true

Meer conversie op je website? Dan mag dit niet missen!

conversie website tips
Gebruik jij jouw website om verkopen te stimuleren of klanten aan te trekken? Dan wil je dat de conversie op je landingspagina's zo hoog mogelijk is! Want daar haal jij leads en dus klanten uit. We vertellen je in deze blog hoe je dit voor elkaar kunt krijgen! 

Wat zijn landingspagina's?

Landingspagina's zijn de drijvende kracht achter het genereren van conversies. Maar wat zijn het precies? Het zijn pagina's met een duidelijk doel en een gerichte actie eraan gekoppeld. Ze zijn anders dan je homepagina, waar je je bezoekers als het ware welkom heet en naar andere plekken op je website leidt. Een landingspagina heeft één duidelijke missie: sales of leads genereren. Ze zijn ideaal om mee te adverteren, omdat je je bezoekers direct krijgt waar je ze hebben wilt; op het beslissingsmoment. Vaak hebben landingspagina's geen navigatiebalk of menu, zodat bezoekers zo min mogelijk afgeleid worden of een kans hebben van de pagina weg te gaan. Je wilt ze namelijk aantrekken, maar ook vasthouden. 

Nu je weet wat een landingspagina precies is, moet je weten welke elementen cruciaal zijn om conversie te stimuleren. 

1. Pakkende kop en overtuigende copy

De kop is een van de belangrijkste elementen waarmee je de aandacht van je bezoeker kunt grijpen. Als je kop niet uitnodigt om door te klikken, zal het nooit de conversie opleveren die je voor ogen hebt. Je wilt een kop hebben die activeert en gelijk de waarde voor de bezoeker benadrukt. Een paar voorbeelden van pakkende koppen: 

  • Krijg toegang tot de 10 beste Facebook advertising hacks
    8 geheimen van marketing experts om jouw website bovenaan Google te krijgen
    Hoe je van je bezoekers terugkerende klanten maakt

De tekst op je landingspagina moet niet te lang zijn (hooguit 400 woorden), het moet enkel de belangrijkste voordelen van je product, service of content opsommen. Dit kan je doen in combinatie met bullet points, dat leest lekker makkelijk en is heel overzichtelijk. Zorg er ook voor dat je in je tekst duidelijk maakt dat je een probleem van je doelgroep oplost. Je boodschap moet herkenbaar zijn en je product/dienst moet een uitdaging van je doelgroep helpen op te lossen.

2. Sprekend beeld

Vergeet nooit iets van beeld toe te voegen aan je landingspagina. Het liefst wil je een preview geven van het product of de dienst waar het op de pagina over gaat. Je kunt ook kiezen om een video toe te voegen waarin één van de medewerkers van het bedrijf uitleg geeft; dat maakt het nog persoonlijker. Een andere optie is om een eigen afbeelding te gebruiken die gewoonweg de aandacht trekken. Deze hoeft niet direct iets met het product of de dienst te maken hebben, maar kan ook enkel als eye catcher ingezet worden. Simpel.

3. Sterke call to action

Ook de call to action is cruciaal als je conversie op je landingspagina wilt stimuleren. Een call to action is een 'knop' met tekst op je pagina waar bezoekers op kunnen klikken om een product of dienst aan te schaffen of formulier in te vullen om iets te downloaden. De tekst in de knop moet opvallend zijn, actie stimuleren en activerend zijn. 

Tip: Plaats de call to action bovenaan, onder de kop en ondertitel, boven de 'vouw' of scroll van je pagina en link deze aan het formulier (op een andere pagina, maar liever op dezelfde pagina).

4. Geoptimaliseerd formulier

Het formulier op je landingspagina is de ster van de show: hier haal je conversies binnen, maar kun je ze ook verliezen. Voor sommige landingspagina's is het vragen om voornaam en e-mailadres genoeg, andere landingspagina's hebben langere formulieren nodig. Afhankelijk van wat je aanbiedt kun je je formulier aanpassen. Een formulier om je in te schrijven voor een nieuwsbrief hoeft niet zo lang te zijn als een formulier voor het inschrijven van een masterclass. Bedenk welke informatie essentieel is en waar je niet zonder kunt. Je kunt er ook voor kiezen om bepaalde vragen niet verplicht te maken om je formulier toegankelijker te maken. Zo geef je je bezoekers zelf de keuze om informatie te geven of niet. Als je om teveel informatie vraagt, loop je het risico dat je conversies misloopt. 

5. Elimineer afleidingen

Landingspagina's moeten zo simpel mogelijk zijn en het liefst niet teveel elementen bevatten. Eigenlijk heb je alleen de volgende onderdelen nodig: 

  • Kop
    Ondertitel
    Bodytekst met bulletpoints 
    CTA 
    Formulier
    Afbeelding of video

Hoe minder afleidingen je op je landingspagina hebt, moe minder ruimte je de bezoeker geeft om af te haken. Je kunt bijvoorbeeld de navigatiemenu versimpelen of (het liefst) helemaal weglaten om de aandacht op de pagina te focussen. Het is ook een goed idee om niet teveel door te linken op je landingspagina. Enkel een logo aan de bovenkant van je pagina die bezoekers naar de homepagina brengt, is genoeg.

6. Adverteer met je landingspagina's

Adverteren is een snelle manier om meer bereik te genereren voor je landingspagina's waar je conversie wilt verhogen. Afhankelijk van je doelgroep kies je het meest geschikte kanaal (Google, Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld) en afhankelijk van jouw doelen bepaal je welk budget je hebt om in te zetten. Adverteren vraagt wel even om wat aandacht: je kunt niet zonder visie en ervaring een advertentie maken, er geldt tegenaan gooien en hopen op succes. Adverteren is echt een specialisme op zich en soms kun je er beter voor kiezen om dat uit te besteden dan er zelf tijd en energie in steken. 

💡 Zelf aan de slag met adverteren op Facebook? Gebruik onze uitgebreide checklist om ervoor te zorgen dat al jouw campagnes optimaal presteren. 

Download Facebook campagne checklist

7. Meet, analyseer en verbeter

Als je de prestaties van je website en landingspagina's wilt verbeteren moet je weten hoe deze op dit moment presteren. Duik in Google Analytics en de analyses van het CMS of CRM dat jullie gebruiken. Beoordeel welke landingspagina's goed presteren en welke om extra aandacht vragen. Leg de pagina's eens naast elkaar en check of alle elementen wel op de juiste manier ingezet worden. Als je het probleem niet kunt aanwijzen is het een goed idee om de pagina te a/b-testen. Dan maak je als het ware twee versies van dezelfde pagina en zorg je ervoor dat de pagina enkel op één element verschilt. Op die manier kom je erachter welk type element het beste werkt voor je doelgroep en kun je in het vervolg voor die oplossing kiezen. 

Conversieoptimalisatie

Landingspagina's zijn goud waard als je sales wilt stimuleren, klanten wilt aantrekken of leads wilt genereren. Het zijn super gefocuste pagina's met één helder doel: in ruil voor een waardevol product of dienst de gegevens van je potentiële nieuwe klant verzamelen. Die waarde is hierin cruciaal; niemand geeft zijn of haar naam en e-mailadres (en soms zelfs meer) voor niks weg. Hoe beter je jouw landingspagina vormgeeft, hoe groter de kans op conversie. Let op dat je de 7 cruciale elementen uit dit artikel meeneemt in het verbeteren van jouw landingspagina's. Wil je een keer met een specialist praten over conversieoptimalisatie? Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek.

Neem contact met ons op