Blogs

Content Marketing

8 min read
2021-03-23

Hoe bedenk je een goede blogtitel?

Een blogtitel bepaalt of iemand wel of geen tijd gaat investeren in het lezen van jouw blog. Het is een must! Je hebt alleen niet veel tekens om iemand te overtuigen: het moet kort en krachtig. Dus hoe tik je een goede kop?

Voorbereiding

Een goede blogtitel, headline, kop of titel is aantrekkelijk, engaging en werkelijk onweerstaanbaar! Maar hoe krijg je dat voor elkaar? De eerste tip die we je kunnen geven is om eerst de blog gewoon te gaan schrijven. Daarna heb je namelijk genoeg kennis in je hoofd zitten om een titel te kunnen verzinnen. Aan de hand van deze vragen kun je de eerste versie van je headline opstellen:

  • Wat is de kern van het verhaal: waar gaat het verhaal nou écht over?
  • Kies één specifiek onderwerp waar de blog over gaat.
  • Wat is het belangrijkste zoekwoord van de blog?
  • Wat is het belangrijkste werkwoord in je blog?
  • Hoe zou je de blog aan een vriend(in) vertellen in 6 woorden?

Paar trucjes

Limiteer jezelf in het omschrijven van je blog en geef jezelf maar een bepaald aantal woorden. Een beetje druk gaat je helpen om verder te komen! Het is ook belangrijk dat je weet op welke doelgroep je focust, daarmee kun je de blogtitel specifieker maken. Bedenk wat de lezer uit je stuk kan halen, dit moet namelijk scherp en duidelijk terugkomen in de kop. Bekijk je eerste versie kritisch en vraag jezelf af of het volgende duidelijk wordt:

  • Lost het een probleem op van jouw doelgroep?
  • Staat er belangrijke informatie in voor de doelgroep?
  • Leer je een waardevolle les?
  • Geef je tips mee over een relevant onderwerp?

Cut the bullshit!

Een goede titel is uniek. Het is zeker goed om te kijken bij andere blogs die over hetzelfde onderwerp gaan, maar kopieer het niet! Geef de titel een persoonlijke draai of maak het controversieel. Wees specifiek: cut the bullshit! Als de kop van je blog te vaag is, zul je lezers trekken die snel inzien dat de blog niet hun ding is. Die zijn dus zo weer weg: zonde! Om dat te voorkomen, zijn action words belangrijk. Gebruik woorden die indruk maken bij de lezer en schrijf altijd in actieve vorm. Need more? Je kunt het volgende inzetten in de blogtitel:

  • Drama baby!
  • Prominentie, celeberties.
  • Herkenbaarheid: heeft de lezer ook te maken met deze situatie in zijn of haar leven?
  • Urgentie: waarom moet de lezer nu iets met jouw blog doen

Laatste tips

Vergeet natuurlijk niet SEO! Probeer de belangrijkste kernwoorden vooraan in de headline te plaatsen, want die zullen lezers het eerste opvallen. Zoek ook eens je titel op in Google Trends. Je kunt dan kijken wat de zoekdichtheid is en hoe populair de zoekterm per locatie is! Bedenk ook met welke woorden jij zelf zou zoeken in Google als je op zoek zou zijn naar informatie dat in jouw blog terugkomt.

Vermijd clickbait koppen! Met clickbait kun je nooit voldoen aan de verwachting die je schept en het lezen van de blog is (bijna) altijd een teleurstelling. Dat wil je niet!

Als laatste trekt alliteratie altijd aandacht, omdat onze hersenen dat fijn vinden.
Genoeg inspiratie om mee aan de slag te gaan! Ga vooral veel testen en uitproberen om uit te vinden wat jouw stijl is en wat voor jouw doelgroep het beste werkt!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?