true

Waarom je jouw content met een contentplanner moet organiseren

sendtodeliver-marketing-agency-amsterdam
Ken je die momenten dat je geforceerd creatief moet zijn? De deadline voor die ene blog of video komt steeds dichterbij, maar de energie en creativiteit ontbreekt om een goede invalshoek te bedenken. Een contentplanner helpt je om gestructureerd en georganiseerd content te creëren, ook op dagen wanneer je geen inspiratie hebt. Wat heb je aan een contentplanner en hoe zet je deze het beste in voor jou en je team?

Uit eigen ervaring weten we hoe lastig het kan zijn om dag in dag uit opnieuw creatieve invalshoeken te bedenken voor voor blogs en social media. Om die dagen op te vangen en het algehele contentcreatie proces te verbeteren en te versnellen hebben we een contentplanner gemaakt. In deze blog gaan we dieper in op waarom zo'n contentplanner zo handig is voor organisaties en marketingteams. Ook laten we zien welke onderdelen in ieder geval in zo'n contentplanner opgenomen moeten zijn. Zo weet je direct wat je eraan hebt voor jou en je team en hoe je de planner het beste gebruikt!


💡 Wil je jouw content structureren en organiseren? Met onze gratis contentplanner kun je tot 6 maanden vooruit invullen welke content jij en je team gaan produceren. De contentplanner is er om je van A tot Z te ondersteunen bij contentcreatie! Download jouw exemplaar via de button hieronder.

Download contentplanner

Wat heb je aan werken met een contentplanner?

Wanneer je samen met jouw team met een contentplanner gaan werken, zullen de volgende dingen wel (of juist niet) gebeuren:

  • Je vermijdt verspilde moeite. Door je contentactiviteiten weken vooruit te plannen, verzeker je niet alleen dat het ook daadwerkelijk wordt opgevolgd (een deadline werkt nou eenmaal beter voor de meesten), maar zorg je er ook voor dat je direct nadenkt over bijvoorbeeld contentformats, zoekvolume en je doelgroep. Je kunt als het ware gelijk de afweging maken of een bepaald onderwerp het wel of niet waard is om uit te werken voordat je er veel tijd en moeite in gaat stoppen.
  • Je voorkomt creativiteitsstress. Een contentplanner geeft je de mogelijkheid en gelegenheid om, wanneer het jou uitkomt, na te denken over creative en relevante content. Omdat je weken (of maanden) vooruit plant, op een moment wanneer je creativiteit het toestaat, kun je op momenten wanneer je die tijd of energie niet hebt toch aan de slag met het uitwerken van een al bedacht onderwerp.
  • Je zorgt ervoor dat iedereen in het team op de hoogte is. Je kunt samen met je team online met een contentplanner werken. Je hebt in één overzicht wat de planning is, wie verantwoordelijk is voor het produceren van de content en wat de status is. Zo ben je, ook als je vanuit huis werkt, toch helemaal op de hoogte van de voortgang van het team.
  • Je stimuleert kwalitatieve contentcreatie. In een goede contentplanner zijn onderdelen toegevoegd die als een soort steunpilaar voor je content dienen. Een contentplanner dwingt je niet alleen om onderwerpen voor content te bedenken, maar ook om gelijk de zoekvolume van de keywords mee te nemen, na te denken over het format en te bepalen voor welke buyer persona je content geproduceerd wordt. Op deze manier maak je content die aansluit bij je doelen en doelgroep.
  • Je werkt slimmer, consistenter en efficiënter. Dit is natuurlijk het gevolg van alle bovenstaande punten bij elkaar opgeteld.

Wat zijn de onderdelen van een contentplanner?

Als je ervoor kiest om te werken met een contentplanner is het belangrijk om te letten of de volgende onderdelen erin verwerkt zitten. Deze zijn namelijk essentieel voor jou om je contentcreatie te organiseren en te structureren: 

1. Belangrijke data

Let erop of je belangrijke data aan je contentplanner kunt toevoegen. Je hebt in ieder geval te maken met twee data: de interne deadline die je stelt om de content af te hebben en de datum wanneer je het stuk online plaatst. Daarnaast is het als je samen met je team met de contentplanner wilt werken handig om een statuschecker te hebben. Daarmee kun je aangeven wat de status van de contentcreatie is: 1. niet gestart, 2. in productie, 3. klaar voor check, 4. klaar voor publicatie en 5. gepubliceerd. 

2. Uitvoerder en check

In een contentplanner wil je in ieder geval aan kunnen geven wie verantwoordelijk is voor de productie van de content, maar ook wie verantwoordelijk is voor het checken van de content. Als je dit van tevoren organiseert, kun je de planning van het team hierop aanpassen.

3. Topic en details

Je wilt in de contentplanner aan kunnen geven wat het hoofdonderwerp van de content is. Als je al een titel hebt kun je die toevoegen, maar steekwoorden zijn ook goed. Daarmee kun je de content namelijk al goed genoeg inkaderen. Vervolgens kun je bij 'details' je onderwerp wat meer context bieden. Hier kun je het onderwerp nog wat verder afbakenen of de insteek opschrijven die je wilt gebruiken. 

4. Keywords

Als je het topic hebt bedacht moet je alvast op onderzoek gaan of de keywords wel genoeg zoekvolume krijgen in Google. Met de Keyword Planner van Google kun je ook inspiratie opdoen voor alternatieve zoekwoorden. Na dit onderzoekje kun je het hoofdonderwerp finalizen. Heb je geen Google Ads account? Dan kun je ook je keywords checken via Ubersuggest.

5. Content type 

Als je met jouw team verschillende soorten content wil produceren is dit onderdeel cruciaal. Hier kun je aangeven of je het uit gaat werken in een blog, video, checklist, whitepaper of andere vorm van content. Check hier voor inspiratie omtrent content formats (Engelstalige blog).

6. Target persona

Dit onderdeel dwingt je om na te denken voor wie je de content wil produceren. Het draait tenslotte om wat de ontvanger van je content vindt. Welke buyer persona wil je aanspreken met je content? Je kunt geen content produceren dat voor iedereen relevant en interessant is. Heb je nog geen buyer persona(s) gemaakt voor je bedrijf? Download via de button hieronder gratis ons template!

Download Buyer Persona Template

7. Funnel

Ieder bedrijf heeft zijn eigen koopproces die de doelgroep doorloopt. Deze wordt in marketingtermen vaak als een funnel omschreven: met veel mensen aan het begin van het koopproces, minder mensen in het midden van het koopproces en nog minder mensen in de eindfase van het koopproces. Lees hier meer over de drie fasen van het koopproces en wat voor content je per fase het beste kunt produceren.

8. Call to action

Het is ook slim om voor de daadwerkelijke productie alvast na te denken over de actie die je wenst dat de ontvanger van je content doet. Welke actie ga je koppelen aan de content? Dat kunnen verschillende dingen zijn: het downloaden van een checklist of whitepaper, het maken van een afspraak met een expert, het kopen van een product of het aanvragen van een demo.

Conclusie

Ben jij al klaar om de contentcreatie van jou en je team te organiseren en te structureren? Met een contentplanner zorg je ervoor dat je voor het produceren al nadenkt over elementen die het succes van je content bepalen. Een contentplanner helpt je niet alleen om de contentcreatie te optimaliseren, maar helpt je ook in het creatieve en doelgerichte proces. In de contentplanner die wij hebben gecreëerd zitten alle onderdelen die jij nodig hebt om samen met jouw team de beste content te maken. 

 

💡 Wil je jouw content structureren en organiseren? Met onze gratis contentplanner kun je tot 6 maanden vooruit invullen welke content jij en je team gaan produceren. De contentplanner is er om je van A tot Z te ondersteunen bij contentcreatie! Download jouw exemplaar via de button hieronder.

Download contentplanner