De voordelen van adverteren op social media

adverteren op social media
De effectiviteit van social media voor bedrijven is groot. Je kunt niet alleen gemakkelijk je doelgroep bereiken, je kunt ook tegen lage kosten snel meer brand awareness genereren, een specifieke doelgroep bereiken en meer klanten binnenhalen! We leggen in deze blog verder de voordelen uit van adverteren op social media voor jouw bedrijf. 

De voordelen van adverteren op social media

Social media advertising is inzetbaar voor uiteenlopende doelstellingen:

  • Nauwkeurige doelgroep targeting
    Makkelijk en snel meetbare resultaten
    Het bereik op social media is groot
    Indirecte effecten van social media op SEO
    Verhoogt het aantal verkopen/leads
    Zelf bepalen wat je uit wilt geven

Doelgroep

In welke branche jouw organisatie ook zit, er is een grote kans dat jouw doelgroep aanwezig is op social media. Het aantal social media gebruikers in Nederland groeit namelijk nog steeds. Op welk kanaal ze actief zijn, hangt natuurlijk af van de branche waarin je werkt. Om een doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te targeten maak je gebruik van keywords, interesses, lidmaatschap van specifieke groepen, demografische informatie, apparaten en locatie. 

Gemakkelijk meetbaar

In de Business Manager van Facebook (waar je zowel je Facebook als Instagram campagnes aanmaakt) vind je direct de resultaten die voortkomen uit jouw campagne. Je ziet hier de vertoningen van je advertentie terug, het aantal klikken, conversies, wat je hebt betaald per klik en hoeveel de totale campagne heeft gekost.

Het bereik op social media is groot

Het bereik zijn alle mensen (zowel volgers en niet-volgers) die jouw advertenties te zien krijgen. Facebook heeft dit jaar 10,4 miljoen gebruikers, een groei van 2% tegenover het jaar ervoor. Instagram kent een groei van 14% in één jaar en heeft nu 5,6 miljoen gebruikers. LinkedIn heeft dezelfde groei als Facebook gekend en staat nu op 4,7 miljoen gebruikers in Nederland. Het zou dus zonde zijn als je niet gebruik maakt van deze netwerken om je brand awareness te vergroten via deze kanalen. 

Social media heeft indirect effect op SEO

First things first: er is geen directe invloed van social media op SEO. Likes, shares het heeft geen directe invloed op een hogere ranking binnen het Google zoeknetwerk. Google wilt namelijk onafhankelijk zijn van bedrijven. Maar, indirect is er zeker een bepaalde invloed vanuit social naar SEO.

Hoe werkt het dan wel?

Door meer bekendheid via social media te verkrijgen, vergroot je het zoekvolume naar jouw bedrijf in het Google zoeknetwerk.

Als ze tussen hun zoekopdrachten een dienst jouw bedrijf tegenkomen, zullen ze daar eerder op klikken. Dit vergroot de click-through-rate (het percentage dat klikt op jouw website tegenover het aantal vertoningen)

De tijd op jouw website is een belangrijke SEO-factor. Als je via social media goede content deelt, is de kans groter dan iemand lang op je website blijft. Zorg wel altijd dat de pagina waarnaar gelinkt wordt vanaf social media iets te maken heeft met die social media post. 

Verhoogt het aantal verkopen/leads

In plaats van dat iemand naar jou toekomt vanuit een behoefte, creëer je zelf een behoefte met social advertising. Je wekt namelijk interesse op bij de doelgroep in je product of dienst op de momenten die jij uitkiest. Op deze manier kun je gemakkelijk inhaken op actuele gebeurtenissen of de oplossing zijn voor een probleem. Zorg dat je advertentie altijd relevant is in beeld en tekst. Op deze manier is de kans het grootst dat iemand op de advertentie klikt en deze product of dienst bij jou afneemt. 

Zelf bepalen wat je wilt uitgeven

Je stelt zelf een budget vast die je per periode of per dag wilt uitgeven. Aan het einde van de looptijd van de advertentie zul je nooit meer betaald hebben dan dat je hebt ingesteld. Het voordeel hiervan is dat je heel duidelijk kunt zien wat je kosten zullen zijn voor een advertentie en welke opbrengsten je hieruit verwacht. Aan het einde van de looptijd van de advertentie kun je ook direct zien of je deze doelen hebt behaald. Doordat je een doelgroep gebruikt om je advertentie aan te laten zien, zal je weinig budget verspillen. Je laat immers jouw advertentie aan een groep mensen zien die (als het goed is) een grote kans hebben om geïnteresseerd te zijn in jouw product of dienst. 

separator

Let's get social

Zoals je hebt kunnen lezen, kan adverteren op social media een super sterk instrument zijn om meer brand awareness, website traffic en klanten te genereren. Nu is het geen rocket science om een simpele social campagne op te zetten, maar als je echt snel meters wilt maken en binnen no-time winst wilt behalen met je campagnes, let us know! Je kunt super eenvoudig en kosteloos een call met onze specialist inplannen. 

vraag onze specialist om advies