Blogs

Content Marketing

Social Media Management

18 min read
2021-03-10

Maak jij deze 6 fouten bij het schrijven van content?


Ben je uren bezig met het schrijven van content, levert het geen resultaat op! Gelukkig zijn er een aantal dingen die je gemakkelijk en snel kunt verbeteren om het tij te keren. We hebben de 6 meest voorkomende fouten bij het schrijven van content voor je op een rijtje gezet! Mét snelle oplossingen.



Schrijven zonder dat je je doelgroep kent


De eerste stap bij het schrijven van content: wie is je doelgroep? Zonder te weten wie je lezers zijn, kun je niet iets schrijven waar hun oprechte interesse ligt. Het heeft geen nut om iets te schrijven als je niet weet voor wie je het schrijft. Het is als het schrijven van een brief zonder dat je weet naar wie je hem gaat sturen.


Als je je doelgroep kent, dan weet je wat hen interesseert, wat hen beweegt en tegen welke problemen ze aanlopen in hun dagelijkse (werk)leven. In jouw content wil je dit gebruiken om de aandacht te trekken en te laten zien dat jij de kennis en vaardigheden in huis hebt om die problemen op te lossen.


Heb je nog geen duidelijk beeld van je doelgroep? Stel dan een aantal buyer persona’s op. Dit doe je gemakkelijk met ons buyer persona template.

DOWNLOAD BUYER PERSONA TEMPLATE

Schrijven zonder doel



Wat wil je bereiken met je content? Wil je je publiek informeren, entertainen, overhalen of een combinatie van die drie? Wat je doel ook is, zorg dat het meteen duidelijk is in de intro. Schrijf je voor iemand anders? Controleer dan bij de persoon of die in de inhoud al kan achterhalen waar het stuk over gaat.


Als je niet duidelijk bent over je doel, is de kans groot dat je de aandacht van je publiek verliest. Je tijd en energie is te waardevol om te spenderen aan een stuk content dat niet wordt gelezen. Als het doel en intro van een stuk content lezers niet interesseert, dan is de kans groot dat ze andere content van jouw bedrijf in het vervolg ook links zullen laten liggen. Zonde!


Schrijven zonder dat het de aandacht trekt


Het internet staat vol met content. Het is zelfs zoveel content, dat het voor een lezer elke keer weer een uitdaging is om goede content te vinden. Als iemand een zoekopdracht uitvoert in Google komen er 12 resultaten op de eerste pagina. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw content opvalt?


In Google kun je opvallen met je titel en beschrijving van jouw content. Zorg dus dat je titel én de aandacht trekt, maar het ook de lading van je stuk dekt. Als iemand het gevoel heeft dat hij of zij gelokt is naar de pagina (dat noem je ook wel 'clickbait') is de kans groot dat je diegene voor altijd kwijt bent. Dit kan zelfs zorgen voor een slechte reputatie op lange termijn.


Verder dan pagina 1 in Google wordt vaak niet gekeken. Het is dus van belang dat je pagina’s goed ranken met behulp van SEO. Hoe je dit aanpakt lees je in deze blog.


Schrijven zonder dubbele controle


Check check dubbelcheck! Het schrijven van goede content doe je niet alleen door je doelgroep te kennen en een interessant onderwerp te belichten. Het is meer dan gewoon een goede schrijver zijn.


Het maakt niet uit hoe interessant de content is die je maakt, als je het onderwerp niet duidelijk kunt communiceren kan het de lezer weinig doen. Als de inhoud volstaat met spelfouten, vreselijke grammatica of een gebrek aan interpunctie, zal de meerderheid van de lezers afhaken.


Content die er slecht uitziet presteert slecht. Laat je content dus altijd door iemand anders lezen wanneer je klaar bent. Zo weet je zeker dat hetgeen wat je publiceert correct geschreven is en aanslaat.


Schrijven zonder call to action


Wanneer het je is gelukt om boeiende content te schrijven is er één ding dat je niet mag vergeten; het toevoegen van een call to action (CTA).


Je call to action moet de lezer aansporen om de volgende stap te zetten. Ze hebben jouw stuk tekst gelezen omdat ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun uitdaging of probleem. Met een call to action kun je de lezer een actie laten uitvoeren die van waarde is voor hem of haar, maar ook voor jouw bedrijf. Dit kan het invullen van een formulier zijn in ruil voor iets waardevols of het lezen of downloaden van andere content.


Zonder call to action is het voor je lezers onduidelijk wat er van hen wordt verwacht. Grote kans dat je ze dan verliest, omdat ze op zoek gaan naar een andere website waar ze wel aangestuurd worden.


Schrijven zonder te promoten


Je doet je best om in Google een goede positie te verkrijgen met je geschreven content. Helaas gaat dit niet over één nacht ijs. Terwijl de Google bots je pagina’s indexeren, kun jij alvast reclame maken voor je content.


Social media is dé plek om je werk te promoten. Dagelijks zijn miljoenen mensen actief op social media, dus ook jouw doelgroep. Je wilt niet alleen je volgers bereiken, maar ook mensen die jou nog niet kennen en volgen. Het gebruik van hasthags helpt hierbij. Door hashtags te gebruiken die te maken hebben met het onderwerp van je content zorg je dat het makkelijk vindbaar is voor anderen.


Het kan even duren voordat je via social media (organisch) de aandacht trekt van je doelgroep, helemaal als ze jouw bedrijf nog niet kennen. Wil je wel snel bezoekers naar je website krijgen en je content laten ontdekken? Dan kun je altijd nog adverteren op Facebook en Instagram.


Succesvolle campagnes voor Facebook en Instagram? Gebruik onze complete checklist om jouw campagnes en advertenties strategisch op te zetten om je doelgroep beter dan ooit te bereiken!

DOWNLOAD FACEBOOK CAMPAGNE CHECKLIST

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?