Een contentkalender voor Twitter maak je zo!

twitter

Een leuke hashtag, een grappige GIF, een goede Retweet en Trending Topics. Dit zijn een aantal van de onderdelen waar jij rekening mee moet houden bij het maken van een contentkalender voor Twitter. Benieuwd hoe je deze onderdelen het beste kan gebruiken en hoe je in 280 tekens je bereik vergroot en je volgers meer betrokken maakt? Leer in deze blog hoe je een contentkalender voor Twitter in elkaar zet!   

prijzen contentkalender

De geschiedenis van Twitter

Wie heeft die hashtags, retweets en het blauwe vogeltje eigenlijk allemaal bedacht? Het was in maart 2006 dat Obvious Corp, een bedrijf uit San Francisco, Twitter oprichtte. Het startte als onderzoeksproject binnen Odeo, een site van webbedrijf Obvious van de mannen Noah Glass en Jack Dorsey. In juli 2006 werd het pas écht beschikbaar. Vervolgens wonnen de oprichters in 2007 de South by Southwest Web Award in de categorie "blog". Als dank gaf het team de volgende speech: "We'd like to thank you in 140 characters or less. And we just did!" 😜 

Dit was dan ook het idee van Twitter: korte berichtjes, Tweets genoemd, van maximaal 140 tekens delen met de mensen die jou volgen. Inmiddels is Twitter gegroeid en mogen tweets dubbel zo lang zijn, namelijk maximaal 280 tekens. Oorspronkelijk vroeg Twitter je "Wat ben je aan het doen?" wat verandert is naar "Wat houd je bezig?" Miljoenen Twitteraars vertellen dagelijks in maximaal 280 tekens waar zij mee bezig zijn en wat hen bezig houdt. 

De voorbereiding van jouw newsfeed

Om te beginnen is het handig dat je weet wat je eigenlijk gaat maken. Ben je nog niet zo bekend met contentkalenders? Neem dan een stapje terug en lees eerst de basis in onze eerdere blog in deze reeks over hoe je een goede contentkalender maakt!

Ben je al wel bekend met het concept van een contentkalender? Dan weet je dat je deze maakt om in één overzicht te zien welke Tweets er al zijn geplaatst en welke nog geplaatst zullen worden. Deze Tweets komen nadat je ze hebt gemaakt, ingepland en gepost terecht op jouw Twitter newsfeed. Deze newsfeed moet jouw volgers meenemen in het verhaal van jouw bedrijf. Een contentkalender geeft structuur en logica aan jouw verhaal, waardoor je een aantrekkelijke feed kan maken die mensen willen volgen. 

Wat heb je hiervoor nodig?

  • Voor elke doordeweekse dag een post
  • Voor elke post een bijpassende foto, video of GIF 
  • Het doel van elke post, wat wil je ermee zeggen of bereiken?
  • Het logo van jouw bedrijf, die je eventueel over de bijpassende foto's kan plaatsen
  • De juiste linkjes als je wil doorverwijzen naar bijvoorbeeld een blog of rapport
  • Voor elke post ongeveer twee of drie hashtags: bekijk wat trending is en combineer dit met welke jij wilt introduceren. Bedenk voor het publiceren al welke je gaat gebruiken. 
Het is een aanrader om alle bovengenoemde elementen elke maand opnieuw te verzamelen voordat je daadwerkelijk kan beginnen aan het vormgeven van de contentkalender. Met deze voorbereiding ben je al een heel eind, dus neem er goed de tijd voor! 

Voordelen van een contentkalender 

Twitter is een platform waar mensen hun passies en meningen delen en waar ze ontdekken wat er op het moment gaande is in de wereld. Bedrijven kunnen daarvan profiteren door het vergroten van hun bereik en in contact te komen met nieuwe en bestaande klanten. Wij zetten een aantal van de voordelen van het maken van een contentkalender voor Twitter op een rijtje:   

  • Je hebt een volledig overzicht van de Tweets die je de komende tijd zal plaatsen
  • Geen stress net voordat je wilt dat een Tweet online komt, want je hebt alle data en tijden al voorbereid en ze ingepland 
  • Je zorgt voor consistentie en structuur, waardoor je van jouw Twitter feed een verhaal maakt waar jouw volgers van op de hoogte willen blijven  
  • Je moet er echt even voor gaan zitten, maar uiteindelijk scheelt het je elke dag tijd om weer inspiratie op te doen en een Tweet te schrijven

Het maken van een Twitter contentkalender

Hopelijk ben je op dit punt helemaal op de hoogte van het nut en de voordelen van een contentkalender. Maar nu is nog de grote vraag, hoe ga je de Tweets vormgeven? Wat mag er niet missen in jouw contentkalender en hoe maak je goede Tweets? 

Soorten content 

Waar het voornamelijk om gaat is dat je doordeweeks (bijna) elke dag content plaatst die relevant is voor jouw doelgroep en die de waarden en doelen van jouw bedrijf uitstraalt! Hierbij is variatie een must! Dit is zowel leuk voor jouw volgers als belangrijk voor het behoud van deze volgers. Elke dag tweeten over hetzelfde onderwerp en verwijzen naar dezelfde pagina maakt volgers niet betrokken en zal jouw bereik niet vergroten. We raden dan ook aan om verschillende relevante groepen, klanten en bedrijven in de gaten te houden. Denk voor Twitter aan de volgende soorten content: 

  • Bedrijfsnieuws, zoals een jaarverslag, blog, persbericht of onderzoeksrapport  
  • Vak- of branche gerelateerde artikelen door of over het bedrijf, maar ook van partners
  • Activiteiten die het bedrijf heeft georganiseerd en/of welke nog op de planning staan 
  • Nieuwe producten, diensten of aanbiedingen
  • Nieuwsbrieven

Visuals

We blijven het herhalen dat het belangrijk is om visuals te gebruiken, voor elk platform! Want ook een Tweet wordt persoonlijker als je een opvallende afbeelding, video of GIF toevoegt. De kans dat mensen de interactie met Tweets aangaan, is drie keer zo groot bij Tweets mét visuals dan Tweets zonder. Meer weten over hoe je goede visuele content gebruikt? Check onze blog! 
 
💡 Tip: Heb je alle foto's verzameld voor bij je Tweets? Sla deze dan op en geef ze een naam, zodat je ze bij het inplannen makkelijk kan terugvinden, bijvoorbeeld: Datum_Project. Bij een contentkalender worden namelijk niet foto's in het Excel of Word bestand erbij geplakt, maar voeg je ze pas toe bij het inplannen!

Hashtags

Je zult haast geen Tweets vinden zonder hashtags. Een hashtag is één of meer woorden die aan elkaar geschreven zijn met een hekje (#) ervoor. Dit wordt vooral veel gebruikt bij evenementen, speciale dagen of actuele onderwerpen, bijvoorbeeld #filmfestival, #koningsdag of #contentkalender. Naast dat je bij Twitter op personen kan zoeken, kan je ook op hashtags zoeken. En nog leuker, je kunt kijken wat Trending is en inhaken op relevante gesprekken! Via hashtags worden discussies gestart en praten mensen over onderwerpen. Beperk je hierin wel tot hashtags die voor jouw bedrijf relevant zijn. 

Frequentie 

Social media is tegenwoordig het nieuwe visitekaartje, daarom is het ook zo belangrijk om hier actief gebruik van te maken. Maar hoe vaak moet je dan iets plaatsen? Één post per dag levert het meeste op. Is dit een beetje schrikken en focus jij je liever op andere zaken dan voor elke dag een post te verzinnen? Wij helpen graag om voor jullie een mooie contentkalender in elkaar te zetten! 

prijzen contentkalender

💡 Tip: De regel is niet meer dan één post per dag, maar een uitzondering zijn Retweets. Retweet bijvoorbeeld positieve feedback van klanten of een boodschap over jou van branche gerelateerde bedrijven. Net als bij hashtags geldt dat je alleen Retweet als de desbetreffende Tweet laat zien waar jouw bedrijf voor staat en jouw waarden en doelstellingen worden benadrukt. 

Taalgebruik 

De eerste vraag voor elk platform is eigenlijk: Nederlands of Engels? Hoe bepaal je dit? Heel simpel! Als jouw bedrijf vooral actief is in Nederland, communiceer dan ook in het Nederlands. Is jouw doelgroep voornamelijk buitenlands of heb je meerdere filialen in het buitenland, dan kun je ervoor kiezen om jouw Tweets in het Engels te doen. Let op! Schrijf nooit een Engelse post waarbij je vervolgens verwijst naar een Nederlandse website of Nederlands artikel, dit komt slordig en onprofessioneel over! 
 
Oké, je hebt nu bepaald in welke taal je gaat Tweeten, maar wat dacht je van de tone of voice? Twitter is totaal het tegenovergestelde van LinkedIn. Doe niet te zakelijk, maar gebruik humor en maak het persoonlijk, oftewel zo menselijk mogelijk! Een andere tip is het gebruik van zelfspot, waardoor je kritische reacties voor kan zijn. 
 
Vergeet niet dat je Tweet niet langer mag zijn dan 280 tekens, dit is inclusief een link naar bijvoorbeeld een artikel of blog die je promoot. Focus in elke Tweet op één specifieke boodschap; beknopte informatie heeft een grotere impact en leidt ertoe dat meer mensen klikken op de link. 

Interactie met je volgers

Een effectieve manier om te communiceren met je volgers en hen te betrekken of een gesprek uit te lokken, is door vragen te stellen. Voor open vragen kun je deze gewoon in je Tweet stellen, als je op zoek bent naar specifieke antwoorden kun je gebruik maken van Twitter-peilingen. Volgers waarderen het als je hen vraagt naar hun mening, hun ideeën en als zij input hebben in de informatie die jouw volgende Tweets zullen bevatten.

Als je een vraag heb gesteld, hou dan ook het gesprek in de gaten en reageer! Zo zorg je voor een solide Twitter-presence. Dus volg de discussie en reageer waar mogelijk. Wanneer je jouw volgers hebt gevraagd naar hun informatiebehoefte, vergeet dan niet om hieraan te voldoen met een follow-up. 

Wees flexibel

Last but not least, vertrouw op je contentkalender, maar wees flexibel genoeg om te reageren op relevant nieuws, onderwerpen en Trending Topics natuurlijk! Af en toe een geplande Tweet een paar dagen opschuiven zodat je een actuele Tweet kan plaatsen kan geen kwaad. 

Het inplannen van je Tweets  

Als je ervan overtuigd bent dat je alle stappen hebt doorgelopen en je een final check hebt gedaan, kun je ze gaan inplannen! Doordat je Tweets gaat inplannen voorkom je later een hoop stress. Je kunt zorgeloos elke ochtend opstaan en er vanuit gaan dat er weer een Tweet uitgaat op die dag. Je legt dus al je Tweets vast op een bepaalde dag en tijdstip. Wij helpen je een handje door een aantal tools op een rijtje te zetten die je hierbij kunt gebruiken: 

Timemanagement

Je weet nu de hoe, wat, wanneer en waarom van het in elkaar zetten van een contentkalender. Misschien kan je dan ook al raden dat het heel wat van je tijd gaat kosten. Probeer vooruit te plannen wanneer je de verschillende werkzaamheden gaat uitvoeren, hoeveel uur je eraan besteedt, wie het gaat uitvoeren en de deadline. Een voorbeeld van het juiste timemanagement voor de contentkalender van november (deze maak je dan dus in oktober): 

Wat? Hoeveel uur? Wie verantwoordelijk? Deadline?
Interessante onderzoeken, blogs, artikelen en rapporten opzoeken ⏰ 6 Content manager 📆 23 oktober
Verzamelen van bijpassende foto's ⏰ 6 Content manager 📆 24 oktober
Editten van foto's, met het logo van jouw bedrijf er bijvoorbeeld overheen ⏰ 2 Designer 📆 25 oktober
Het schrijven van de teksten en zoeken van hashtags voor de posts  ⏰ 6 Copywriter 📆 26 oktober
Final check contentkalender ⏰ 1 Content manager 📆 27 oktober
Inplannen van de teksten en bijbehorende foto's  ⏰ 2  Conversie marketeer 📆 30 oktober
Totaal: ⏰ 23 uur 👨‍👩‍👧‍👦   4+ teamleden 📆 6 dagen
separator

Kortom

Struggle jij met het schrijven en inplannen van Tweets? Neem dan eens contact op met ons, wij helpen graag! Zo kun jij je bezig houden met het aanleveren van onder andere artikelen en zorgen wij voor de rest.  
 
prijzen contentkalender