true

Gebruik deze marketingtrends voor meer sales

marketingtrends sendtodeliver sales
Het is allang geen geheim meer: een persoonlijke online ervaring is voor klanten belangrijker dan ooit. Dagelijks worden mensen belaagd met campagnes, social media, e-mail en andere manieren van online marketing. Als bedrijf ben je snel “irritant” of “irrelevant” als je je online marketing werkzaamheden niet aanpast aan de behoeften van je doelgroep. Persoonlijke content bieden en energie steken in de juiste mensen is hierbij essentieel. Hoe je dit doet lees je in onze blog.

Geef scores aan je leads

Wil je weten hoe groot de kans is dat een contact klant wordt? Dan doe je dit niet meer via de reguliere manier van lead scoring, maar predictive lead scoring. Om predictive lead scoring te begrijpen, is het handig als je eerst begrijpt wat lead scoring is.

Lead scoring is het proces van het toekennen van scoren aan prospects en potentiële klanten op basis van relevante gegevens. Deze gegevens kunnen onder meer demografische gegevens bevatten zoals werkgebied en functietitel. Andere gegevens kunnen bestaan uit de hoeveelheid online betrokkenheid van je contacten of het bekijken van bepaalde websitepagina’s waaruit blijkt dat er enige koopinteresse is.

Des te groter de koopintentie van een prospect is, des te hoger de score van dit contact. Marketeers rangschikken bepaalde acties welke de koopintentie kunnen inschatten. Zo krijgt iemand die via het contactformulier informatie aanvraagt, een hogere score dan iemand die zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Omdat de scores worden toegekend met de menselijke hand, kunnen er fouten worden gemaakt. Het gevolg hiervan is dat sales achter onder gekwalificeerde leads aan gaat op basis van onnauwkeurige scores. De oplossing?

Predictive lead scoring haalt het menselijke element van het toekennen van scores weg. De scores worden bepaald doordat marketingautomation-tools gebruikmaken van algoritmes met machine learning. Dit maakt het mogelijk het gedrag van je bestaande klanten en prospects te evalueren. Deze resultaten vertellen jou aan welke leads je juist wel en juist geen aandacht wilt besteden.

Gegevens die je nodig hebt voor een succesvolle predictive lead scoring:

  • Demografische gegevens (functie, branche, locatie)
  • Bedrijfsgegevens (bedrijfsgrootte, branche, omzet)
  • Betrokkenheid (e-mailactiviteit, website bezoeken, downloads, webinar inschrijving)
  • Aankoopactiviteiten van klanten (wat hebben ze gekocht, wanneer hebben ze dit gekocht en hoe vaak hebben ze iets gekocht)
  • Campagneprestaties (van welke kanalen komen klanten; denk aan betaald, organisch, doorverwijzing, social media, e-mail)
 

Voor het inzetten van predictive lead scoring is een systeem nodig die dit ondersteund, bijvoorbeeld een CRM. Hier kunnen alle gegevens van je (potentiële) klanten worden verzameld op één plek. Het grootste voordeel? Zoals met alles dat draait op machine learning, de score wordt beter en beter berekend na verloop van tijd.

Maak het persoonlijk

Vandaag de dag is 80% van de klanten eerder geneigd om zaken te doen met bedrijven die persoonlijke ervaringen aanbieden. Gepersonaliseerde marketing is dus onmisbaar en moet onderdeel uitmaken van je marketingstrategie. Het is van belang dat je een ervaring creëert die om de bezoeker gaat. Hierin maakt het niet uit of de gebruiker een subscriber, lead of klant is. Uiteindelijk zorgt de personalisatie ervoor dat iemand klant wordt of klant blijft.

Om van prospects klanten maken, moet je een uitmuntende customer experience bieden. Dit doe je door relevante content aan te bieden op basis van de interesses van je prospects, bijvoorbeeld:

  • Demografie en geografie
    Per branch of buyer persona
    Gedrag op website, e-mail etc
    Seizoen of actualiteit 

Om je prospects van de juiste, relevante content te voorzien is het nuttig om content te schrijven in elke fase van de buyers journey. Iemand die net bekend is geworden met jouw bedrijf wil je nog niet lastigvallen met een sales aanbieding. Zorg dat je je prospects leert kennen en zij jou leren kennen. Verzamel gegevens om te weten wat ze interessant vinden en doe hier je voordeel mee door je content hierop aan te passen. 

Simpele personalisaties kunnen al leiden tot mooie resultaten. Alleen al het aanpassen van je marketinge-mails aan de hand van interesses. Als een prospect geïnteresseerd is in product A, dan wil je geen content delen over product B. De CTR en conversie ratio’s zijn vele malen hoger van zulke gepersonaliseerde e-mails. 67% van de klanten vinden het namelijk belangrijk dat bedrijven content aanpassen op relevantie.

Klanten voorzien van relevante content kan de ervaring enorm verbeteren. Zo kun je niet alleen rekenen op meer saleskansen, maar ook een betere relatie met je prospects en klanten. Wat automatisch de kans verhoogt dat ze (opnieuw) klant bij je worden of lang klant blijven.

Conclusie

De beste manier om meer sales te halen uit je leads is om ten eerste relevante content aan te bieden aan deze leads. Zo zorg je ervoor dat je ze betrokken houdt bij je bedrijf en de interesse in jouw expertise vergroot. Door het toekennen van scores aan je leads, zorg je ervoor dat je alleen energie steekt in de juiste prospects die ook daadwerkelijk een koopintentie hebben.

Wil je meer weten over lead scoring en personalisatie? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier of plan direct een vrijblijvend adviesgesprek in via onze kalendertool.

Neem contact met ons op