Blogs

Strategy

12 min read
2021-02-14

Hoe voer je een content audit uit? + template!

Weet jij hoe goed jouw content presteert? Kijk je regelmatig naar de gebruikerservaring én zoekmachineprestaties? Dat is nodig als je autoriteit op wilt bouwen en continu kwaliteit wil leveren aan je bezoekers en (potentiële) klanten. Een content audit helpt je om écht inzicht te krijgen in je content en biedt handvatten voor verbetering.

Wat is een content audit?


Een content audit is een analyse van alle content die op een bedrijfswebsite te vinden is. Met een content audit bekijk je alle individuele websitepagina’s en beoordeel je deze op basis van algemene prestaties en inhoud. Er zijn verschillende manieren om een content audit uit te voeren, de ene uitgebreider en gedetailleerder dan de ander. Sommige audits focussen vooral op inhoud, andere gaan ook in op SEO. De beste audits zijn een combinatie van beide factoren, ofwel:

  • Kwalitatieve analyse; waarbij je kijkt naar de inhoud van je content (koppen, gebruik van zoekwoorden, afbeeldingen en kwaliteit van de inhoud).
    Kwantitatieve analyse; waarbij je kijkt naar de prestaties van je content (zoekvolume zoekwoorden, paginaweergaven, bouncepercentage en sessies).

Om een content audit uit te voeren heb je een template nodig. Met dit template (inclusief instructies en optimalisatietips) kun je gelijk aan de slag met het analyseren van de content op jouw website!

Waarom jouw bedrijf een content audit nodig heeft

De positieve effecten van goede content zijn eindeloos. Bezoekers, paginaweergaven, sessieduur, online zichtbaarheid en autoriteit stijgen, wat weer direct invloed heeft op conversie en uiteindelijk omzet. Maar het produceren van content kost, naast een sterke strategie, tijd en middelen. Om de prestaties van je content op peil te houden of zelfs te verbeteren heeft het zin om regelmatig je websitepagina’s te analyseren. De belangrijkste voordelen van een content audit zijn:

  • inzicht krijgen in welke content het beste werkt en daar vervolgens op in kunnen spelen;
  • weten hoe je slecht presterende pagina's identificeert en verbetert;
  • bouwen aan je contentstrategie om de prestaties van je website te verbeteren;
  • uiteindelijk een betere website onderhouden voor zowel je bezoekers als zoekmachines, wat leidt tot meer conversie en omzet.

Zo voer je een audit uit in 5 stappen

Er zijn een aantal stappen die je moet volgen om een goede content audit uit te voeren.

1. Heb je doelen scherp

De eerste stap naar een goede content analyse is het identificeren van je doelen. Als je die scherp hebt, lukt het je straks beter om de content die je wilt analyseren te organiseren. Wil je bijvoorbeeld vooral focussen op de pagina’s die geoptimaliseerd moeten worden voor SEO of wil je inzicht in de best presterende content om deze vervolgens te verrijken?

2. Verzamel de content

Welke websitepagina’s wil je analyseren? Bepaal of je voor een gehele website audit gaat, of alleen bepaalde categorieën (zoals blogposts en productpagina’s) auditeert. Verzamel vervolgens alle URL’s van de websitepagina’s. Als je website niet zo groot is kan dat handmatig, anders kun je bepaalde tools gebruiken die je URL’s kunnen verzamelen (zoals SEMrush ofScreaming Frog aan de hand van je sitemap. De URL’s plaats je vervolgens in de .

3. Categoriseer de content

De volgende stap is het organiseren van je content op basis van type pagina. In onze sheet is dit de eerste kolom van je audit. Er zijn verschillende type pagina’s: blogpost, landingspagina, bedankpagina, productpagina, servicepagina, contactpagina, etc. Zorg ervoor dat de type pagina’s gegroepeerd onder elkaar komen te staan, dat maakt je audit een stuk overzichtelijker. Andere onderdelen van het categoriseren van je content zijn:

  • Paginatitel
  • Doel van de pagina
  • Focus keyword
  • Koppen
  • Meta descriptions
  • Afbeeldingen en alt tekst
  • Interne en uitgaande links

4. Analyseer de content

Vervolgens is het tijd om in de cijfers te duiken. In deze stap pak je websitedata vanuit je CRM/CMS en Google Analytics om inzicht te krijgen in de prestaties van je pagina’s. Denk hierbij aan:

  • Paginasnelheid en mobielvriendelijkheid
  • (Unieke) paginaweergaven
  • Sessies en % nieuwe sessies
  • Tijd op pagina
  • Bouncepercentage
  • Zoekvolume focus keyword

Nadat je alle data hebt ingevuld ga je de data interpreteren en beoordelen. Welke onderdelen van je pagina’s vallen op (in andere woorden: presteren goed of juist niet goed)? Markeer deze cellen met een opvallende kleur, bijvoorbeeld rood als optimalisatie nodig is of lichtgroen als je deze data als benchmark wilt zien en andere pagina’s mee wilt vergelijken. Deze markeringen neem je mee in stap 5.

5. Optimaliseer de content

In deze laatste stap rond je de audit af door al je markeringen uit stap 4 te verbeteren. Stel jezelf bij iedere pagina de vraag: ga ik deze pagina zo laten, updaten, wissen of herschrijven? Hou hierbij het aantal markeringen in de gaten: pagina’s met geen markeren kun je in de meeste gevallen zo laten, terwijl je bij pagina’s met veel markeringen moet afvragen of wissen of herschrijven de beste optie is. Twijfel je tussen die twee vervolgstappen? Bedenk dan goed wat de waarde van de pagina is. Voegt de pagina echt wat toe aan je website? Of is het misschien overbodig?

Om een content audit uit te voeren heb je een template nodig. Met dit template (inclusief instructies en optimalisatietips) kun je gelijk aan de slag met het analyseren van de content op jouw website!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?