Blogs

Recruitment Marketing

7 min read
2021-01-04

4 manieren om meer controle te krijgen over je recruitment marketing

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: recruiters werken steeds meer als marketeers. Recruitment marketing is in 2021 bij steeds meer bedrijven prioriteit. En daar horen inzicht en controle bij, zeker als je je richt op goede prestaties en het behalen van je doelen. Daarom 3 manieren om die controle op je recruitment marketing (terug) te pakken.

Recruitment en marketing waren al onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar in 2021 zullen ze nog meer samenvloeien en elkaar versterken. Daarnaast wordt verwacht dat de arbeidsmarkt steeds meer een hybride vorm gaat aannemen. Wat volgens Arjan Elbers betekent dat er veel kandidaten op de markt gaan komen, in bepaalde sectoren een groot tekort aan werknemers ontstaat (en een overvloed aan vacatures) en mensen omgeschoold moeten gaan worden. Dat maakt de druk op onze wervingstactieken almaar groter.

Genoeg redenen om meer inzicht en controle over je recruitment marketing te willen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Dagelijks in de portefeuille en het ATS kijken? Non-stop je collega’s lastigvallen over statistieken en de voortgang van hun kandidaten? Het kan veel makkelijker dan dat.

Investeer in een goed Candidate Relationship Management systeem (CRM)

Echte controle en inzicht over je recruitment marketing begint bij een goed systeem. We kunnen niet vaak genoegde kracht van een CRM binnen recruitment benadrukken.Zeker wanneer recruiters zich steeds meer als marketeers gedragen en zaken als employer branding, candidate experience en het creëren van content steeds hogere prioriteit krijgen. Je bent helemaal slim bezig als je jouw CRM goed weet te integreren met je ATS, of een partij weet in te schakelen die hier sterk in is (hint, dat isSendtoDeliver). Pas dan kun je echt profiteren vaneen gestroomlijnd proces en de mogelijkheid om de candidate experience te verbeteren, door onder andere:

  • klanten, kandidaten en prospects in beide systemen te beheren en met elkaar laten communiceren;
  • bruggen te bouwen tussen beide systemen, waardoor je nooit meer informatie handmatig hoeft in te voeren;
  • data-driven beslissingen te nemen doordat je met een CRM diepgaande analyses kunt doen;
  • e-mailcampagnes te draaien om nieuwe vacatures onder de aandacht te brengen bij je talent pools.

Creëer en verspreid content om je employer brand te versterken

Heeft jouw organisatie al een uitgebreide employer branding strategie? Dan is de eerste stap gezet. Houd wel in de gaten of alle onderdelen goed presteren. Doe elk kwartaal een employer brand audit. Weten wat een employer audit is? Klik op de knop hieronder!

Employer brand audit

Denk ook aan de volgende actiepunten:

  • Alle neuzen dezelfde kant op. Zorg ervoor dat de recruitment-, marketing- en communicatie teams allemaal op de hoogte zijn van de employer branding strategie.
  • Controleer je website content regelmatig om ervoor te zorgen dat je employer branding goed overgedragen wordt.
  • Zorg ervoor dat jullie employer branding voldoende terugkomt op alle social media kanalen. Dat betekent dat je goed moet overleggen met het marketingteam om wekelijks ruimte te reserveren om jullie als werkgever te laten zien.Recruiters zijn namelijk meestal niet degene die deze kanalen beheren.

Zet (recruitment) marketing software in om activiteiten beter te stroomlijnen

2021 is het jaar waarin je de tijd die je hebt nog strategischer en efficiënter in moet zetten. Goede software helpt je niet alleen om activiteiten onderling met je team beter af te stellen, maar ook om bepaalde activiteiten te automatiseren. En dat kan je een hoop tijd besparen. Activiteiten die zich goed lenen voor automatisering zijn: e-mailing, social media, chats en administratieve taken.

Gebruik een Recruitment Marketing Dashboard om meer inzicht te krijgen in jullie prestaties

Je publiceert artikelen, deelt berichten op social media, draait campagnes en gebruikt eigen video materiaal in recruitment e-mailing. Lekker bezig! Wat nu? Hoe let je erop of het genoeg oplevert? Hoe weet je of jullie goed bezig zijn? Daar heb je pas echt zicht op als je een goed dashboard hebt én onderhoudt. Een recruitment marketing dashboard moet je een overzicht geven van jullie recruitment marketing prestaties. Van campagnes en het aantal gekwalificeerde kandidaten, tot KPI’s rondom sourcing en candidate experience.

Start met jouw Recruitment Marketing Dashboard

Nog beter als je niet zelf zo’n dashboard in elkaar hoeft te zetten en uit moet vogelen hoe die formules en grafieken in Excel ook alweer werken. We got you! Je kunt nu het Recruitment Marketing Dashboard template downloaden en zelf bijhouden. Pas dan kun je echt controle krijgen over jullie recruitment marketing.

Recruitment marketing dashboard download

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?