Blogs

Social Media Management

15 min read
2022-02-21

Zonder deze 4 linkbuilding strategieën kom jij niet hoger in Google

Linkbuilding: een populaire SEO-techniek om hoger in de zoekresultaten te ranken en tevens één van de belangrijkste ranking factoren van Google. Een slimme zet om hier voor jouw organisatie mee aan de slag te gaan, maar waar begin je en hoe zorg je voor goede links? Lees snel verder om de 4 linkbuilding strategieën te ontdekken waarmee jij hoger in de zoekresultaten terecht komt!

Waarom linkbuilding inzetten voor je organisatie?

Linkbuilding inzetten voor je organisatie heeft vele voordelen. Met deze SEO-techniek laat je kwalitatieve externe linkjes (ook wel backlinks genoemd) van relevante websites doorverwijzen naar de website van jouw organisatie waarbij je daarnaast ook de interne linkstructuur van je website zo optimaal mogelijk opbouwt. Linkbuilding is niet alleen een manier om meer verkeer naar je website te genereren, je kunt er ook meer autoriteit mee opbouwen en jezelf als expert in jouw vakgebied neerzetten. Deze factoren hebben allemaal een positieve invloed op het verkopen van jouw dienst en/of producten en het genereren van inkomsten.

Backlinks zijn links afkomstig van andere websites die naar jouw website verwijzen. Met die backlinks zegt de website die naar jou verwijst als het ware dat jouw website relevante en betrouwbare informatie bevat. Zie het als een soort aanbevelingen of een positieve review. Google neemt die aanbevelingen mee in het ranken van jouw website. Hoe meer relevante backlinks, hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt.

Niet iedere externe link levert hetzelfde resultaat op. Sterker nog, liever heb je 5 kwalitatieve links die naar jouw website doorverwijzen dan 30 links die van mindere kwaliteit zijn. Houdt het principe less is more dan ook zeker in je achterhoofd als je aan de slag gaat met linkbuilding aangezien Google meer waarde hecht aan relevantie dan aan de hoeveelheid backlinks. Om inzicht te krijgen in hoeveel backlinks je al hebt en welke van waarde zijn en welke niet, zijn er een aantal gratis tools die je kan gebruiken om deze data in te zien. Bijvoorbeeld de backlinks checker van Webton, Neil Patel of Ahrefs. Dit overzicht van externe links wordt ook wel een linkprofiel genoemd en neemt Google mee in de zoekresultaten. Voordat je op zoek gaat naar nieuwe backlinks (hoe lees je in de volgende alinea), is het aan te raden om eerst door je linkprofiel heen te gaan aan de hand van onderstaande punten. De backlinks die niet aan deze eisen voldoen verwijder je.

Houd rekening met de volgende punten bij het uitzoeken van waardevolle backlinks:

1. Relevantie

Zorg ervoor dat de links die naar jouw website verwijzen, passen bij de inhoud op jouw website. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om op vacaturewebsite links te plaatsen die verwijzen naar een webshop in vishengels. Hoe beter de link aansluit, hoe meer waarde Google aan deze link hecht. Daarnaast krijgen relevante links die naar jouw website linken zonder dat jij terugverwijst, meer waarde.

2. Autoriteit

Houd daarnaast ook rekening met de autoriteit van een website. Deze wordt bepaald door de domain authority score. Dit is een zoekmachine ranking score die voorspelt hoe een site in de zoekmachine resultaten wordt gerangschikt op basis van de kwaliteit van de content, websitestructuur en de interne en backlinks. De domain authority score loopt van 1 tot 100. Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat de website hoger in de zoekresultaten terecht komt. Deze kun je gemakkelijk achterhalen door gratis tools zoals van Ahrefs of Moz. Neem de score van andere websites mee om te bepalen welke websites je wel of niet naar jouw website wilt laten linken.mHet liefst wil je backlinks van websites met een zo hoog mogelijke score.

Kijk naar de dofollow en nofollow links in je linkprofiel. Nofollow links wil zeggen dat zoekmachines de (specifieke) link op een bepaalde pagina niet moeten volgen. Zij hebben dan ook een rel=”nofollow” HTML tag aan hun link hangen. Dit is handig omdat je hiermee spamlinks naar jouw website voorkomt en Google deze niet meeneemt in hun beoordeling. Zorg er wel altijd voor dat de dofollow links altijd in de meerderheid zijn. Door alleen één van de twee te gebruiken, ziet Google dat als niet menselijk wat een negatief effect heeft op je ranking.

Strategieën

Nu je weet hoe je de kwaliteit en waarde van een externe link kan bepalen, is het tijd om die backlinks ook echt binnen te halen. Dit kan je bijvoorbeeld doen aan de hand van één van deze technieken:

1. Spring in op de actualiteit

Gebeurt er in jouw branche iets opmerkelijks waar nog weinig over gepubliceerd is? Bijvoorbeeld een nieuwe trend of ontwikkeling? Wees de eerste die hierop inspringt! Zo zullen mensen als eerste naar jouw website of artikel doorverwijzen als de originele bron.

2. Publiceer interessante insights en data

Zet jezelf neer als de expert binnen jouw vakgebied. Doe research naar een specifiek onderwerp binnen jouw vakgebied en deel jouw insights en data. Veel mensen zullen jouw data als bron gebruiken, waardoor je geheid veel backlinks ontvangt. Al helemaal als het over veel gezochte onderwerpen gaat waar nog weinig over gepubliceerd is.

3. Gastbloggen

Gastbloggen wil zeggen dat jij een blog schrijft voor een ander bedrijf. Deze strategie werkt vooral als jij de expert bent binnen jouw niche. Ben jij bijvoorbeeld een expert op het gebied van Google Ads? Bied een bedrijf aan om een of meerdere blogs te schrijven over dit onderwerp. Zo heeft het bedrijf nieuwe content en ontvang jij een backlink. Hoe vind je een plek om je blogs te delen? Makkelijker dan je denkt. Benader (grotere) bedrijven die al autoriteit hebben opgebouwd in jouw niche of bedrijven die pas net zijn begonnen. Elk bedrijf heeft behoefte aan experts. De kans is groot dat ze je blogs willen delen, omdat het enige wat jij ervoor terug wilt de links zijn. Pas wel op dat je je niet blind staart op linkbuilding en op termijn alleen maar bezig bent met het schrijven van gratis blogs.

4. Content

Content is een effectieve manier om backlinks binnen te halen. Schrijf linkwaardige content die informeert, inspireert of iets leert. Zorg ervoor dat de geschreven tekst tijdloos en van waarde is voor andere websites om naar toe te linken. Naast tekst werkt het ook goed om visuele content in te zetten. Creëer bijvoorbeeld een infographic. Deze content is namelijk voor veel mensen van waarde om te delen of om ook te gebruiken waarbij ze mooi naar jouw website kunnen verwijzen. Zoek daarnaast ook zelf actief naar bedrijven die wellicht interesse hebben in jouw content en op hun website willen gebruiken. Zorg er hier wel altijd voor dat hetgeen wat jij biedt aansluit op hun diensten en hun eigen content.

Begin met linkbuilding

Linkbuilding is voor jouw organisatie een effectieve manier om hoger in de zoekresultaten te ranken en om meer (potentiële) klanten binnen te halen. Bekijk je huidige linkprofiel en ga aan de slag met de linkbuilding strategieën. Succes!

Kom je er niet uit of heb je hulp nodig bij linkbuilding? Neem dan contact met ons op via onderstaande button

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?