Blogs

Social Media Management

14 min read
2021-11-18

Hoe zet je LinkedIn in voor jouw bedrijf?

LinkedIn is het beste platform om met je bedrijf direct in contact te staan met klanten, professionals en andere bedrijven in jouw industrie. De mogelijkheden op LinkedIn zijn eindeloos en ook zonder een groot budget kun je volgers krijgen, een thought leader worden, je netwerk vergroten en zelfs leads of sales genereren. Wat moet je doen om alles uit LinkedIn te halen voor jouw bedrijf?

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

Update je bedrijfsprofiel

Voordat je echt succes kunt boeken op LinkedIn moet je bedrijfspagina goed op orde zijn. Heb je er nog geen aangemaakt? Dan gaat dat heel simpel als je naar de LinkedIn Marketing Solutions webpagina gaat. Daar kun je een bedrijfsprofiel aanmaken. Wij raden ieder bedrijf, klein of groot, aan om een LinkedIn company page aan te maken. Daarmee ben je online beter zichtbaar, zelfs als je enkel basisinformatie het profiel hebt staan. Met een bedrijfspagina krijg je ook toegang tot data over je volgers en cijfers over de prestaties van je updates. Maar, hoe completer de pagina is, hoe meer je uit LinkedIn kunt halen! Zorg ervoor dat je deze elementen van het profiel professioneel inricht:

  • Cover afbeelding plus bedrijfslogo. De cover is een header afbeelding die je bovenaan je profiel horizontaal ziet en het bedrijfslogo doe je als profielfoto. Denk goed na over de uitstraling van deze afbeeldingen en zorg ervoor dat ze bij de huisstijl van het bedrijf passen.
  • Omschrijving van het bedrijf, de producten/diensten, jullie klanten en jullie business values.
  • Bedrijfsdetails zoals een link naar de website, bedrijfstak, bedrijfsgrootte en soort bedrijf.
  • Een goede slogan, die komt bovenaan het profiel onder de bedrijfsnaam te staan en valt dus het meeste op!

Deel de bedrijfspagina met je netwerk

Wanneer je de bedrijfspagina helemaal up to date hebt gemaakt, wordt het tijd om de pagina te delen. Je wilt dat mensen jouw bedrijf op LinkedIn kunnen vinden en dat er mensen aan de pagina verbonden zijn. Stimuleer je werknemers om met je pagina te connecten. Je collega's en werknemers zijn het begin van de groei van jouw bedrijfspagina! Gemiddeld gezien hebben werknemers 10 keer zoveel eerstegraads connecties dan een bedrijf volgers heeft. En hoe sterker de band is tussen bedrijf en werknemer, hoe groter de kans dat de werknemer een ambassador wordt! Daarmee wordt je bereik enorm vergroot!

Vind relevante groepen en sluit je aan

Door actief deel te nemen aan een LinkedIn-groep kan je jouw netwerk een boost geven. Als je in industrie-relevante groepen zit, kun je met andere deelnemers engagen en hoe actiever je in een groep bent: hoe meer je opvalt! Zorg ervoor dat je groepen kiest die over een specifiek onderwerp gaan, dat nauw verbonden is aan jouw bedrijf en de industrie waarin jullie opereren. Zorg ervoor dat je regelmatig contact hebt met de groepen waar je in zit, dan blijft je bedrijf top-of-mind. Je kunt groepen vinden door in de zoekbalk op keywords te zoeken die relevant zijn aan jouw business. Je kunt ook groepen vinden in profielen van je connecties. Mis je een LinkedIn groep over jouw vakgebied? Dan is het een goed idee om er één te starten. Weet wel dat je dan echt een community op gaat bouwen, dat is een ander verhaal als je je aansluit bij een langer bestaande groep.

Deel relevante content

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: maak en deel content! LinkedIn is hét social platform voor bedrijven. Waar jouw bedrijfsupdates op Facebook vaak moeten concurreren met updates van vrienden en familie, is LinkedIn het platform specifiek gericht op vakupdates, bedrijfsnieuws en netwerken. Precies wat jij met jouw bedrijf wilt bereiken! Een gemiddelde statusupdate bereikt op LinkedIn 20% van je volgers, terwijl het algoritme op Facebook ervoor zorgt dat jouw update maar door 6% van je volgers wordt gezien. Wil je beginnen met posten op LinkedIn? Gebruik dan een goede content kalender, daarmee kun je alles van te voren netjes inplannen. Dat scheelt enorm veel tijd!

Start met lead generation

Niemand zit te wachten op een sales pitch op LinkedIn. Maar gebruikers willen wel connecten om zo hun netwerk uit te breiden. En dat netwerken kan uiteindelijk zorgen voor een waardevolle lead voor jouw bedrijf en uiteindelijk een sale! Dit wordt 'social selling' genoemd en volgens LinkedIn werkt het: social selling professionals hebben 45% meer kans op een sale. Je kunt mensen uitnodigen om een connectie te maken, en daarvoor zijn de suggesties die LinkedIn op de pagina 'Mijn netwerk' geeft puur goud! Als je iemand een connectieverzoek stuurt, vergeet dan niet een berichtje erbij op te maken. Zorg dat het berichtje kort en persoonlijk is en highlight gemeenschappelijke kenmerken of een gedeelde connectie. Daarmee vergroot je de kans dat mensen jouw verzoek accepteren.

Thought leadership

Thought leadership is een vorm van content marketing waarbij je eigen content maakt waarvoor een bepaalde expertise nodig is. Die content moet iets bijdragen, een probleem oplossen of een vraag beantwoorden waar jouw bedrijf veel verstand over heeft. LinkedIn heeft recent nog onderzoek gedaan naar de impact van thought leadership in de B2B industrie en daar kwam het volgende uit:

  • 89% zegt dat thought leadership hun perceptie van een organisatie heeft verbeterd
  • 49% zegt dat thought leadership invloed heeft gehad op aankoopbeslissingen
  • 49% van de besluitvormers toont een uur of meer per week betrokkenheid bij thought leadership berichten

Benut andere functies van LinkedIn

We hebben nu de belangrijkste basisfuncties van LinkedIn doorgenomen, maar het platform heeft nog veel meer te bieden dan dat. Om het meeste uit LinkedIn te halen, moet je alleen wel wat tijd en energie steken in het onder de knie krijgen van de functies en marketingtermen. Maar: oefening baart kunst! Dit zijn een aantal van die key features:

  • LinkedIn adverteren met sponsored content of text advertenties. Met sponsored content kun je jouw bestaande content een betaalde boost geven en zo het bereik vergroten.
  • LinkedIn sponsored InMail. Dit heeft wat weg van e-mailmarketing, alleen blijf je binnen het platform van LinkedIn. Met sponsored InMail kun je gepersonaliseerde advertenties versturen naar de inbox van gebruikers.
  • LinkedIn Analytics. Hoe presteren je berichten? Welke posts ontvangen de meeste engagement? Wie zijn je volgers? Welke groepen volgen zij? Met welke posts hebben ze de meeste interactie? Wanneer zijn je volgers online? Je kunt diep de statistieken induiken over je bezoekers, updates en volgers. En met de informatie die je daar uithaalt, kun je jouw LinkedIn strategie blijven verbeteren.

Blijf leren en optimaliseren!

Hoeveel je uit LinkedIn wilt halen, hangt helemaal af van hoeveel tijd en energie je erin wilt stoppen. Je hebt geen groot budget nodig om een thought leader in jouw industrie te worden, je netwerk te vergroten en zelfs niet om leads of sales te genereren. Het is een kwestie van uitproberen, analyseren, leren en optimaliseren! Wil je zelf beginnen met content posten op LinkedIn? Download dan gratis onze nieuwe contentkalender, waarmee je al jouw content overzichtelijk houdt en in kan plannen.

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?