Hoe maak je aantrekkelijke visuele content?

rayan-almuslem-_aPYcEKtDQ0-unsplash

Ieder bedrijf maakt content, of het nu om een interne nieuwsbrief onder werknemers gaat, een artikel op je website over een bepaald product of je bedrijfsprofiel op LinkedIn. Met content vertel je een verhaal! Een verhaal dat je met woorden kan vertellen, maar ook met beeld! In deze blog vind je tips & tricks voor het maken van goede visuele content. 

Download contentkalender

Wat valt onder visuele content?

Wat verstaan we eigenlijk onder visuele content? Het eerste waar je misschien aan denkt is foto en video. Die zien we ook het vaakst voorbij komen in blogs en op social media. Maar visuele content gaat veel verder dan dat! Zo kun je bijvoorbeeld 'saaie' cijfers tot leven laten komen in een grafiek, methodes en werkprocessen uitbeelden in illustraties en belangrijke feiten samenvatten in een infographic. Met visuele content help je jouw lezer om (lastige) informatie makkelijker en sneller op te nemen.

Wat levert visuele content op?

Posts met een foto of video zorgen op social media nota bene voor hogere betrokkenheid (engagement) dan een update met alleen tekst. Een visuele boodschap grijpt de aandacht veel sneller en effectiever dan tekst. Je snapt informatie sneller en beter! Onderzoek wijst uit dat we 10% van de informatie die we horen, 20% van de informatie die we lezen en 80% van de informatie die we zien, onthouden. Dit komt omdat ons brein visuele elementen veel sneller opneemt dan geschreven taal. Onderzoek van MIT laat zien dat ons brein afbeeldingen in 13 milliseconden (!) kan verwerken - dat is ongelooflijk snel. Wat levert goede visuele content nog meer op? 
 
  • Social content mét relevante visuals krijgt 94% meer views dan content zonder.
  • Tweets met afbeeldingen krijgen 150% meer retweets dan tweets zonder.
  • Facebook posts met afbeeldingen ontvangen ongeveer 2.3 keer zoveel engagement.
  • Artikelen met een afbeelding na elke 100 woorden worden twee keer zo vaak gedeeld op social media dan artikelen met minder plaatjes.
  • LinkedIn posts met afbeeldingen genereren 98% meer comments.
  • Infographics verhogen verkeer naar je website met 12%.

Tips voor betere visuele content

Hoe zorg je nou voor aantrekkelijke, effectieve visuele content? Je moet beginnen met nadenken over de boodschap die je wilt vertellen. Het beeld moet de tekst ondersteunen (en andersom). Het moet elkaar aanvullen en makkelijk te begrijpen zijn. Foto en video zijn super goede storytellers

Tip 1. Gebruik zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal

Veel bedrijven gebruiken alleen maar stockafbeeldingen, en daar is helemaal niks mis mee! Vaak zijn stockafbeeldingen van hoge kwaliteit en in veel gevallen kan je ze nog gratis downloaden ook! Dit betekent helaas wel dat je vaak ziet dat je concurrenten dezelfde visuals gebruiken als jij en dat is jammer. Wij raden onze klanten daarom altijd aan om een eigen beeldarchief op te bouwen. Je kunt als organisatie een externe fotograaf inhuren (als er niemand in-house is) die één of twee dagen langskomt om foto's te maken van collega's, het pand en evenementen. Als je dit ieder jaar of om de paar jaar doet, bouw je een mooi beeldarchief op waar je het hele jaar gebruik van kunt maken voor je communicatie uitingen! Heb je geen fotograaf in huis? Nick is een topper! 

Wil je zelf met een camera aan de slag? Een paar tips: 

  • Zorg voor een goede camera. Gelukkig hebben de nieuwste smartphones professionele beeldkwaliteit.
  • Hou het simpel. Focus je bijvoorbeeld op een close-up van een product of een tevreden klant.
  • Speel met perspectief en maak je foto eens vanuit een onconventionele hoek (helemaal van beneden of boven bijvoorbeeld).

💡 Tip: Download niet zomaar foto's van Google of andere websites, iedere visual is namelijk beschermd door copyrights. Het delen van beschermde visuals zonder toestemming van de maker is illegaal. Gebruik altijd eigen beeld of beeld van officiële beeldbanken.

Tip 2. Gebruik een template

Wees slim en zorg ervoor dat je een format voor je visuele content maakt. Je content moet op het kanaal passen, de juiste afmetingen hebben en het moet duidelijk zijn van welk bedrijf het komt. Je kunt een format (of template) met verschillende tools maken: 

  • Canva: een simpele editor tool waar je ook gratis gebruik van kunt maken.
  • BeFunky: een super simpele online foto editor, denk Photoshop light.
  • Snappa: een basic online foto editor, bibliotheek met stockafbeeldingen en pre-made templates.

Je template moet in ieder geval: 

  • Het logo van je bedrijf bevatten. Kies een vaste hoek en grootte voor het logo, zodat je social feed er lekker consistent uitziet.
  • Een vak voor tekst bevatten. Sommige afbeeldingen vragen om een quote of aanvullende informatie. Die kan je (mits het niet teveel info is) in een speciaal vak neerzetten.
  • De juiste formaten voor ieder kanaal hebben (deze zijn niet overal hetzelfde). 
  • De perfecte filter hebben.

💡 Tip: Sla het template goed op! Hierin moet je elke afbeelding, gif, grafiek of infographic die je wilt posten in opmaken! 

Tip 3. Maak video en stories

Investeer in video! Je kunt veel van de content die je produceert overgieten in video. Daarmee kun je je bereik vergroten, een hele andere doelgroep aanspreken en je lezer meer engagen. Want video zorgt voor meer betrokkenheid op social media! Zorg er voor dat je een goede planning hebt, een draaiboek hebt voorbereid en een script hebt waar je je aan houdt. Waar je op moet letten als je video's wilt produceren: 

  • Denk eraan dat je video ook te bekijken is zonder geluid, dus voeg ondertiteling toe! 85% van de video's op Facebook worden namelijk zonder geluid gekeken.
  • Maak je video's kort, niet langer dan 60 seconden voor organische content en niet langer dan 15 seconden voor gesponsorde content.
  • Let op de afmeting! Ieder kanaal hanteert eigen specificaties. Verticaal filmen werkt bijvoorbeeld beter voor mobile en horizontaal voor desktop. Film dus op beide manieren!
  • Vergeet niet het design van de thumbnail van je video. Een thumbnail is eigenlijk de afbeelding die je ziet voordat je een video gaat bekijken. Als je in YouTube naar een bepaald onderwerp zoekt, krijg je je zoekresultaten (video's) onder elkaar te zien. Elke video heeft standaard een thumbnail. Ofwel een standaard shot uit de video, of een zelf ontworpen design. Met een opvallend en uniek design grijp je de aandacht, versterk je je merk, laat je jouw kanaal er verzorgd uitzien en vergroot je de kans op meer weergaven. Als ik bijvoorbeeld in YouTube zoek op 'content marketing' zie je de volgende video's mét thumbnails: 

Schermafbeelding 2019-09-24 om 10.56.25

Vergeet niet dat je met video ook een hele andere kant op kan gaan. Stories op Facebook en Instagram zijn helemaal hot, ook onder bedrijven! Het vraagt om een net andere aanpak: minder voorbereiding, meer spontaniteit. Dat betekent ook dat het er niet super gelikt uit hoeft te zien en dat je het op ieder moment van de dag kan doen! Waar je een tot in detail voorbereide video inzet voor een wat diepgaander, meer beladen verhaal, kun je met Stories juist wat meer laagdrempeliger de connectie opzoeken met je doelgroep. 

Tip 4. Hergebruik je content

Denk eens aan alle blogs die je hebt geschreven, maar die niet zijn gelezen omdat mensen geen zin hadden om met hun ogen langs die 600 woorden te gaan. De mensen die je niet met een blog kan trekken, kan je misschien wel aantrekken met een video, infographic of animatie. Het onderzoek heb je al uitgevoerd, het enige wat je nog moet doen is het overgieten in een andere vorm! En daarmee kun je je bereik enorm vergroten. Iedereen is anders: de één vindt het heerlijk om lange artikelen te lezen, de ander wil snel informatie in zich opnemen.

💡 Tip: Met de gratis tools Piktochart en Infogram creëer je binnen no-time infographics, rapportages, flyers en grafieken met hun templates.

separator

Conclusie

Visuele content hoeft niet moeilijk, duur of time consuming te zijn. Je kan al gauw mooie visuele content maken, ook al ben je geen designer. Als je maar weet welke tools je moet gebruiken en weet wat het beste past bij je doelgroep en het kanaal! Als je er maar voor zorgt dat je één lijn trekt met de branding, de huisstijl en jullie storytelling. Ben jij klaar om met visuele content aan de slag te gaan? 


Download contentkalender