true

De 6 voordelen van marketing automation voor jouw bedrijf

voordelen marketing automation bedrijf
Dankzij geavanceerde marketing automation software kun je efficiënter werken en je marketing meten en verbeteren. 75% van de bedrijven gebruikt een vorm van automatisering en 40% van de bedrijven die het nog niet gebruikt is van plan om dit binnenkort op te pakken. De waarde van marketing automation wordt dus hoog ingeschat. En dat is logisch ook, want het brengt een boel voordelen voor je bedrijf mee. 

In essentie is marketing automation een manier om door middel van software bepaalde marketingactiviteiten uit handen te nemen. Veel bedrijven kiezen ervoor om dagelijkse repetitieve taken te automatiseren zoals e-mail marketing, social media posten of updates binnen je Customer Relationship Management systeem. Wat maakt marketing automation zo populair bij marketeers en bedrijven? In deze blog laten we de 6 belangrijkste voordelen ervan voor jouw bedrijf zien. 

1. Efficiëntie en effectiviteit

Hoe groot of klein je team ook is, je hebt maar zoveel uur in een dag om je werk te doen. Als je hiervan een deel uit handen kunt geven door het te automatiseren, hou je simpelweg meer tijd over voor andere, meer strategische taken. De efficiëntie van je team groeit doordat jullie allemaal meer tijd overhebben om te investeren in de groei van het bedrijf, in plaats van het bijhouden van administratieve taken. Dat betekent meer tijd voor creativiteit, groei en innovatie! Naast efficiëntie is effectiviteit ook een logisch gevolg als software jouw taken overneemt. Zeker als je één overkoepelend software kunt gebruiken voor zowel nurturing, e-mailmarketing, social media, content en campagnes. HubSpot is zo'n software die je voor al je marketing efforts kunt inzetten. 

2. Meer conversies bij je leads

Marketing automation software stelt je in staat om inzicht te krijgen in gedrag van je leads en je kunt het gebruiken om bepaalde websitebezoekers te retargeten om conversie te stimuleren en optimaliseren. 77% van de marketeers die automation gebruiken zien een verhoging in conversies en 80% ziet een verhoging in het aantal leads die ze binnenkrijgen. Naast dat de kans op meer conversies en leads toeneemt wanneer je marketingactiviteiten automatiseert, verbetert ook de kwaliteit van je lead generation. Dat is uiteindelijk het gevolg van alle voordelen die in dit artikel besproken worden. 

3. Betere afstemming tussen marketing en sales

Marketing en sales zijn twee verschillende afdelingen binnen bedrijven die elkaar enorm kunnen versterken, maar ook enorm in de weg kunnen zitten. Wanneer je de doelen van beide afdelingen als uitgangspunt neemt en beide teams met dezelfde software laat werken, is het mogelijk om het beste uit beide teams te halen. Het proces van lead naar klant wordt zo namelijk veel beter inzichtelijk en makkelijker. Dat zorgt weer voor een verhoging van 14,5% in sales productiviteit en tegelijkertijd een verlaging van de marketingoverhead van 12,2%

4. Diepgaande analyses

Analyseren is misschien niet je meest favoriete taak, maar goede marketing automation software maakt reportages en analyses eenvoudiger dan ooit. Je kunt vaak volledige reportages exporteren waarmee je de data per marketingactiviteit kunt inzien die je nodig hebt om te optimaliseren. Met HubSpot kun je bijvoorbeeld zelf dashboards opmaken die precies de data van je specifieke marketing efforts in overzichtelijke grafieken laten zien die altijd up-to-date zijn. 

5. Personalisatie

Een ander belangrijk voordeel van marketing automation software is de mogelijkheid om te personaliseren in de communicatie met je leads en klanten. Je kunt segmenteren op basis van allerlei informatie die je van je leads verzamelt, zoals betrokkenheid op je website, engagement met je e-mails en social media of in welke fase ze in de customer journey zitten. 

6. Lead scoring en nurturing

Lead scoring is een hele interessante functie waarmee je de leads die je genereert bepaalde scores kunt toekennen op basis van vastgestelde voorwaarden. Hoe hoger een score, hoe interessanter de lead is. Voorwaarden waarmee je lead scoring kunt toepassen kunnen zijn: aantal keer dat een contact geklikt heeft in marketing e-mails, aantal keer dat een contact content heeft gedownload, senioriteit van contactpersoon of grootte van bedrijf van contactpersoon. Dat is handig, want zo kunnen zowel marketing als sales in één oogopslag identificeren hoe waardevol hun leads zijn en welke leads vanuit sales perspectief het waard zijn om in te investeren. Dit kun je dan weer doen met een telefoontje of een persoonlijke e-mail.

Op zoek naar de beste marketing software?

Met marketing automation zorg je er niet alleen voor dat je jouw tijd efficiënter en effectiever in kunt delen, maar helpt je ook om je marketing beter af te stemmen op sales. Op die manier halen jullie je doelen sneller en boek je meer succes! Marketing automation stimuleert ook conversies bij je huidige leads en versterkt je algehele lead generation. Slim marketing voeren is dat. Met groeien als gevolg.

💡 Benieuwd hoe marketing automation succes kan betekenen voor jouw bedrijf? We denken graag met je mee. Vul het contactformulier in met "Meer over marketing automation". 

Neem contact met ons op