Lead generation is dé manier om in contact te komen met je doelgroep en mogelijke klanten. Je moet continu nadenken over wat de beste manier is om iets aan te bieden in ruil voor contactgegevens. Dat "iets" wat je kunt aanbieden is in de vorm van een zogenoemde lead magnet: content dat je gratis aanbiedt, wat meerwaarde geeft aan je doelgroep en waarmee jij je lead database kunt opbouwen. Wat zijn de beste lead magnets en welke zijn het meest succesvol voor lead generation?
Wat is een lead magnet?
Als je leads online wilt verzamelen, heb je lead magnets nodig. Gegevens vragen van je publiek is namelijk heel persoonlijk: mensen geven niet zomaar hun gegevens, zoals een e-mailadres, op zonder dat daar een goede reden voor is.
Als je een blog schrijft over je product of dienst, kun je niet te verwachten dat iedereen zomaar “meer informatie” aanvraagt. Ze willen zien dat je de kennis en vaardigheden hebt om hun uitdagingen en problemen op te lossen. Een blog, waarbij de ideale lengte rond de 1000 woorden ligt, biedt vaak niet voldoende ruimte om diep op een onderwerp in te gaan. Het aanbieden van lead magnets biedt de uitkomst.
💡Een lead magnet is dus een tool binnen online marketing waarbij je met een formulier contactinformatie verzamelt in ruil voor gratis, waardevolle content. Dit kan zijn in de vorm van een webinar, video, ebooks, whitepapers, checklist of andere downloadbare en exclusieve content.
Wie gebruikt er lead magnets?
De meerderheid van je websitebezoekers is vaak nog niet klaar om iets te kopen. In eerste instantie willen ze gewoon rondkijken en onderzoeken ze mogelijke oplossingen voor hun probleem of uitdaging. Dit betekent niet dat deze bezoekers niet waardevol zijn. Een bezoeker die nu nog aan het onderzoeken is, kan op lange termijn wel klant worden.
Juist in dit stadium is het belangrijk om je bezoekers gratis content aan te bieden die meer diepgang biedt dan een blog of social media post. Het is een goede manier om verbinding te maken met je bezoekers, vooral als de content die je aanbiedt ze iets bruikbaars geeft.
Deze content helpt ook bij het opbouwen van een gevoel van vertrouwen en autoriteit bij je websitebezoekers. Je laat immers met deze content zien dat jij als bedrijf de kennis en vaardigheden bevat om hun uitdagingen op te lossen.
6 regels voor onweerstaanbare lead magnets
Er zijn 6 regels waar een lead magnet aan moet voldoen om het onweerstaanbaar te maken voor je doelgroep:
- Het moet een probleem oplossen – Als je lead magnet geen probleem oplost van je doelgroep of iets biedt waar de doelgroep meer over wilt weten, dan zullen mensen het niet downloaden.
- Beloofd snelle winst – Een goede lead magnet helpt je doelgroep om hen snel iets te laten verbeteren of behalen. Die quick win moet duidelijk gedefinieerd zijn!
- Het is super specifiek – Een lead magnet werkt niet als het een te algemeen onderwerp beschrijft. Schrijf dus geen lead magnet over “Instagram”, maar eerder; “Met deze checklist haal je meer klanten uit Instagram”.
- Makkelijk te lezen – Je doelgroep wil snel stappen kunnen maken na het downloaden van jouw lead magnet. Een e-book is vaak te lang wat ervoor zorgt dat dit ze eerder afschrikt dan aanspoort.
- Meteen bruikbaar – Een download werkt het beste als het meteen gebruikt kan worden. Mensen houden niet van wachten.
- Bevat je USP – Je unique selling point (USP), datgeen wat jouw bedrijf zo bijzonder en uniek maakt, zorgt ervoor dat je je onderscheidt van concurrenten. Dit kan je doelgroep helpen over te halen na het lezen van de lead magnet bij jouw bedrijf aan te kloppen voor een samenwerking.
Soorten lead magnets
Er zijn verschillende soorten lead magnets die je kunt gebruiken voor je doelgroep. Belangrijk is om de bovenstaande 6 regels in acht te nemen bij het maken van je lead magnets.
De checklist
Checklists werken heel goed als lead magnet omdat ze makkelijk te gebruiken zijn. In plaats van 10+ pagina’s aan content is een checklist vaak maar één tot twee pagina’s lang. Daarnaast zijn ze ook supersnel te maken. Je kunt bijvoorbeeld een blogpost met “10 tips om…” samenvatten en omzetten naar een checklist waarin je nog 6-10 bonustips geeft. Dit zorgt ervoor dat de lead magnet meer biedt dan alleen de blog zelf. De blog geeft dus meer een soort tipje van de sluier.
💡Wil je meer halen uit je huidige Instagram inspanningen? Download hier jouw gratis Instagram checklist met alle to do’s om meer succes te boeken!
De Whitepaper
Een whitepaper is een vorm van content waarin je voor je doelgroep een specifiek probleem of vraagstuk verheldert of oplost. Het doel van een whitepaper is om vertrouwen op te bouwen met je doelgroep. Je laat met een whitepaper zien dat je betrouwbaar, ervaren en bedreven bent in jouw branche.
Als potentiële klanten op zoek gaan naar informatie om hen te helpen een probleem op te lossen en jij biedt deze oplossing met een whitepaper, dan is de kans groot dat ze in de toekomst jouw bedrijf zien als potentiële partij om mee samen te werken. Op deze manier genereer je niet alleen meer leads, maar stimuleer je ook sales.
💡Ben je klaar om de relatie met jouw klanten te versterken? Download dan onze whitepaper waarin we stapsgewijs uitleggen hoe je een contentplan opstelt om meer resultaten te behalen!
De Cheatsheet
Cheatsheets, oftewel spiekbriefjes, werken goed omdat je heel specifiek een oplossing biedt. Er zijn ontzettend veel onderwerpen waar je een cheatsheet voor kunt maken. Wij maken bijvoorbeeld cheatsheets over e-mailmarketing, social advertising en content marketing.
Een cheatsheet over blogregels kan erbij gepakt worden wanneer iemand een blog gaat schrijven. Een cheatsheet over e-mail onderwerpregels kan erbij gepakt worden wanneer iemand zijn of haar e-mail campagens wilt verbeteren.
💡Wil je dat je e-mails meer worden geopend? De onderwerpregels van je e-mails spelen hier de grootste rol in! Verhoog je open ratio met onze cheatsheet.
De Template
Het is voor je doelgroep heel prettig wanneer ze een download direct kunnen invullen. Dit maakt de waarde van templates enorm groot. Wij schreven bijvoorbeeld een blog over hoe je jouw ideale klant in kaart brengt, voegden hier een template aan toe en gaven zo de websitebezoeker de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan. De template bevat alle onderdelen die jouw websitebezoeker nodig heeft om zelf iets op te maken. In het geval van de buyer persona bevatte de template alle onderdelen om het profiel van de ideale klant op te stellen.
Het voordeel hiervan is dat je de lezer tijd bespaart door de eerste opzet alvast te maken. Het is super specifiek, makkelijk te lezen en direct bruikbaar. Allemaal redenen waarom je templates moet gebruiken als lead magnet.
💡Om je doelgroep écht online te kunnen bereiken, moet je weten wie je ideale klanten zijn, oftewel je buyer persona’s. Met onze gratis template heb je binnen no-time je ideale klant vormgegeven!
Last but not least: het formulier
Om contactgegevens van je doelgroep te verzamelen, moet je gebruikmaken van een formulier. Het is belangrijk dat je de juiste velden kiest en ervoor zorgt dat het formulier niet te lang is. Een lang formulier met te veel velden kan mensen afschrikken om het in te vullen. Ook wanneer je een veld voor het telefoonnummer gebruikt en deze verplicht maakt, ruikt dit te veel naar sales en zal dit de kans verkleinen dat iemand het formulier invult. Wij raden aan om alleen de velden te gebruiken die je écht nodig hebt en die verplicht te maken. Bijvoorbeeld:
Voornaam
Achternaam
Functie
Bedrijfsnaam
E-mailadres
Telefoonnummer
Pas wanneer je leads verder komen in het koopproces kun je ze om meer gegevens gaan vragen. Je hebt immers dan al meer vertrouwen opgebouwd waardoor ze het minder erg vinden om meer persoonlijke gegevens met je te delen.
Conclusie
Elk bedrijf kan profiteren van de voordelen die lead magnets met zich meebrengen. Lead generation hoeft namelijk niet moeilijk te zijn, zolang je maar iets waardevols kunt bieden aan je doelgroep. Door goed te achterhalen wie je doelgroep is en wat ze nodig hebben om in te zien dat jouw bedrijf de oplossing is voor hun probleem, verkoop je meer en verbeter je de relatie met je (potentiële) klanten.