false

Het geheim van storytelling

SendtoDeliver-Storytelling-blog-HubSpot

Een verhaal kan op vele manieren verteld worden. Waarom, hoe en wat je vertelt over je bedrijf, heeft invloed op hoe iemand over jouw bedrijf denkt. Belangrijk om dus te weten hoe je een sterk verhaal vertelt. Leer het in deze blog!

Wat is storytelling?

Om te beginnen, wat is storytelling? Belangrijk om te weten, voordat je ermee aan de slag gaat! Storytelling kun je als volgt omschrijven:

Authentieke verhalen die worden gebruikt om een emotionele reactie teweeg te brengen bij consumenten en ze zo te binden aan het bedrijf.

Mensen horen graag verhalen die ze nog niet kennen. Wanneer je dit met expressie vertelt, komt er emotie vrij. Emotie zorgt ervoor dat mensen je verhaal onthouden. Deze twee factoren samen resulteert erin dat mensen zich aan je bedrijf gaan binden. 

Waarom storytelling?

Taaie onderzoeksrapporten en rationele argumenten blijven niet zo goed hangen als een sterk verhaal. Een goed verhaal zorgt ervoor dat mensen zich geraakt voelen. Het voelt alsof ze erbij waren, het zelf gezien hebben of ook zo beleefd hebben: ze worden als het ware onderdeel van het verhaal. Dit maakt iemand belangrijk en we willen ons graag belangrijk voelen, toch? Daarom vertellen ze het verhaal ook graag door aan anderen. 

Wat maakt een goed verhaal goed?

Om te beginnen moet een verhaal een begin, midden en een eind hebben. Met andere woorden: een goede structuur. Er zijn vele structuren die je kunt gebruiken en welke prettig is om in te zetten is per persoon afhankelijk. Een simpele structuur is bijvoorbeeld de BEP-methode:

  • Beschrijving: je begint je verhaal met het schetsen van een beeld. Waar was je, wanneer was je daar, hoe zag het er daar uit?
  • Emotie: daarna ga je in op de emotie. Wat gebeurde er, welke impact had dat op je, wat ging er door je heen?
  • Punt: je sluit je verhaal met het maken van een punt. Waarom vertel je dit? Wat heeft het jou opgeleverd en wat kan de lezer/luisteraar ervan leren?

Verder hebben de volgende factoren ook invloed op een goed verhaal:

  • Entertaining: het moet de aandacht grijpen en nieuwsgierigheid opwekken.
  • Kennis overdracht: dit kan een levensles of feitelijke kennis zijn.
  • Identificeren: het moet herkenbaar zijn. Mensen worden enthousiast wanneer ze denken: “ Ah dat had ik laatst ook, zo herkenbaar!”

Een verhaal blijft ook hangen door bijvoorbeeld humor, inspiratie of satire. Wel een kanttekening, er is een theorie die zegt dat bij humor arousal veroorzaakt wordt (het "aan" zetten van het zenuwstelsel) en daardoor mensen dingen minder goed kunnen onthouden. 

💡 Tip: Zoek een blog op die jou heeft geïnspireerd en kijk welke elementen van dit rijtje erin zitten en gebruik het als inspiratie voor je eigen storytelling!

Emotie en storytelling

Wist je dat op Ebay producten met korte verhalen 64% hogere biedingen aantrekken? Uit onderzoek blijkt dat een schilderij 11% waardevoller wordt als het persoonlijke verhaal van de artiest bekend is?

Het opwekken van emotie erg belangrijk! Volgens onderzoek van Salesforce heeft de emotie van een consument meer invloed op hun koopintentie dan feitelijke informatie van een product of service. Mensen zijn niet reality-bound, maar emotion-bound. Wat houdt deze emotie precies in? We kunnen emotie niet redeneren, met dit argument zijn emotie en rede gescheiden. Emotie zet het lichaam in actie en argumentatie niet, een sommige emoties zetten het lichaam meer in actie dan andere. 

De heftigste emotie is 'verliezen'. Mensen willen niet verliezen en doen er alles aan om dat gevoel te vermijden. Zo kun je een lot beter verkopen als je het in een verhaalstructuur van kosten zet, dan (geld) verliezen. Gevoel van zekerheid is ook een sterke emotie. Mensen willen graag zekerheid en zijn daar ook naar op zoek. Verhalen die een veilige haven creëren, zorgen ervoor dat mensen loyaal aan je blijven. 

💡 Mensen denken hier overigens niet over na, ze denken vaak dat ze verhalen rationeel benaderen. Echter, accepteren de meesten van ons verhalen zo als ze verteld worden. Hierdoor krijgen ze weinig de kans om te beseffen of hun meningen over verhalen op emotie of realiteit gebaseerd zijn. 

Wat is de kern en het doel van je verhaal?

Ieder verhaal – of het nu 2 of 60 minuten duurt – heeft een kern. Waar draait het verhaal om? What’s the point of your story? Vat dit samen in 5-10 woorden: dat is je kern. Een verhaal zonder clue is sowieso afgeschreven…

Daarnaast, wat is het uiteindelijke doel van je verhaal? Wil je een persoonlijk verhaal neerzetten? Dan moet je story menselijke worstelingen, zoals win- en verliesmomenten, bevatten. Wil je een community starten? Dan moet je discussies losmaken of je volgers een podium bieden om hun verhaal te doen (maak het herkenbaar). Denk daar over na.

Storytelling kun je inzetten bij elke vorm van communicatie:

  • Evenementen
  • Advertenties en commercials
  • Podcasts
  • Social media (aan de hand van een contentkalender)
  • Whitepapers en e-books

separator

Conclusie

Je moet veel testen en uitproberen, wil je erachter komen wat de beste story voor jouw bedrijf is. Nog een paar laatste tips:

    • Je storytelling is voor een groot deel visueel.
    • Blijf georganiseerd en houd een consistente storyline aan (vooral op social media heel belangrijk!).
    • Houd het simpel.
    • Gebruik de feedback van je doelgroep en speel daarop in.
    • Zorg ervoor dat jouw verhaal interactie genereert.
    • Vergeet niet te kijken naar data (wat werkt wel, wat werkt niet)!