SEO tips: hoe word je website beter vindbaar op Google?

letters op wit SEO

SEO is enorm belangrijk voor je website. Door middel van SEO kun je ervoor zorgen dat jouw website organisch beter vindbaar is op zoekmachines als Google. In deze blog zetten we 10 praktische SEO tips op een rij, waar je vandaag nog mee kunt starten om je website te optimaliseren! 

Wat is SEO ook alweer?

SEO staat voor Search Engine Optimalization, letterlijk vertaald: zoekmachine optimalisatie. Wat betekent dit precies? In de praktijk ben je als SEO-specialist eigenlijk continu bezig om de content die jij of jouw bedrijf maakt zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zoekmachines. Zoekmachines laten namelijk de meest relevante resultaten eerst zien bij een zoekopdracht. Maar om je content te optimaliseren voor een zoekmachine als Google moet je natuurlijk wel weten hoe Google ongeveer werkt

💡 Ben jij een blog-specialist? Lees dan onze SEO blog!

SEO Blog

Focus op long-tail zoekwoorden

SEO draait om zoekwoorden. Dat zijn de zoektermen die mensen in Google invoeren. Hierop kun jij jouw content baseren en met deze zoekwoorden matcht Google vervolgens de zoekresultaten. Het is belangrijk dat de zoekwoorden in jouw website teksten matchen met de zoekopdracht. Dat realiseer je sneller met long-tail zoekwoorden. Hiermee heb je een grotere kans om hoog in de resultaten te belanden.

Waar staat dat long-tail dan voor, denk je nu misschien. Met long-tail bedoelen we zoekwoorden van meer dan 3 woorden. Zoekopdrachten met meer dan 3 woorden zijn, zoals je je misschien wel kunt voorstellen, veel gerichter dan een zoekopdracht van 1 woord. Voorbeeld: 'Marketing' of 'Organische content marketing tips'. Iemand die gericht zoekt, converteert nou eenmaal veel sneller! 

Waar gebruik je de zoekwoorden?

Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat de zoekwoorden overal in je blog terugkeren, maar niet te vaak en met niet te veel variaties. Het moet natuurlijk aanvoelen als je het leest. Ze moeten in ieder geval terugkomen in: 

  • De header, kop of meta titel (dit noemt Google de title tag). Zorg ervoor dat je de zoekwoorden in de eerste 60 karakters van je titel noemt, want daarna 'knipt' Google je titel af.
  • Google kijkt ook naar je URL om erachter te komen waar je artikel of pagina over gaat. Hier moeten je zoekwoorden dus ook in terugkomen.

Schrijf pakkende koppen en meta omschrijvingen

De click through rate (CTR) van je webpagina heeft ook invloed op hoe hoog je in de zoekresultaten verschijnt. Hoe meer mensen op jouw link klikken ten opzichte van links boven die van jou, hoe groter de kans dat jouw link straks hoger verschijnt! Een hoge CTR bereik je met een pakkende kop en meta omschrijving (de tekst die onder de titel en URL in Google verschijnt) waarmee je de aandacht van de zoeker grijpt, dat hij of zij wel moet klikken.

Belangrijk: 

  • Zorg dat je titel niet te lang is, anders knipt Google het af. Hou het rond de 60 karakters
  • Begin de titel met je kern zoekwoord
  • Schrijf actief, kort en krachtig en zorg dat het duidelijk is wat je kunt verwachten op de pagina
  • Vermijd clickbaits, dan vermijd je ook teleustellingen
  • De beste lengte voor een meta omschrijving is tussen de 50-160 karakters
  • Prop je titel en meta omschrijving niet vol met zoekwoorden: zorg ervoor dat het natuurlijk klinkt en aanvoelt

Gebruiksvriendelijke URL's

Als lezers je URL niet kunnen begrijpen, dan kan ook Google in de war raken. Blijf ver weg van links zoals: https://ikbeneenwebsite.nl/blog/122409423

Zorg voor structuur in je URL, kijk bijvoorbeeld naar deze link:

https://blog.sendtodeliver.nl/nieuws-content/seo-hoe-werkt-een-zoekmachine-zoals-google 

De link is misschien een beetje lang, maar wel heel duidelijk. Je kunt er ook voor kiezen om je URL op te bouwen met 2-4 zoekwoorden. Zolang het maar duidelijk is waar de webpagina over gaat en je dezelfde URL-structuur over de hele website integreert. 

Mobile first!

Wellicht een open deur anno 2019, maar Google vindt smartphone-vriendelijke websites leuker. Deze verdienen dus een hogere ranking bij zoekresultaten. En omdat we steeds vaker zoeken met onze smartphone is het dus best logisch dat Google mobile-first handhaaft. Dus zorg ervoor dat je website responsive is als je hoger in de zoekresultaten wilt belanden.

Zorg dat je website snel laadt en veilig is

Google geeft de voorkeur aan websites die veilig zijn. Dat herken je aan https:// in plaats van http:// voor de URL. 

De laadsnelheid van je pagina is ook een factor dat het algoritme van Google meeneemt in de ranking. Daarnaast is het heel fijn voor je websitebezoeker als de website goed laadt. Je kunt de paginasnelheid testen door de URL in te voeren op Google Pagespeed Insights. Google geeft je een gedetailleerde score en aanbevelingen.

Bunut de alt teksten voor de afbeeldingen

Google scant niet alleen de tekst op je website, maar ook de afbeeldingen die je gebruikt. Sterker nog, het algoritme van Google kijkt naar niet naar de afbeelding zelf, maar ook naar de alt text. Afhankelijk van de alt text bepaalt Google waar de afbeelding over gaat en beoordeelt het hoe goed het bij de content past. Let op:

  • Omschrijf waar de afbeelding over gaat
  • Wees specifiek en houd het onder 125 karakters
  • Gebruik zoekwoorden, maar niet te veel.

Cluster je topics

Op een gegeven moment heb je veel topics voor je blogs, producten of portfolio op je website. Kijk of er een overkoepelend topic is waar je een groep andere topic aan kan 'hangen'. Deze video van Hubspot geeft een goede uitleg over hoe je dit kunt aan pakken: 

 

Zorg dat je content up-to-date is

Om je SEO te optimaliseren is het niet alleen belangrijk om nieuwe kwalitatieve content te maken. Veel marketeers vergeten om met een kritische blik naar bestaande content te kijken. Is het nog wel relevant? Is het outdated? Past het nog binnen de topics van de website? Het is slim om te bedenken welke oude content je nog kunt hergebruiken (herschrijven, updaten, in een andere content-vorm gieten) en welke content je helemaal moet verwijderen. 

Link intern, maar ook extern

Google beoordeelt je relevantie en waarde van je content op veel factoren, waaronder de aanwezigheid van inbound en outbound links op je website.

  • Inbound links, ook wel backlinks, komen van een externe website die naar jouw website linken. In de meeste gevallen kun je hier niet direct veel invloed op uitoefenen. 
  • Outbound links gaan naar externe websites. In deze blog kun je dat ook een aantal keer terugvinden 

Er is ook nog intern linken binnen je eigen website. Als je het bijvoorbeeld over een onderwerp hebt waarover je in een andere blog meer uitleg geeft, is het voor de lezer enorm relevant als je daarnaar linkt. Dit is niet alleen handig om je bezoekers langer op je website te houden, maar zo leid je Google ook naar andere relevante pagina's. 

Verwijder nutteloze pagina's

Zorg ervoor dat je hele website bestaat uit nuttige, relevante en kwalitatieve content. Wis pagina's die outdated zijn en voorkom 404-foutmeldingen. Dit krijgt een gebruiker te zien wanneer hij of zij een pagina bezoekt die niet (meer) bestaat. Dit kan gebeuren als hij of zij een verkeerde URL intypt of op een dode link klikt. Niet zo lekker voor de gebruikerservaring en zeker niet voor je SEO. Voorkom dit door je links regelmatig na te lopen en te checken of ze nog correct zijn. Dode links kun je redirecten naar de homepage of de geüpdatet pagina met nieuwe link. Lees in de blog van YOAST meer over hoe je goed kunt redirecten. 

separator

Aan de slag met SEO!

Natuurlijk omvat SEO veel meer dan we in één blog met je kunnen delen. Maar om het een beetje behapbaar te maken, hebben we besloten om deze 10 praktische SEO-tips op een rijtje te zetten waarmee iedere marketeer of internet-enthousiasteling mee aan de slag kan. SEO is niet even een dagtaak die je morgen weer van je to-do lijstje kunt afstrepen. Nee, je moet er continu aan blijven werken!