true

5 content optimalisatie fouten die je eerder had willen weten

content optimalisatie2-1
Wat gebeurt er als iemand op de website van jouw bedrijf komt? Haal je ze over om te blijven om meer te weten te komen over wat je ze kunt bieden? Of zien bezoekers informatie die er net zo uitziet als op alle andere websites binnen jouw niche? Terwijl je nadenkt over de antwoorden, kijk dan eens naar de 5 meest voorkomende content marketing fouten die potentiële klanten ervan weerhouden om zich te verbinden met jouw content.

💡 Wil je jouw content structureren en organiseren? Met onze gratis contentplanner kun je tot 6 maanden vooruit invullen welke content jij en je team gaan produceren. De contentplanner is er om je van A tot Z te ondersteunen bij contentcreatie! Download jouw exemplaar via de button hieronder.

Download contentplanner

Wat is content optimalisatie en waarom heb je dit nodig?

Bij content optimalisatie draait het eigenlijk om twee dingen: ranking in de zoekresultaten én het bieden van boeiende content. Iedere marketeer weet hoe veel werk er zit achter het succes van het verschijnen als een van de eerste in de zoekresultaten. Het hebben van een geweldig content idee alleen is niet genoeg.

Vanuit het oogpunt van jouw doelgroep biedt geoptimaliseerde content antwoord op al hun vragen. Als jouw bezoeker een probleem heeft en ze opent jouw artikel, dan moet het haar oplossingen of antwoorden bieden om zo de kans te vergroten dan ze klant van jouw bedrijf wordt.

Naast je doelgroep moet je ook rekening houden met de zoekmachines. Zij geven voorkeur aan content dat zoekwoorden bevat die matchen met zoekopdrachten en de inhoud. Content moet een hoge leesbaarheidsscore hebben om snel ontdekt te kunnen worden door de zoekmachine. De structuur en van de content heeft hier ook invloed op. Daarnaast helpt SEO mee om je content beter vindbaar te maken voor zoekmachines.

Fout #1: Kop komt niet overeen met de inhoud

De kop van je website of content is misschien wel het belangrijkste element in optimalisatie. Het is het eerste dat je doelgroep ziet in de zoekresultaten en geeft een kleine samenvatting over de inhoud van een bericht of pagina.

Koppen zoals “Doe dit en je krijgt gegarandeerd dat” komen vaak hun belofte niet na. Wees eerlijk in je koppen en de kans is groot dat je website snel bekend zal staan als een website die goede content deelt. Als je mensen met een misleidende kop moet verleiden tot het lezen van je content, dan is je content misschien in eerste instantie al niet goed genoeg. Zorg dus dat de inhoud overeenkomt met de kop.

Een paar tips bij het schrijven van je koppen:

  • Probeer te communiceren waar de inhoud over gaat en waarom het nuttig is. Dit zal helpen om de aandacht te trekken van lezers. 
  • Houd de koplengte ongeveer tussen de 50-60 tekens.
  • De kop moet uniek zijn zodat je je kan onderscheiden van de concurrenten op dezelfde zoekresultatenpagina's.
  • Probeer het hoofd keyword van het onderwerp mee te nemen in de kop om beter gevonden te worden door zoekmachines.

Fout #2: Slechte opmaak van de inhoud

Na de koppen is de opmaak van de inhoud het volgende belangrijke onderdeel van het proces van inhoudelijke optimalisatie. Content dat geschreven en gepubliceerd is zonder tussenkoppen of andere tekststructuur krijgt een slechte leesbaarheidsscore.

Niet alleen bezoekers zullen de inhoud niet gemakkelijk kunnen lezen, maar de zoekmachines zullen ook moeite hebben om te begrijpen waar je pagina echt over gaat. Daarom moet je je content opmaken met behulp van verschillende regels om ze meer gebruikers-en zoekmachinevriendelijk te maken.

Een aantal regels om je content goed op te maken:

  • Gebruik H1 voor de kop van je pagina of blog
  • De rest van de koppen moeten aangeduid worden met H2 of H3.
  • Schrijf kleine alinea's om overzichtelijk en niet langdradig te lijken.
  • Gebruik vet en cursief om sleutelzinnen of woorden in je content te markeren.
  • Gebruik opsommingstekens en lijsten om alle sleutelpunten (zoals deze) op te maken en het voor gebruikers makkelijk te maken door de inhoud te scannen.

Fout #3: Teveel gebruik van zoekwoorden

Veel contentmakers geloven dat als ze veel dezelfde keywords gebruiken in hun tekst, ze de ranking in de zoekresultaten verbeteren. Want: hoe meer, hoe beter, toch? Helaas. Google heeft geavanceerde algoritmen ontwikkeld, waarmee content dat overtollig zoekwoorden gebruikt geïdentificeerd en bestraft wordt. 

Als je wilt dat je content je klanten bereikt, moet je uit de buurt blijven van deze fout. In plaats van je content klakkeloos te vullen met deze zoekwoorden, kun je beter een diepgaand onderzoek doen. Er is namelijk niet één zoekwoord dat voor goede content zorgt. Stel dat je een blog van 1000 woorden schrijft over Online Marketing, dan wil je niet 20 keer in de stuk content Online Marketing gebruiken. Er zijn vele andere synoniemen rondom dit onderwerp om te gebruiken in je content. Ook kun je bepalen welke de meest relevante keywords zijn die je content populairder kunnen maken bij je doelgroep.

Er zijn vele tools zoals UberSuggest (gratis) en SEMRush (betaald) die je kunnen helpen bij het vinden van relevante keywords en verschillende variaties daarvan.

Fout #4: Geen balans tussen tekst en beeld

Content optimalisatie betekent veel meer dan alleen de geschreven inhoud. Gezien het feit dat bezoekers vaak gehaast zijn als ze op zoek zijn naar bruikbare informatie, heb je visuals nodig om hun aandacht te trekken. Wanneer je besluit om visuals op te nemen in je content is het belangrijk om met een aantal aspecten rekening te houden. 

1: Laadtijd

De laadtijd is uiterst belangrijk voor de ranking van je blogs of pagina's in zoekmachines. Test dus regelmatig de snelheid van je website en contentpagina's en weet dat de bestandsgrootte van de visuals invloed hebben op de laadtijd. Ook als je wilt dat de tekst op mobiele apparaten zichtbaar is, moet je letten op hoe groot je visuals zijn.

2. De kwaliteit

Cruciaal is ook de kwaliteit van je visuals. Je moet er rekening mee houden dat mensen vaak eerst kijken naar de afbeeldingen voordat ze gaan lezen. Dit is in principe het visitekaartje van je content. Als je indruk wilt maken op je bezoekers en ze wilt overtuigen om de tekst te lezen, moet je hoogwaardige en suggestieve visuals gebruiken. Daarnaast helpen visuals ook om de inhoud wat meer ruimte te geven en te organiseren. 

Uiteindelijk moet er een balans zijn tussen afbeeldingen van goede kwaliteit en de grootte ervan. Je kunt op verschillende platformen gratis beeldmateriaal vinden en ze downloaden in de gewenste grootte. 

Platforms die wij veel gebruiken zijn Pexels (gratis), Unsplash (gratis) en Shutterstock (betaald).

Fout #5: Je content niet vernieuwen

Ja, ook content heeft een vervaldatum. De inhoud van je website is als elk ander product en heeft daarom ook een levenscyclus. Op een gegeven moment zal je content minder waarde gaan generen voor je bedrijf. Door de inhoud bij te werken, verbeter je niet alleen de kwaliteit en inhoud van je content voor je bezoekers, maar optimaliseer je ook SEO, wat een hogere ranking oplevert.

Afhankelijk van het onderwerp waar je over schrijft en welke nieuwtjes je erin meeneemt, kan je content na enkele weken al "oud" zijn. Voor sommige content zul je dus maar een paar weken verkeer genereren terwijl je voor andere soorten 1+ jaar verkeer kunt generen. Met oude content heb je uiteindelijk de keuze: verwijderen of updaten.

Update je content wanneer:

1. Je CTR waardeloos is

Kijk in Google Search Console of Google Analytics wat de click-through-rate is voor je content. Als dit heel laag is <1%, is het tijd om je content te updaten.

2. Je content niet goed geschreven is

Heb je wel eens uit haast een stuk content geschreven zonder het goed op te maken en er nooit meer naar omgekeken? Slecht geschreven content publiceren, met bijvoorbeeld tikfouten of grammaticale fouten, is een snelle manier om het vertrouwen van je publiek te verliezen.

3. Je content weinig verkeer genereert

Kijk in Google Analytics of er verkeer naar je content gaat. Maak een lijst van de content dat geüpdate moet worden en begin met degene van de meeste waarde.

4. Je content gedateerde informatie heeft

Verouderde content = slechte content. Zelfs als je content veel verkeer genereert, moet je altijd zorgen dat het up-to-date is. Het niet updaten van je content is een slechte afspiegeling van je merk: vind je je publiek niet belangrijk genoeg om ze van de meest accurate informatie te voorzien?

Conclusie

Je wilt natuurlijk de meest relevante en boeiende content aanbieden voor je bezoekers, maar dit gaat niet altijd even vlekkeloos. De bovenstaande optimalisatietips helpen je om je content te optimaliseren en ervoor te zorgen dat je beter vindbaar bent in de zoekmachine. Hierdoor heb je meer kans dat je publiek zich aan je bindt.

Vind je het lastig om boeiende content te verzinnen en hier een creatieve en strategische draai aan te geven? We hebben een contentplanner voor je waarmee je tot zes maanden vooruit kunt plannen en organiseren. Hier kun je ook het updaten van oude content in meenemen!

💡 De contentplanner is er om je van A tot Z te ondersteunen bij contentcreatie! Download jouw exemplaar via de button hieronder.

Download contentplanner