Blogs

Marketing Automation

11 min read
2021-05-10

Sluiten jouw blogs al aan op de buyer’s journey?

Een gaaf bedrijf wordt niet van de ene op de andere dag klant, eerst ondergaat de prospect de buyer’s journey. Tijdens de buyer’s journey is de prospect informatie aan het verzamelen over het probleem wat hij of zij graag opgelost wil zien. Blogs spelen daar een grote rol in! Weet jij al welke van jouw blogs bij welke buyer’s journey fase horen?

DOWNLOAD BUYER PERSONA TEMPLATE

Wat is de buyer's journey?

De buyer’s journey is een online reis die de prospect ondergaat om bewust te worden van verschillende opties en om uiteindelijk te overwegen en besluiten welk product of service hij of zij gaat kopen. Bedenk maar dat jijzelf ook eerst onderzoek doet naar de producten die jij koopt, jouw klanten doen precies hetzelfde!

De buyer’s journey bestaat uit 3 fases:

  • Awareness stage: de prospect realiseert dat hij of zij een probleem heeft.
  • Consideration stage: de prospect definieert zijn of haar probleem en gaat op onderzoek uit.
  • Decision stage: de prospect besluit wat de juiste oplossing voor hem of haar is en wordt klant!

Per fase is het cruciaal om blogs klaar te hebben staan. Zo kun je de prospect helpen in het maken van een goed besluit voor de beste aankoop!

Blogs voor de awareness fase

In deze fase realiseert de prospect dat hij of zij een probleem heeft, maar dit probleem moet wel nog vormgegeven worden. De prospect wil dus meer lezen over het probleem wat hij of zij ervaart. Dit is een probleem wat jouw product of service oplost. Maak dus een lijst met alle problemen die jouw product of service oplost. Denk aan de volgende onderwerpen:

  • Omschrijving van het probleem
  • Learnings over het probleem
  • Misconcepten over het probleem
  • Triggers dat het probleem... een echt probleem aan het worden is

Blogs voor de consideration fase

Nu heeft de prospect zijn probleem duidelijk gedefinieerd en is op zoek naar een mogelijke oplossing. Uiteraard zijn er meer oplossingen dan enkel de producten en services die jouw bedrijf aanbiedt, houd daar rekening mee! Onderzoek welke oplossingen er nog meer zijn en weeg ze af tegen jouw producten en services. Voorbeelden van goede blogs in deze fase zijn:

  • Welke producten en services zijn er nog meer dan die van jouw bedrijf
  • De voor- en nadelen van de oplossing die jouw bedrijft biedt (dit is geen product omschrijving!)
  • Punten om af te wegen of de oplossing bij de prospect past

Blogs voor de decision fase

Yaaaay! De prospect heeft besloten om aan de slag te gaan met de oplossing die jouw bedrijf biedt! Alleen moet de prospect nog besluiten dat hij of zij het van jouw bedrijf koopt en dezelfde oplossing niet bij een ander bedrijf gaat kopen. Goed om uit te schrijven:

  • Goede criteria om te overwegen om het product of service bij jouw bedrijf te kopen
  • Betrokken stakeholders bij het uitvoeren van de oplossing
  • Voorbereiding die de prospect nodig heeft om met jullie product of service aan de slag te gaan

Hoe categoriseer je de blogs?

Wanneer je de blogs hebt uitgeschreven is het belangrijk om jouw blogs te labelen op buyer’s journey fase. Doe dit eerst in een schema, zodat je duidelijk hebt waar welke blog bijhoort. Label ze vervolgens in Google Analytics en het CMS-systeem waarin jij je blogs schrijft. Dan kun je achteraf goed kijken naar de funnel van de buyer’s journey. Gaat het mis in de awareness fase of toch in de decision fase? Het is belangrijk om dit in kaart te hebben.

De blogs zijn gecategoriseerd en gepubliceerd en nu?

Dat is mooi! Een goede samenwerking met Sales is nu cruciaal. Laat Sales deze blogs opnemen in hun e-mails en vraag om hun feedback. Is dit de juiste informatie die prospecten nodig hebben in deze fase? Of is er meer? Zo houd je de blogs up-to-date en rendabel!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?