Blogs

Google Campaigns

23 min read
2020-02-04

Hoe start je met Google Ads voor jouw bedrijf?

Dagelijks zoeken we meer dan 3,5 miljard keer, wat jaarlijks neerkomt op een biljoen. We zoeken erop los en onze vriend Google helpt ons vinden. Het is dan ook niet gek dat Google Ads nog steeds heel populair is om mee te adverteren. Wat is Google Ads en hoe werkt het?

Wat is Google Ads?

Met Google Ads kun je adverteren in het Google zoeknetwerk en Google Displaynetwerk. Je kunt zoekwoorden instellen die bij jouw branche passen en waaronder je gevonden wilt worden. Met de juiste instellingen in Google Ads kun je op een gemakkelijke manier een goede positie verkrijgen in Google Ads. In vergelijking met SEO, wat maanden kan duren voordat je een goede positie verkrijgt, kan dit met SEA binnen een paar dagen. Het nadeel is wel dat wanneer je stopt met SEA je positie ook meteen weer daalt.

Waarom jij Google Ads moet gebruiken

Je kunt Google Ads inzetten voor verschillende doeleinden. Wil je met een specifiek product of dienst in de top 4 staan? Dan is een continu lopende Google Search advertentie een goed idee. Je kunt ook een kortlopende advertentie maken wanneer je een speciale aanbieding wilt uitlichten of een evenement wilt lanceren. Google Ads is ook te gebruiken met een klein budget, afhankelijk van de branche waar je in werkt. Dit heeft te maken met de concurrentie op de zoekwoorden waarmee je wilt adverteren. Sectoren met een High Customer Value (De Customer Lifetime Value (CLV) is de opbrengst van de klant aan het einde van de samenwerking) betalen meer voor zoekwoorden dan andere sectoren. Advocaten en verzekeringsmaatschappijen betalen meer voor zoekwoorden dan restaurants. Je betaalt als klant meer voor een advocaat dan voor een lunch en je bezoekt een restaurant één keer voor een gehele lunch en je hebt een advocaat vaak voor een langere termijn nodig.

Stappenplan om jouw Google Ads account in te richten

Om niet onnodig veel tijd kwijt te zijn aan het opzetten van jouw Google Ads campagnes hebben wij een stappenplan voor jou uitgeschreven. Na het volgen van deze 11 stappen heb jij een goede Google Ads campagne voor jouw bedrijf gemaakt.

1. Bepaal je doel

Zonder doel heeft het geen nut om te starten met Google Ads. Je moet namelijk van te voren bedenken met welke intentie je gaat adverteren in het Google zoeknetwerk. Wil je leads, verkopen of gewoonweg meer website verkeer? Deze doelen hebben invloed op de instellingen van je campagnes.

2. Ken de basistermen

Weet waar je mee werkt. Om je Google Ads account zo effectief mogelijk in te richten moet je deze termen kennen:

  • Keywords: dit zijn de zoekwoorden of zinnen die personen intypen in het Google zoeknetwerk en welke ervoor zorgen dat jouw advertentie wordt geactiveerd. Bij het opzetten van je campagne bedenk je welke zoekwoorden personen gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.
  • Budget: Wat wil je maximaal kwijt zijn aan je campagnes per maand? Bereken dit daarna door naar een dagbudget. Het dagbudget is het budget wat je per dag kwijt wilt zijn aan je advertenties. Stel je wilt maximaal €1000,- budget per maand uitgeven, dan betekent dit een dagbudget van €33,-. Je dagbudget wordt besteed voor de kliks op je advertentie. Wanneer je dagbudget is bereikt stopt Google met het tonen van jouw advertenties om onnodige kosten te voorkomen. 
  • Bod: Wat wil je maximaal uitgeven per klik? Stel: je hebt een dagbudget van €10,- ingesteld en je kiest voor een maximaal bod van €2,- voor een klik, dan kun je per dag maar 5 klikken ontvangen. Houd hier dus rekening mee. Google geeft een melding wanneer je bod te laag is voor de eerste pagina. Het kan zijn dat je in het begin een bod instelt waarmee je op de eerste pagina komt. Een week later kan dit bod te laag zijn omdat er bijvoorbeeld meerdere bedrijven op dit woord zijn gaan adverteren, of ze bieden hoger dan jij. Je kunt er dan voor kiezen om mee te gaan in de "veiling" en je bod te verhogen. Zo kom je weer op de eerste pagina. Als je doel is om meer brand awareness te generen en meer traffic naar je website te leiden, is het verstandig om mee te gaan met de suggestie van Google met het bod voor de eerste pagina.
  • CPC (Cost Per Click): Het bedrag dat je daadwerkelijk per klik hebt betaald. Dit is nooit meer dan je ingestelde maximale bod. Als je een maximaal bod van €2,- hebt ingesteld, betekent dit niet dat elk zoekwoord ook €2,- per klik kost. Een zoekwoord kan ook €0,51 kosten per klik. Je betaalt dan €0,51 per klik. Dit wordt de CPC (kosten per klik) genoemd.
  • Kwaliteitsscore: Een score die Google geeft voor de relevantie van je zoekwoorden in combinatie met je landingspagina. De landingspagina is de pagina waar bezoekers op komen na het klikken op jouw advertentie. Een goede kwaliteitsscore resulteert in een lagere CPC en een hogere positie.
  • Veilinginzichten: Hier kun je zien hoe jouw advertenties worden getoond ten opzichte van de concurrenten. Dit zijn bedrijven die op dezelfde zoekwoorden adverteren. Je ziet hier de vertoningspercentage van jouw advertenties, het percentage dat je in de top 4 wordt getoond en het percentage dat je op plek 1 wordt getoond.
  • Conversies: Resultaten meten doe je met het instellen van conversies. Wat is voor jouw bedrijf een conversie? Dit kan variëren van het downloaden van een e-book tot het kopen van een product.

3. Koppel Google Analytics

Betaald zoekverkeer (verkeer vanuit je Google advertenties) volgen doe je in Google Analytics. Dit kan alleen als je deze hebt gekoppeld aan je Google Ads account. In Google Analytics kun je vervolgens doelen (conversies) aanmaken en deze weer importeren in Google Ads. Je krijgt nu inzicht in welke zoekwoorden en advertenties hebben gezorgd voor een conversie. Met deze inzichten kun je je campagnes weer optimaliseren. Er wordt op je advertentie geklikt, je website wordt bezocht, maar niemand gaat over tot conversie. Dit los je op door je te verdiepen in het gedrag van je websitebezoekers.

Bekijk de veelbezochte pagina's van je website. Komen deze wel of niet van betaald zoekverkeer? Als er vooral organisch verkeer naar je veelbezochte pagina's komen kun je deze beter instellen als bestemmingspagina voor jouw Google Ads advertenties.

Ook kunnen er zoektermen zijn gebruikt om op jouw website te komen die je nog niet hebt toegevoegd als zoekwoord in jouw Google Ads. Voeg deze toe en je verhoogt het verkeer naar de bestemmingspagina van je advertenties.

4. Maak een logische campagne-indeling

Organiseren = key. Deel je campagnes en advertentiegroepen op een logische manier in. Een georganiseerd Google Ads account bied je de mogelijkheid om op campagne- en advertentieniveau te optimaliseren. Je wilt namelijk verschillende campagnes hebben voor de hoofdonderwerpen van je onderneming en advertentiegroepen voor de kleine onderwerpen. Hierdoor kun je advertenties maken voor één onderwerp tegelijk. In onderstaand voorbeeld worden broeken en shirts gebruikt. Je wilt niet één advertentie maken voor broeken en shirts.

Het veranderen van je advertentietekst, het toevoegen van extra zoekwoorden, het uitsluiten van zoekwoorden en het aanpassen van je bod op je zoekwoorden horen allemaal tot de optimalisatie mogelijkheden.

Je campagnes vertegenwoordigen de grote categorieën van je bedrijf met daaronder de advertentiegroepen voor de kleine categorieën. Als kledingwinkel kun je het zo doen:

Campagne 1: broeken
- Ad Groep 1: Jeans
- Ad Groep 2: Shorts
- Ad Groep 3: Chino's

Campagne 2: shirts
- Ad Groep 1: T-shirts
- Ad Groep 2: Tanktops
- Ad Groep 3: Longsleeves

Je voegt jouw gekozen zoekwoorden toe aan elke advertentiegroep. De advertenties van de advertentiegroep Jeans worden dan alleen getoond onder de zoekwoorden die te maken hebben met "jeans". Stel je maakt maar één advertentiegroep met jeans, shorts en chino's, dan wordt de advertentie over jeans ook getoond aan personen die zoeken naar shorts. Hierdoor is je advertentie niet meer relevant en zullen bezoekers niet overgaan tot conversie.

Binnen elke advertentiegroep maak je 4 advertenties. Dit zijn 3 zoekadvertenties en 1 responsieve advertentie. Een responsieve advertentie is een advertentie waar je 8-10 verschillende koppen kunt toevoegen en 4 beschrijvingen. Dit zorgt ervoor dat Google je klant de meest relevante informatie over jouw bedrijf kan tonen.

5. Stel een budget in

Bedenk welk dagbudget je wilt gebruiken en hoeveel je wilt betalen voor een klik. Je hoeft niet direct te starten met een budget van €100,- per dag. Zet ook niet te laag in, want hierdoor worden je advertenties beperkt getoond aan potentiële klanten.

6. Kies je zoekwoorden

Kies zoekwoorden die passen bij jouw product of dienst. De zoekwoorden moeten zo relevant mogelijk zijn om de advertentie te activeren. Je wilt immers dat personen op jouw advertentie klikken als ze opzoek zijn naar jouw product of dienst. Afhankelijk van de zoekwoorden die je hebt gekozen wordt er aangegeven wat de CPC is bij hoge en lage concurrentie. Des te hoger de concurrentie des te hoger de kosten voor bovenaan de pagina.

Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf?
Je weet welke woorden er bij jouw bedrijf horen en je weet onder welke woorden je gevonden wilt worden. Belangrijk is om te onderzoeken of deze zoekwoorden ook daadwerkelijk zoekvolume bevatten. Het zoekvolume is de hoeveelheid maandelijkse zoekopdrachten die een zoekwoord heeft. Belangrijk is dat een zoekwoord minimaal 300 zoekopdrachten per maand heeft. Op deze manier zorg je ervoor dat er genoeg verkeer naar je website te leiden is waar een conversie uit kan komen.

In Google Ads vind je de zoekwoordplanner van Google zelf. Gebruik deze tool om het zoekvolume van je zoekwoorden te onderzoeken. Vanuit hier kun je de zoekwoorden ook heel makkelijk toevoegen aan je campagne.

Voorbeeld:
De advertentiegroep Shorts heeft zoekwoorden nodig. Het meest voor de hand liggende woord zou hier zijn: "shorts". Waarom is dit geen goed zoekwoord? "Shorts" is dusdanig breed, dat de persoon die deze zoekterm gebruikt, niet per se op zoek is naar het kopen van een short. Wees dus specifieker met je zoekwoorden, zoals "dames shorts" en "korte broek kopen".

  • 💡 In de zoekwoordplanner geeft Google ook suggesties voor andere zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw gekozen zoekwoorden.

7. Schrijf pakkende advertentieteksten

Je zoekwoorden dienen terug te komen in je advertentieteksten. Dit draagt bij aan de relevantie van je advertenties en verhoogt de kwaliteitsscore. Gebruik altijd alledrie de koppen en de twee beschrijvingen. Vul het weergavepad in en vergeet niet de uiteindelijke URL in te vullen. Dit moet de landingspagina zijn die te maken heeft met je advertentie.

8. Maak gebruik van advertentie-extenties

Met advertentie-extensies voeg je extra informatie toe aan je advertentie. Je eist meer ruimte op in het Google zoeknetwerk en je kunt hiermee nog relevantere informatie tonen aan de zoeker. De kans is hierdoor groter dat iemand op jouw advertentie klikt. Denk bijvoorbeeld aan sitelink-extensies en een oproep-extensie.

Sitelink-extensies: Bieden je extra ruimte om personen naar een specifieke pagina op je website te leiden. In bovenstaand voorbeeld is dat damesshorts, herenshorts, alle shorts en claim jouw kortingscode.
Oproep-extensie: Voeg het telefoonnummer toe waar klanten je op kunnen bereiken.
Highlight-extensies: Wat zijn de "highlights" van jouw bedrijf? Wat maakt jouw uniek en waarom moeten klanten bij jou converteren? Zet dit in de highlights. In bovenstaand voorbeeld zijn de highlights: "gratis retour", "100 dagen bedenktijd" en daarna komt nog "achteraf betalen".

9. Schrijf goede landingspagina's

Je kunt nog zo'n goede advertentie hebben gemaakt, zonder goede landingspagina zal iemand niet overgaan tot conversie. Google indexeert jouw landingspagina's en geeft op basis hiervan "korting" op jouw CPC. Je betaalt dan uiteindelijk minder voor een hogere positie. Dit is geen garantie dat een bezoeker langer op jouw website blijft. Belangrijk is dat de user experience klopt.

10. Gebruik uitsluitzoekwoorden

Waar wil je niet op gevonden worden? Als je een webwinkel hebt wil je niet gevonden worden onder gratis of tweedehands. Deze kun je toevoegen aan je lijst met uitsluitingszoekwoorden. Zonder het gebruik van uitsluitingszoekwoorden is de kans groot dat je advertenties onder irrelevante zoekwoorden worden getoond. Hier gaat je budget dan aan op zonder dat het resultaat oplevert. Zonde dus!

11. Optimaliseer

Probeer veel uit en verwacht niet in een keer een goede campagne neer te zetten. Geef jezelf de tijd om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Houd je campagnes in de gaten en pas zonodig biedingen aan, voeg zoekwoorden toe of sluit ze juist uit. De tijd heb je nodig om een winstgevende campagne te draaien.

Blijf leren

Hoeveel je uit Google Ads wilt halen, hangt helemaal af van hoeveel tijd en energie je erin wilt stoppen. Des te meer liefde en aandacht er aan een account wordt geschonken, des te beter het zal presteren. Winstgevende campagnes draaien voor jouw bedrijf ligt binnen handbereik.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?