heeft tijd nodig. Om het meeste uit je lead nurturing e-mailcampagnes te halen moet je e-mails regelmatig en gestructureerd versturen. Zeker niet te vaak, maar ook niet onregelmatig zodat je onopgemerkt in de inbox blijft hangen. Helemaal afhankelijk van jouw organisatie moet je beslissen hoe vaak je jouw contactpersonen deze nurture e-mails wilt sturen. Voor de meeste organisaties is één gerichte e-mail per week voldoende, hoewel sommige organisaties ervoor kiezen om dagelijkse nurture e-mailing te versturen. Wees niet bang om te testen met het de frequentie en inhoud van je e-mails en kijk of je met jouw e-mailmarketing software kunt a/b-testen om de beste resultaten te kunnen meten.

Zet je campagnes in op de fasen van de customer journey

Bij lead nurturing kan ook de customer journey helpen om je e-mails beter aan te laten sluiten op je (potentiële) klant. Als je de e-mailcampagnes inricht op basis van waar de ontvangers zich in hun koopproces bevinden, vergroot je de kans dat ze klant worden én blijven. Lees vooral deze blog als je wilt weten waarom het inrichten van je e-mails op de customer journey een goed idee is.

Gebruik video

Videocontent is een bewezen effectieve marketing- en communicatietool en ruim 90% van de marketeers die video gebruiken vindt het een essentieel onderdeel van hun marketingstrategie. Video doet het uitstekend op social media en in apps, maar wat als je het ook in je e-mailcampagnes toevoegt? Hiermee breng je je e-mails naar het volgende niveau en vergroot je de kans dat je leads je website nogmaals bezoeken en converteren. Wij gebruiken persoonlijke video’s in onze e-mailing naar leads en klanten. Op die manier kun je ze direct aanspreken en zo een persoonlijke relatie opbouwen. Je kunt er ook voor kiezen om video’s te maken zonder dat jij of een collega in beeld bent, met animaties bijvoorbeeld. De mogelijkheden met video zijn eindeloos!

Ben je er klaar voor?

Om met e-mail nurturing campagnes aan de slag te gaan moet je beschikken over een goed marketing automation tool of CRM-systeem waarmee je e-mails kunt maken, versturen en analyseren. En vergeet vooral het analyseren niet, want daarmee kom je erachter wat wel of niet werkt voor jouw (potentiële) klanten. E-mail lead nurturing helpt je om de relatie met je toekomstige klanten te versterken en vertrouwen te winnen bij je leads. Dat heeft een positief effect op het gedrag van de leads van jouw bedrijf en vergroot de kans dat ze klant bij je worden en blijven.

💡 Ook meer conversies en leads halen uit jouw e-mails? Download onze cheatsheet: Van subscriber naar klant met e-mail marketing

Download e-mailmarketing cheatsheet