true

5 redenen waarom jouw e-mails moeten aansluiten op de customer journey

sven-scheuermeier-YhdEgF-qWlI-unsplash

Wist je dat email nog altijd de nummer 1 marketingtool is? Ja, e-mail staat boven SEO en SEA. Niet zo gek ook dat bijna elk bedrijf gebruik maakt van e-mail marketing. Maar met e-mail marketing bezig zijn betekent niet dat dit ook resultaat oplevert. We ontvangen zo’n 30-70 mails per dag, een grote concurrentie dus! De gemiddelde open ratio van e-mails ligt op 24,3% en de CTO (klik na opening) ligt op 12,41%. Hoe zorg je dat jij niet wegvalt tussen al die e-mails? Pas je e-mail strategie aan op de customer journey! In deze blog lees je 5 redenen waarom je dit moet doen.  

Wat is de customer journey?

Inzicht hebben in het denkproces van jouw (potentiële) klanten is een essentieel onderdeel bij het ontwikkelen van een effectieve e-mailcampagne. Leer de fases van de customer journey kennen en je hebt de sleutel tot je e-mail marketing succes.

De customer journey beschrijft het denkproces en de acties van je klant vanaf het ontdekken van jouw bedrijf (eerste contact) tot het werkelijk klant worden (aankoop dienst/product). 

Welke fases zijn er in de customer journey?

  • Awareness stage
  • Consideration stage
  • Decision stage

Awareness stage

In deze fase realiseert de prospect dat hij of zij een probleem heeft, maar dit probleem moet wel nog vormgegeven worden. De prospect wil dus meer lezen over het probleem wat hij of zij ervaart. Dit is een probleem wat jouw product of service oplost.

Consideration stage

De prospect heeft zijn probleem nu duidelijk gedefinieerd en is op zoek naar een mogelijke oplossing. Uiteraard zijn er meer oplossingen dan enkel de producten en services die jouw bedrijf aanbiedt, houd daar rekening mee! Onderzoek welke oplossingen er nog meer zijn en weeg ze af tegen jouw producten en services.

Decision stage

Yaaaay! De prospect heeft besloten om aan de slag te gaan met de oplossing die jouw bedrijf biedt! Alleen moet de prospect nog besluiten dat hij of zij het van jouw bedrijf koopt en dezelfde oplossing niet bij een ander bedrijf gaat kopen. Zorg dus dat je een goed aanbod hebt voor de klant. Een zogenoemde "koopmotivatie". Dit kan een aanbieding zijn, maar ook een demo of gratis adviesgesprek.

💡 Ook meer conversies en leads halen uit jouw e-mails? Download onze cheatsheet: Van subscriber naar klant met e-mail marketing

Download e-mailmarketing cheatsheet

Reden 1: strategie

Klinkt logisch, maar de customer journey biedt je structuur in het maken van je e-mailcampagnes. Het werkt niet meer om gewoonweg e-mails te versturen naar klanten. Door na te denken over wat een prospect wilt lezen in elke fase vergroot je de kans dat ze klant worden én blijven. Iemand die nog in de awareness stage zit, zit niet te wachten op e-mails over het kopen van jouw product of dienst. En iemand die in de decision stage zit zit niet te wachten op e-mails die gaan over het probleem. Daar is de prospect immers al van bewust, ze wilt een oplossing!

Reden 2: content

Je hebt vast veel content die je wilt delen met je prospects. Het is goede content dus je bent er zeker van dat jouw doelgroep dit wilt lezen. Dit snappen we, maar bekijk het eens vanuit jezelf: wat wil jij lezen in elke fase van de customer journey? Wanneer voel je je teveel gepusht of wanneer valt een e-mail juist niet op? De kracht van het aanpassen van de e-mails op de customer journey is dat je de juiste content op het juiste moment naar de juiste prospect stuurt. 

💡 Maak voor jezelf een lijst met welke content je allemaal hebt gemaakt. Schrijf vervolgens op welke content bij welke fase hoort. Zo heb je een duidelijk overzicht voor jezelf waar je genoeg content van hebt en waar je nog content voor moet maken. Wees kritisch: zou je zelf actie ondernemen als je jouw eigen content ontvangt?

Reden 3: tone of voice

Een tone of voice omschrijft hoe jouw bedrijf communiceert met je doelgroep. In dit geval je prospects en klanten in je e-mails. Dit gaat niet alleen om de woorden die je kiest, maar ook de manier waarop je ze zegt en waar je de woorden plaatst. De tone of voice van jouw bedrijf moet niet alleen terugkomen in je e-mails, maar ook op je website en in de content die je verstuurd. Door de tone of voice door te voeren in je e-mails en hiermee je doelgroep op alle kanalen op dezelfde manier aan te spreken, voelen ze zich sneller met je verbonden. Dit vergroot de kans dat ze van prospect naar klant gaan!

Reden 4: personaliseren

Waar veel bedrijven de mist in gaan is dat de e-mails die ze verzenden onpersoonlijk overkomen. E-mails die overkomen als standaard worden sneller in de prullenbak gegooid. De kans dat iemand klant wordt is ook een stuk kleiner. Het personaliseren van e-mails is helemaal niet moeilijk. Je kunt bijvoorbeeld de volgende onderdelen personaliseren:

  • Voornaam
  • Achternaam
  • Bedrijfsnaam
  • Functietitel
  • Paginabezoeken
  • Gedownloade content

Reden 5: automatiseren

Je kunt natuurlijk al je e-mails handmatig gaan versturen, maar dit is niet praktisch als je een lange contactenlijst hebt. De oplossing: het automatiseren van je e-mails! Regelmatig klantcontact is nou eenmaal tijdrovend. E-mail automation maakt het onderhouden gemakkelijker en je versterkt hierdoor de klantrelatie. 

We zijn er inmiddels achter dat elke fase in de customer journey andere e-mail content nodig heeft. Ook verschilt de manier hoe je iemand aanspreekt per fase. Leads die je binnenkrijgt vanuit de huidige websitecontent of campagnes kun je met persoonlijke (heb je 'm weer!) en relevante geautomatiseerde e-mails omzetten in klanten.

Het automatiseren van je e-mails is een technisch proces. Er bestaat hier verschillende software voor. Wij gebruiken HubSpot, maar je hebt ook MailChimp of Marketo. HubSpot is een CRM-systeem en bied een alles-in-1 pakket aan. Wij maken niet alleen onze campagneflows voor e-mails, we schrijven hier onze blogs, maken advertenties, voeren sales en onderhouden hier ons klantcontact.

Wat heb je nodig om je e-mails te automatiseren?

  • Systeem: marketing automation systeem of CRM-systeem.
  • Doel: wat wil je bereiken met je e-mailcampagnes?
  • Trigger: het seintje waardoor iemand in de campageflow terecht komt.
  • Campagneflow: bestaat uit meerdere "regels" en e-mails met content.
  • Prospect informatie: hier komt het stukje personalisatie weer terug. Verzamel informatie van je prospect die je later weer in je e-mails gaat gebruiken.
  • Content: last but not least! Welke content ga je delen in je e-mails? Hoe zorg je dat iemand van de awareness stage naar de decision stage gaat?

separator

The next step

Het aanpassen van jouw e-mails op de customer journey gaat jou helpen meer conversies en leads te generen. Persoonlijke e-mails zorgen voor een hogere open ratio en geven je prospects het gevoel dat je ze écht aanspreekt. Automatiseer e-mail marketing en je zult top of mind blijven bij je prospects zonder dat het tijdrovend is. Deel de juiste content op het juiste moment in de juiste fase in de customer journey en boek meer succes!

💡 Ook meer conversies en leads halen uit jouw e-mails? Download onze cheatsheet: Van subscriber naar klant met e-mail marketing

Download e-mailmarketing cheatsheet