Blogs

Recruitment Marketing

18 min read
2021-04-13

Zo kies je de beste online marketing tool voor jouw organisatie

Met zoveel online marketing tools op de markt is het lastig om de juiste te kiezen voor jouw organisatie. Welke tool moet je kiezen? In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten, wat je moet weten en wat onze favoriete tool is.

Voordat je begint met zoeken

Wat zijn de doelen van jouw online marketing werkzaamheden? Dat moet je goed in kaart hebben voordat je naar tooling gaat zoeken. Wil je bijvoorbeeld voornamelijk leads verzamelen, vacatures opvullen, het verhaal van de organisatie verspreiden, klantenservice bieden of alles en meer? En wat zit daar dan achter? Wanneer zijn jullie tevreden?

Daarnaast moet je weten wat je per jaar te besteden hebt aan tooling, naast advertentie- en personeelskosten. Je kunt alles wel willen, maar besef dat je soms flink moet investeren!

Als laatste zijn er een paar begrippen die je goed dient te begrijpen, dan weet je straks wat je aanschaft! Daar komen we later in deze blog op terug, bij het onderdeel 'belangrijke begrippen'.

Hoe kom je achter het doel van jouw online marketing werkzaamheden?

De beste manier om doelen op te stellen is met een brainstorm samen met key spelers van het bedrijf. Focus de brainstorm op de doelen van marketing en het verhaal dat de organisatie aan de buitenwereld wil vertellen.

Let op! De doelen en verhalen moeten zowel intern als extern enigszins met elkaar overeenkomen/verbonden zijn. Anders gaat het nooit vliegen!

Tijdens de brainstorm komen er hopelijk allemaal doelen en uitingen boven tafel. De volgende stap is het prioriteren van de uitkomsten: welke zijn het belangrijkst, en welke hebben minder prioriteit? Vervolgens kun je een rekenmodel achter je doelstellingen zetten. Wat zijn concrete targets? Hoeveel bloglezers, leads, e-mail opens, belletjes en afspraken zijn er nodig om break-even te draaien? En hoeveel zijn er nodig om van de marketingactiviteit een succes te maken? Hoe lang duur het realistisch gezien voordat er winst wordt gemaakt? Dit soort informatie kun je direct in de tool integreren en bijhouden met analyses.

Belangrijke begrippen in de zoektocht naar de beste online marketing tool

Het is duidelijk dat online marketing voor verschillende doeleinden kan worden ingezet. afhankelijk van die doelen zijn er oplossingen, en die vind je vaak terug in tooling. Dit zijn wat ons betreft de belangrijkste onderdelen van een goede online marketing tool:

CRM

Dit is een afkorting van Customer Relationship Management. In een CRM-systeem bewaar je alle data van je (toekomstige) klanten. Dit is het 'kloppende hart' van je digitale organisatie. Met een CRM-systeem kun je elk contactmoment met prospects en klanten centraal beheren. Een voordeel hiervan is dat alle medewerkers van de organisatie in het CRM de status kunnen zien van een prospect. Dat zorgt voor een betere samenwerking tussen verschillende teams, zoals HR met sales, marketing en recruitment!

E-mailmarketing

Dit omvat alle mailing die je vanuit de organisatie stuurt. Denk hierbij niet alleen aan nieuwsbrieven, maar ook aan follow-ups en geautomatiseerde mails naar specifieke klanten. Wij stellen bijvoorbeeld automatische reminders in om klanten via de mail te herinneren aan een call, meeting of deadline die eraan komt. Handig!

Social planner

Hiermee kun je de berichten inplannen die je in de contentkalender hebt opgemaakt. Zo hoef je niet meer elke dag op de kanalen specifiek in te loggen en handmatig berichten te posten. Via veel online marketing tools kun je ook de prestaties van je social media bijhouden en op basis hiervan optimaliseren.

Op zoek naar een handige content- en inhaakkalender voor 2021? Download deze onze hier:

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

Automation

Op basis van de instellingen in het CRM-systeem en het gedrag van de leads die in je CRM opgeslagen zitten, voert het systeem een bepaalde gewenste handeling uit. Met automation kun je het systeem zo inrichten dat er automatisch een mailing draait op klanten die een bepaalde actie uitvoeren. Wanneer een bezoeker van je website bijvoorbeeld een whitepaper download of een online afspraak maakt middels een formulier bijvoorbeeld.

Chatbot

Een goed geïntegreerde en ingestelde chatbot kan heel tof zijn om mee te werken! Eenmaal geïnstalleerd op je website of social kanalen kan het real time simpele vragen opnemen van (toekomstige) klanten. Een chatbot kan op de homepage van je website bijvoorbeeld al een 'praatje' maken met bezoekers. Op de sales pagina's kan het een start maken met Sales Qualification door specifieke vragen te stellen en antwoorden te analyseren. Op servicepagina's kan een chatbot standaard vragen opvangen en op marketingpagina's bezoekers pushen naar waardevolle content!

Landingpage builder

Hiermee kun je webpagina's creëren waar je de doelgroep op kunt laten 'landen' voor bepaalde overtuigende en gerichte informatie. Denk aan een vacaturepagina of een pagina waarop ze een gratis template kunnen downloaden.

A/B-test

Op basis van verschillende doelgroepen of contentvormen kun je een theorie testen. Welke werkt het best? Hierdoor leer je over welke doelgroep interesse heeft in jouw product en hoe je het product kan verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld twee verschillende nieuwsbrieven versturen, twee productpagina's maken waarbij de prijs verschilt of twee advertenties testen. Bij a/b-testen is het belangrijk dat je verschilt op één element en niet meerdere. Anders kun je na de testperiode namelijk niet zeker weten door welk verschil de ene test beter presteerde dan de andere.

SEO optimization

Dit element helpt je om organisch beter gevonden te worden op bijvoorbeeld Google. Wil je meer lezen over SEO? Dan is deze blog interessant als je wilt weten hoe Google nou precies werkt en de rang van zoekresultaten bepaalt. Lees deze blog als je praktische SEO tips wilt om je website te optimaliseren. Als je SEO goed is, zul je organisch beter presteren en dat is weer lekker voor online marketing! Als je bijvoorbeeld met je online marketing tool landingspagina's wilt maken, moet er ook een SEO element aan verbonden zitten. Je bent namelijk bezig met webpagina's en die wil je zo Google-friendly mogelijk maken!

Tracking

Door middel van stukjes code in jouw website kun je ervoor zorgen dat je bovenstaande analytics kunt zien. Deze codes plak je in de website van je eigen bedrijf. Wij raden je aan om de Google Tag Manager te gebruiken. Van daaruit is het makkelijk om alle tracking te volgen. In Google Tag Manager kun je alle tracking codes opslaan in een portefeuille en dat geeft je als marketeer wat meer overzicht. Het kan je ook een hoop tijd besparen. Je laat één keer de code van de Tag Manager in de website zetten. Waarna jij jouw tracking (bijvoorbeeld de Facebook Pixel) aan de tag manager koppelt, die weer aan jouw website gekoppeld is. Snap je het nog?

Analytics

Als je goede tracking codes hebt geïnstalleerd kun je door middel van analytics prestaties bijhouden van je blogs tot de online campagnes die je draait. De code houdt namelijk alle bezoeken tot in detail bij! Denk hierbij aan bereik, klikken, conversies, weergaven van de landingspagina, etc. En wat doe je vervolgens met de analytics? Daarmee kun je funnels bouwen, een dashboard instellen met belangrijke resultaten en voorspellingen doen van je advertenties en websitebezoeken.

Campaign building

Hiermee ben je in staat om campagnes en advertenties te bouwen in bijvoorbeeld Google Ads en business managers van social media.

Webcare

Alle digitale reacties die binnenkomen op de 'owned' platformen, zoals e-mails, fora berichten en social media berichten moeten gestructureerd afgehandeld worden. Webcare houdt in dat je op deze berichten reageert om de klanttevredenheid hoog te houden en zichtbaar te maken. Lees hier meer over webcare en hoe je omgaat met minder vrolijke reacties.

Hoe wij onze online marketing tool kozen

Het doel van SendtoDeliver is om de online marketing van andere organisaties zo efficiënt mogelijk in te richten. Wij willen dat hun medewerkers zich focussen op het echte werk! Zo kan de organisatie groeien en verdienen ze ons er snel uit.

Om onze klanten goed te ondersteunen moeten we kennis overdragen middels social media, e-mails en blogs, dit heet ook wel inbound marketing. Daarnaast is het voor ons belangrijk om inzichtelijk te hebben wat onze werkzaamheden inhouden en wat daar de kosten van zijn. Dit willen we communiceren met landingspagina's. Aan de hand daarvan willen we nieuwe klanten aanspreken om voor ons te kiezen! Toen we dit helemaal duidelijk uitgedacht hadden en we onderzoek hadden gedaan naar verschillende online marketing tools op de markt, rolde Hubspot daar uit als beste tool voor ons!

Wil je met ons sparren over je bedrijf en jullie doelstellingen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?