Blog schrijven voor dummies

SendtoDeliver blog schrijven
Hoe schrijf je een blog? Het is een onbetwiste uitdaging om een leuke en interessante blog te schrijven. Het dagboek dat je misschien als kind bijhield, is er niets bij. Als blogger moet je inspireren, informeren, enthousiasmeren en tegelijkertijd ook nog kwaliteit leveren. Dus, ben jij er klaar voor om blogs te gaan schrijven?  

Download Blog Template 

Stap 1: Topic van je blog kiezen

Niet geheel onbelangrijk: waar ga je over schrijven? Ieder heeft zijn eigen interesses en jouw bedrijf (of jij individueel) zal ongetwijfeld een bepaalde autoriteit hebben over specifieke onderwerpen of industrieën. Deze onderwerpen zwemmen allemaal in de vijver waaruit jij jouw topics gaat vissen. Ga dus even na: waar weet ik veel van en waar wil de doelgroep meer van weten? Overlappen deze twee elkaar: jackpot! Ga dus vooral niet schrijven over onderwerpen die je zelf niet interessant vindt, want dit merken jouw lezers. Als jij ergens niet in geïnteresseerd bent, dan zal het ook een zware taak worden om jouw lezers wel te boeien met dit onderwerp.

💡 Meer leren over SEO in blogs?  Wij hebben een blog gewijd aan SEO speciaal gericht op blogs. Lees hem hier:

SEO Blog

Stap 2: Bedenk een goede headline 

Nu je een topic hebt gekozen, is de volgende stap om een pakkende titel te bedenken. We krijgen nu meer dan ooit dagelijks zoveel informatie binnen, dat headlines er écht uit moeten springen om onze aandacht te grijpen. Doordat we zoveel keuze hebben in content, beginnen blogbezoekers met scannend lezen. De blog wordt pas gelezen als de titel pakkend genoeg is en dus in zowel zoekmachines als sociale media direct aantrekt. De titel moet kort en krachtig zijn, maar tegelijk ook een eerste indruk geven van waar het stuk over gaat en een beetje prikkelen. Een hele challenge, maar leuk om goed over na te denken! 

Stap 3: Content

Wil je kwaliteit leveren? Schrijf dan niet maar wat bij elkaar, maar doe gedegen onderzoek. Kijk naar wat experts schrijven en wetenschappelijk onderzoek om jouw blog meer diepgang te geven. Zo groeit de autoriteit van het bedrijf, bovendien plaatst Google blogs met kwaliteit hoger. 

Stap 4: Visuals

Je hebt nu de tekst gereed, maar dan ben je er nog niet. Net als een goede headline, helpen visuals ook bij het trekken van de aandacht van lezers. Want wist je dat 60% van de mensen denkt in beelden? Een foto kan honderd dingen zeggen, soms wel beter iets verwoorden dan tekst zelf. Belangrijk is ook hier om te weten wat het beste werkt voor jouw content in combinatie met jouw doelgroep. Test dit uit met verschillende blogs! 

💡Wil je graag meer weten over hoe je zelf goede visuals maakt? Wij hebben er een uitgebreide blog over geschreven.

Visuals Blog

separator

Final touch: Call to Action

Whoe! Je hebt nu een blog geschreven voor de juiste doelgroep, met pakkende titel, goede content én bijpassende visuals. Je plaatst de blog online, maar krijgt vervolgens weinig actie erop. Hoe kan dat? Waarschijnlijk mist er nog een CTA (call-to-action) aan het einde van de blog. Je hebt namelijk nu wel geschreven over wat jij interessant vindt en waar je lezer misschien iets aan heeft, maar ze zullen waarschijnlijk denken ‘goh, leuk zeg!’ en dan de blog weer wegklikken. Door het gebruik van een CTA creëer je interactie met je lezers. Je kunt bijvoorbeeld vragen wat ze van de blog vonden en/of wat hun mening is over het onderwerp, of je kunt een oproep doen om hen het bericht te laten delen. Op deze manier vergroot je ook de kans dat ze jouw volgende blog ook gaan lezen!