Hoe bouw je een goede Facebook advertentie?

Facebook.adverteren

Op Facebook adverteren lijkt zo makkelijk... Je klikt naast je bericht op 'promoot', gooit er wat geld tegenaan en gaan! Alleen is dat promoten niet zo effectief als adverteren. Een goede Facebook advertentie bouwen, kost misschien wat meer tijd, maar levert ook veel meer op! Wij laten je in deze blog stap voor stap zien hoe je een goede ad maakt.

Campagne Management

Need to know: voordat je start met Facebook adverteren

Voordat je echt gaat adverteren op Facebook, moeten we even de terminologie induiken. Dat brengt ons eerst bij Facebook's Business Manager. Dit is een gratis tool van Facebook zelf die bedrijven kunnen gebruiken om hun bedrijfspagina('s), advertentieaccount(s) en pixel(s) op één plaats te organiseren. Je kunt in de Business Manager gemakkelijk collega's toevoegen en bepaalde rechten geven. In de Business Manager kun je overzichtelijk al je advertenties managen, data inzien en doelgroepen maken. Vanuit het advertentieplatform van de Business Manager gaan we de advertentie opmaken. De tweede term die we even kort willen toelichten is de Facebook Pixel. Dit is een stukje code van Facebook die gelinkt is aan jouw Business Manager, die je 'in' je website kunt plaatsen. Met dat stukje code kun je doelgroepen voor je advertentiecampagnes meten, optimaliseren en opbouwen. Je kunt daarmee als het ware 'tracken' wat bezoekers op je website doen.

Even terug naar een advertentie opbouwen. Dat gebeurt in drie fasen in het advertentieplatform:

  • Campagnes: als je een Facebook advertentie wilt maken begin je met een campagne inrichten. In deze eerste stap kies je het doel van de campagne of je wilt a/b-testen en of je budget wilt optimaliseren.
  • Advertentiesets: onder een campagne hangen één of meerdere advertentiesets. In deze fase kies je de doelgroep, de plaatsing van je advertentie(s) en de planning. Als je bijvoorbeeld meerdere doelgroepen wilt aanspreken met je campagne, dan heb je een advertentieset per doelgroep nodig.
  • Advertenties: hier bouw je daadwerkelijk de advertentie. Je kiest hier voor welke pagina je wilt gebruiken, of je foto/video/carrousel/collectie wilt gebruiken en welke advertentietekst je wilt inzetten. Je kunt meerdere advertenties onder een advertentieset hangen. Dan kun je variëren met afbeeldingen of tekst.

Facebook Business Manager voor advertenties

Adverteren op Facebook doe je dus met de Facebook Business Manager, afgekort BM genoemd. Dit is iets anders dan via je Facebookpagina op de knop 'promoot' klikken. Daarmee stuur je een bericht namelijk ongericht mee rond, niet erg handig als je een bepaalde groep mensen met een bepaald doel wilt bereiken. Bij het inrichten van de BM moet je het volgende op orde hebben:

  • Zakelijk e-mailadres voor het aanmaken van een account
  • Facebookpagina('s), deze koppel je aan de BM
  • Instagram account('s), deze koppel je ook aan de BM (maar is optioneel)

Heb je een BM aangemaakt? Koppel dan je Facebookpagina('s) en Instagram account('s) en maak ook gelijk een advertentieaccount in de BM aan. Zonder een advertentieaccount kun je niet adverteren. Let op dat je de timezone en valuta maar één keer kunt inrichten, dus zorg dat je het in een keer goed doet! Vind je het lastig om de BM in te richten? Facebook heeft een gratis leerschool genaamd Facebook Blueprint. Daar heb je onder andere cursussen over het op- en inrichten van de BM.

Jouw advertentie bouwen op Facebook

Nu je Business Manager is ingericht kun je een campagne bouwen. Als het goed is zie je bij advertentiebeheer in het menu linksboven op je scherm de drie fasen: campagnes, advertentiesets en advertenties. Voor het bouwen van een advertentie slaan we 'accountoverzicht' voor nu even over, dit heb je namelijk niet nodig om je advertentie te maken! Bij 'campagnes' kun je een nieuwe campagne maken: dit is de eerste stap bij het maken van een Facebook advertentie!

Stap 1: Campagnedoel

Je start met het kiezen van het campagnedoel. Bedenk hier wat je wilt bereiken met je advertentie(s). Een paar van de meest gebruikte doelen zijn:

  • Verkeer: je wilt zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken.
  • Conversies: je wilt dat mensen een bepaalde actie uitvoeren (een whitepaper downloaden, solliciteren).
  • Bereik: je wilt dat je advertentie door veel mensen wordt gezien.
  • Lead generation: je wilt dat mensen een formulier invullen zodat je ze toe kunt voegen aan bijvoorbeeld je e-maillijst.

Stap 2: Advertentieset

Als je op 'doorgaan' hebt geklikt, beland je in de tweede fase van het bouwen van een campagne. Hier bepaal je de doelgroep, selecteer je de plaatsingen van je advertentie(s) en bepaal je het budget en de planning. 

De doelgroep kiezen

Hier bepaal je wie je advertenties mogen zien. Je kunt zelf een doelgroep samenstellen en opslaan zodat je later nog advertenties op dezelfde doelgroep kunt richten. Bij het opstellen van je doelgroep kun je kijken naar: 

  • Locatie: waar woont je doelgroep?
  • Leeftijd: hoe oud is je doelgroep?
  • Interesses en andere demografische kenmerken, denk aan: wat is de opleiding van je doelgroep?
  • Het uitsluiten van mensen met bepaalde interesses of kenmerken. Hier kun je voor kiezen als je weet dat jouw advertentie voor mensen met en bepaalde kenmerk niet interessant is.

Waar wordt je advertentie getoond?

Bij 'plaatsingen' kun je kiezen voor twee opties: 'automatische plaatsingen' en 'plaatsingen bewerken'. Als je wilt dat Facebook zelf beoordeelt welke plaatsingen het beste zijn voor jouw ad en doelgroep, dan kun je voor de eerste optie kiezen. Bij de tweede kun je zelf selecteren of je jouw advertentie wel of niet op bijvoorbeeld Instagram Stories wilt laten tonen.

Wat is je budget om te adverteren?

Bedenk goed wat je budget is voor de campagne en hoe lang je wilt dat de campagne draait. Je kunt op Facebook voor een looptijdbudget of een dagelijks budget kiezen. Als je een begin en einddatum hebt voor je campagne (een maand bijvoorbeeld), dan kun je het beste kiezen voor een looptijdbudget. In dat geval verspreidt Facebook je budget over het aantal dagen dat je campagne loopt. Easy!

Stap 3: Advertentie

Als je bij de derde stap bent beland, wordt het tijd om de advertentie(s) te bouwen! Facebook is heel streng wat betreft advertenties: er zijn veel regels aan verbonden. Als je de regels niet juist volgt kan Facebook in het ergste geval je advertentie afkeuren en wordt deze niet getoond. Gelukkig geeft Facebook wel duidelijk aan waar de fout zich in je campagne bevindt, zodat je het op kunt lossen. Anders is de support van Facebook ook vrij goed benaderbaar voor vragen. Als Facebook je advertentie niet optimaal vindt, wordt het bereik vernauwd. Minder mensen zien dan je advertentie, terwijl je er wel voor betaalt. Zonde! Dit heeft alles te maken met de mission statement van Facebook: be relevant! Denk hier altijd aan als je een campagne inricht en een advertentie opmaakt.

Welke afbeelding kies je voor de advertentie?

Je kunt een advertentie maken in carrousel formaat, wanneer je drie of meer verticaal scrollbare afbeeldingen of video's in je advertentie wilt gebruiken. Je kunt ook kiezen voor een advertentie met één foto/video of een collectie opmaken met meerdere beelden die in één scherm worden getoond.

Voordat je begint met het maken van je advertentie is het handig om de ad guide van Facebook goed door te nemen. Hierbij zijn vooral de regels omtrent afbeeldingen erg belangrijk. Als dit je eerste advertentie is in de BM, dan raden we je aan om te beginnen met adverteren met één afbeelding. Zorg er daarnaast voor dat je afbeelding of video de juiste afmetingen heeft. Om er zeker van te zijn dat je advertentie overal goed kan worden getoond, moet je jouw beeldmateriaal in drie formaten klaar hebben:

  • Vierkant (1:1): voor de nieuwsoverzichten op Facebook en Instagram
  • Horizontaal (1,91:1): voor Facebook expresartikelen en de rechterkolom.
  • Volledig scherm, ofwel verticaal (9:16): voor Facebook en Instagram Stories.

Wil je adverteren met een afbeelding waarop tekst staat? Het kan zijn dat Facebook je advertentie afkeurt als er teveel tekst op staat (niet meer dan 20%). Met deze link kun je controleren of Facebook de advertentie goed zal keuren. 

Hoe schrijf je goede tekst voor de advertentie?

Je kunt de advertentietekst opbreken in 5 brokken:

  • Primaire tekst: dit verschijnt boven de afbeelding of video zoals in een normale post. Hier vertel je waar de advertentie over gaat. Facebook raadt aan om het onder de 125 tekens te houden, maar het mag langer. Bedenk ook dat je in de eerste of tweede zin de aandacht moet grijpen, omdat Facebook je post gaat opbreken. Dit gebeurt meestal na 2-4 zinnen. Om verder te lezen moeten gebruikers op 'meer weergeven' klikken.
  • Kop: de headline van je afbeelding, video of carrousel. Dit moet ook pakkend zijn en de lading van je advertentie dekken. Hou in de gaten dat koppen met meer dan 40 tekens kunnen worden afgesneden.
  • Beschrijving: dit komt onder de kop van de afbeelding. Hier kun je optioneel een korte beschrijving geven van de landingspagina die je in de advertentie gebruikt. Deze wordt ook niet op alle plaatsingen weergegeven, dus het is niet een must.
  • Bestemming: hier selecteer je de bestemming van de advertentie. Als je voor website kiest (de meest gebruikte optie) dan moet je een website-URL invoeren. Vervolgens kun je bij 'zichtbare link' een link invoeren die je wilt weergeven in de advertentie.
  • CTA: welke call to action wil je gebruiken? Facebook geeft je een aantal opties om uit te kiezen. Zorg dat de CTA aansluit bij de landingspagina en het doel van de advertentie. Als je wilt dat mensen solliciteren op een vacature is het misschien niet zo handig om te kiezen voor een call to action met 'nu aanvragen'. Je kunt dan beter gaan voor 'registeren'.

Schrijf eerst de advertentie in een document goed voor jezelf uit en laat het nog een keer checken door een collega. Twee paar ogen zien altijd meer dan één! En let erop dat je actief schrijft en prikkelt. De eerste keer zul je waarschijnlijk niet alles perfect doen, zolang je maar blijft kijken naar verbeteringen en learnings meeneemt naar de volgende campagne!separator

Laatste tips

Je bent bijna klaar met het bouwen van de campagne en je Facebook advertentie. Voordat je op publiceren klikt, controleer dan alle elementen nog eens goed! Als je op publiceren hebt geklikt, gaat Facebook de advertentie(s) controleren en wordt deze op het ingestelde moment live gezet. Maar dan zit jouw werk er natuurlijk nog niet op. Je moet namelijk elke dag een moment vrijmaken om de campagne te bekijken. Doe aanpassingen waar nodig op eventuele feedback die je krijgt via comments onder de advertentie. Misschien merk je zelf wel een verbeterpuntje op.

Heb je vragen over campagnes op Facebook of heb je ondersteuning nodig bij strategie of uitvoering? Stuur een mailtje!

info@sendtodeliver.nl