true

4 voordelen van een sterke missie en visie voor jouw organisatie

4 voordelen van een sterke missie en visie voor jouw organisatie

Met je organisatie of bedrijf wil je natuurlijk groeien en de beste diensten en producten aanbieden aan je doelgroep. Maar hoe maak je die groei, hoe vind je klanten die zich kunnen vinden in hetgeen waar je voor staat en bovenal: hoe geef je richting aan je organisatie? Begin bij het begin en neem je missie en visie eens onder de loep. Deze zijn essentieel om mensen aan je organisatie te binden, doelen te stellen en de juiste koers te varen met je bedrijf. Lees dan ook snel verder om de 4 voordelen van een sterke missie en visie voor jouw organisatie te ontdekken! 

Zo maak je een missie statement

Allereerst, wat is je missie statement en hoe stel je deze op? In je missie wordt duidelijk waar je als bedrijf voor staat en wat je wil betekenen voor je klanten, medewerkers en andere stakeholders. In dit statement komen je doelstellingen, waarden, unique selling points, kerntaken en definitie van de doelgroep duidelijk naar voren. Kortom: de hele bedrijfsidentiteit en primaire reden van het bestaan van jouw bedrijf. 

Welke elementen moeten terugkomen in een duidelijk missie statement?

Je missie moet specifiek, inspirerend en onderscheidend zijn en in een paar zinnen duidelijk worden. Deze is tijdloos en de eerste stap richting het behalen van je visie. Om je missie te formuleren kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Welke behoefte vervult mijn bedrijf?  
  2. Voor wie vervullen wij die behoeftes?  
  3. Waar staan wij voor en geloven wij in? (Je kernwaarden) 
  4. Wat zijn onze unique selling points? 
  5. Waar en in welke markt bevinden wij ons?

Ter inspiratie, de missie van SendtoDeliver:

“Onze missie is om het volledige potentieel in onze partners naar boven te halen zodat zij hun online kansen kunnen grijpen.” 

4 voordelen van een sterke missie en visie

Zo maak je een visie statement

Als je je missie duidelijk voor je hebt, is het tijd om je visie te formuleren.

Waar een missie statement zich focust op de organisatie en op wat zij ondernemen in de dagelijkse praktijk, focust een visie statement zicht op de toekomst. Een visie geeft richting aan waar je met je missie naartoe wilt en de strategie waarmee je dat bereikt. Deze wordt binnen een paar zinnen samengevat. Je visie is inspirerend en motiverend en werkt als leidraad bij het maken van huidige en toekomstige keuzes. Door een visie creëer je houvast en kun je gericht aan de slag om je doelen te behalen.  

Om je visie statement op te bouwen kan je jezelf deze 3 vragen stellen: 

  1. Wat wil je met je bedrijf in de toekomst bereiken? 
  2. Hoe kunnen die doelen worden bereikt? 
  3. Hoe ziet de omgeving waar je bedrijf zich in bevindt er in de toekomst uit? 

Ter inspiratie, de visie van SendtoDeliver: 

“Wij bouwen aan een bedrijf dat duurzame relaties aangaat en organisaties in hun kracht zet. Een bedrijf dat durft te dromen, voor zichzelf en anderen.” 

De voordelen van een sterke missie en visie

1. Werkt motiverend bij werknemers

Wanneer mensen op het punt staan tijd en energie in een onderneming te steken, willen zij de zekerheid hebben dat zij “het juiste” doen. Ze willen zeker weten dat hun werk niet wordt afgekeurd en hopelijk veel zal opleveren. Een sterke missie en visie maakt dan voor werknemers duidelijk waar zij op de lange termijn naar toe werken en of hun activiteiten hierop zijn afgestemd. Doordat hun werkzaamheden een groter doel dienen, helpt het hen om de waarde van hun werk in te zien. Dit werkt motiverend om aan de slag te gaan en mooie resultaten te boeken.


2. Helpt bij het aantrekken van het juiste talent en klanten

Hoe sterker je missie en visie, hoe makkelijker het is om deze naar buiten te dragen. Door deze actief na te streven, maak je voor de buitenwereld duidelijk waar je voor staat. Dit trekt de juiste klanten en nieuw talent aan die zich kunnen identificeren en binden met je organisatie. Aangezien de prestatienormen ook zijn afgestemd op je missie en visie statement, weet je welke vaardigheden en eigenschappen je nodig hebt om je doelen te behalen en kun je passend talent aannemen die dit waar kunnen maken. 


3. Geeft houvast bij het opstellen van (lange termijn) doelen

Je missie en visie geven sturing aan de richting waar je met je bedrijf of organisatie naar toe wilt. Door deze er altijd bij te houden als je je (lange termijn) doelen opstelt, verlies je nooit je koers uit het oog en blijf je dicht bij jezelf. Het zou zonde zijn als je uiteindelijk op de top bent aangeland en erachter komt dat dit toch niet de top is waar je moest zijn. 


4. Trekt samenwerkingen aan met soortgelijke partners

Als je missie en visie helder en inspirerend zijn, trek je de juiste soortgelijke partners aan waar je mee kan samenwerken om je doelen te behalen. Ze weten voor zichzelf waarom ze met jouw organisatie willen samenwerken in plaats van met een concurrent of andere partijen. Ze zullen zich trots voelen dat hun product of dienst een bijdrage kan leveren aan het naleven van jouw missie en visie. 


Aan de slag!

Nu je de voordelen van een sterke missie en visie weet en hoe je deze kunt opstellen, kun je aan de slag om die groei te maken, klanten te vinden en richting te geven aan je organisatie. Succes bij het formuleren van je missie en visie statement en het laten groeien van je organisatie! 

Hulp nodig bij het vertalen van je missie en visie naar een online marketingstrategie? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op via onderstaande button.

Neem contact met ons op