Blogs

Social Media Management

13 min read
2021-05-25

5 social media thema's voor recruiters

Dat je social media nodig hebt in je recruitmentstrategie is allang geen geheim meer. Elk platform heeft zijn eigen voor-en nadelen wanneer het gaat om recruitment. Maar zodra je weet welk platform je gaat inzetten om te werven, wat voor soort posts ga je dan maken? In deze blog deel ik 5 waardevolle onderwerpen die je kunt gebruiken ter inspiratie. En onthoud: wees origineel!

1. Deel je kennis

Informatieve berichten zoals tutorials of tips presteren goed op social media. Berichten die door je doelgroep als nuttig worden gezien worden vaker gedeeld en er wordt vaker over gesproken. Het resultaat? Meer betrokkenheid vanuit je doelgroep en een stijging in je naamsbekendheid.

Wat je aan kennis het beste kunt delen hangt af van je expertise. Denk eens na over wat jouw kandidaten zouden willen lezen en wat ervoor zorgt dat ze je volgen. Ben je bijvoorbeeld een recruiter in de technische branche? Dan is het heel waardevol als je informatie deelt over dit onderwerp. Er is een enorme schaarste in technisch talent, wat het werven van talent ontzettend uitdagend maakt. Stap in de schoenen van de kandidaat en geef ze bijvoorbeeld tips over hoe ze kunnen ontdekken of een bedrijf juist wel of niet bij ze past, of voor welke doorgroeimogelijkheden ze in aanmerking zouden kunnen komen.

2. Laat je bedrijfscultuur zien

Het is nodig om je bedrijfscultuur online te laten zien. Social media is hiervoor erg geschikt. Het draagt bij aan de relaties met je volgers, potentiële kandidaten én klanten. Daarnaast heeft het een positieve invloed op je wervingsstrategie.

De bedrijfscultuur wordt vaak gevormd door het management, maar bestaat vooral uit de mensen die bij je bedrijf werken. Al deze medewerkers zijn individuen waar je volgers een connectie mee kunnen voelen.

Door je werknemers, verschillende teams of afdelingen te highlighten laat je zien dat je waarde hecht aan wie ze zijn en wat ze betekenen voor het bedrijf. Ook maak je je bedrijf “menselijker” en dit maakt het weer toegankelijker voor nieuwe kandidaten om te solliciteren. Foto’s en video’s zijn de beste manier om je bedrijfscultuur te laten zien. Je kunt ze hiermee gelijk een “kijkje” geven achter de schermen.

3. Zet je medewerkers in de spotlight

Je brengt meestal meer tijd door met je collega’s dan met je eigen familie. Het laten zien van medewerkers heeft een enorme aantrekkingskracht op het vinden van nieuwe kandidaten. Door individuele medewerkers in de spotlight te zetten kun je laten met wie nieuwe kandidaten komen te werken. Instagram stories en highlights zijn de plek waar je deze spotlights kunt posten en opslaan.

Ook groepsfoto’s en korte filmpjes waarin medewerkers wat vertellen over het bedrijf werken als een magneet voor kandidaten. Collega’s kunnen in de video’s vertellen wat ze waarderen aan hun werk, wat het uitdagend maakt en wat hun toekomstdoelen zijn bij het bedrijf.

Het is leuk om prestaties van medewerkers te vieren op kantoor, of nu vanuit het thuiskantoor. Gebruik dit vooral ook op social media. Het laat zien dat je je medewerkers ondersteunt in hun professionele ontwikkeling. Ook prestaties buiten werk om zijn de moeite waard om te delen.

4. Waarom jouw bedrijf?

Wat jouw bedrijf onderscheidt van anderen speelt een belangrijke rol voor kandidaten. Uit onderzoek van Glassdoor is gekomen dat 60% van de respondenten rekening houdt met de extra’s van een bedrijf voordat ze een aanbod accepteren. Denk aan zorgverzekering, flexibele uren, vakantiedagen en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden.

Met welke extra’s en voordelen krijgen medewerkers te maken die voor jouw bedrijf werken? Hoe ondersteun je ze op zowel professioneel als persoonlijk vlak? Wat doe je om het leven van je medewerkers te verbeteren? Allemaal nuttige informatie die je door middel van afbeeldingen, infographics of video’s kunt delen op social media.

Een contentkalender is een handige tool om je social media content vooraf te bedenken, uit te werken en in te plannen. Als je een volle agenda hebt is dat essentieel, want je prikt één moment in de maand om alles voor te bereiden en hebt er daarna weinig omkijken meer naar. We hebben al een template voor 2021 klaarstaan, die kun je hier gratis downloaden.

5. Deel succesverhalen van klanten

Het is niet alleen de bedrijfscultuur die het voor kandidaten aantrekkelijk maakt om ergens te gaan werken. Ook de klanten en de opdrachten voor deze klanten spelen een belangrijke rol. Het is voor kandidaten waardevol als ze zien hoe een bedrijf met klanten omgaat en wat de klanten van het bedrijf vinden.


Case studies zijn dus niet alleen handig om op je reguliere bedrijfswebsite te plaatsen, maar ook zeker op je social media kanalen. Je kunt je klanten vragen een review te schrijven welke je vervolgens post. Daarnaast helpt het plaatsen van succesverhalen met het online bereik en reputatie van je bedrijf.

Plan die content in!

Een contentkalender is een handige tool om je social media content vooraf te bedenken, uit te werken en in te plannen. Als je een volle agenda hebt is dat essentieel, want je prikt één moment in de maand om alles voor te bereiden en hebt er daarna weinig omkijken meer naar. Download de kalender hieronder gratis!

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?