Blogs

Social Media Management

17 min read
2021-12-07

De kracht van always-on campaign in recruitment

Laat je met spoed een social campagne bouwen wanneer er een vacature gevuld moet worden? Dat herkennen wij maar al te goed, zo gaan namelijk de meeste recruitment campagnes in z’n werk: met een event oriented campaign. Maar er is ook een andere manier van online campagne voeren, één die niet pas draait wanneer er met spoed een vacature gevuld moet worden. De always-on campaign! Hoe werkt het en wat is nou de kracht van een always-on campaign voor jouw recruitment?

Wat is een event oriented campaign?

Recruiters vinden gekwalificeerde kandidaten steeds vaker online via adverteren op social media. Meestal worden die campagnes pas opgetuigd wanneer de vacature eigenlijk al opgevuld moet zijn: met een event oriented campaign. Het is niet heel gek dat de meeste recruiters pas een campagne starten wanneer een vacature opgevuld moet worden, want wij mensen denken van nature in de korte termijn. Onze hersenen zijn nou eenmaal geëvolueerd om te reageren op onmiddellijke bedreigingen. Misschien is het verleidelijk om voor een event oriented campaign te kiezen, omdat je snel resultaat ziet (een hire voor de openstaande vacature). Toch is deze manier van campagne voeren niet altijd even efficiënt, omdat je eigenlijk wacht totdat er haast bij is. Laten we van deze reactieve naar een meer proactieve campagnestrategie gaan, waar je spoed voor kan zijn!

Wat is een always-on campaign?

Een meer proactieve manier van kandidaten zoeken (internal link blog 13 ‘proactieve recruitment’) is door met een always-on campaign aan de slag te gaan. Dan ga je niet op zoek naar kandidaten wanneer je ze direct nodig hebt, maar ben je continu jouw ‘talent pool’ aan het aanvullen met potentiële kandidaten. Daarnaast investeer je door continue campagne te voeren in de employer branding van jouw bedrijf. Ook kan je met een always-on campaign goed op je gebruikers anticiperen, omdat je continu leert van de data die je verzamelt.
Laten we het iets concreter maken:

  • Een always-on campaign draait altijd, maar de strategie wordt constant verbeterd
  • Het is data-driven: je verzamelt constant data
  • Met een always-on campaign anticipeer je op de toekomst
  • Een always-on campaign helpt je om je talent pool te vergroten

Dit blijft nog heel erg in de basis. Om een goede recruitment funnel op te zetten, hebben we meer niveaus nodig. Lees verder om erachter te komen welke fases in jouw recruitment funnel moeten zitten. We ontleden ze, leggen precies uit hoe elke fase werkt en laten je zien hoe je 'm invult voor jouw recruitment proces!

Wat is het verschil tussen event oriented en always-on?

Dus, nog even het verschil... Een event oriented campaign is een strategie waar je jouw advertentiebudget geconcentreerd is in een kortlopende campagne (voor recruiters een dag of twee). Dat zorgt voor veel bereik in korte tijd. Handig als je een vacature hebt die met spoed gevuld moet worden.

Met een always-on campaign verspreid je jouw advertentiebudget over een veel langere periode (denk aan een paar maanden tot zelfs een jaar). Hierdoor is het bereik dat je per dag krijgt lager, maar wel geleidelijk verspreid over de periode. Handig als je wilt bouwen aan een goed kandidatenbestand en daarmee de storm voor wilt zijn! Ook kun je seasonallity gaan meten met always-on campaigns. Vragen over of de vakantieperiode invloed heeft op het aantal sollicitaties, kun je met een always-on campagne beantwoorden.

Waarom kiezen voor een always-on campaign?

Je kan recruitment campagnes eigenlijk verdelen in twee categorieën, namelijk: gericht op het maximaliseren van rendement tijdens specifieke periodes (het moment dat een vacature opgevuld moet worden) of gericht op het consistent vullen van je talent pool met potentiële kandidaten.
Beide strategieën hebben hun voordelen, maar door volledig voor de reactieve strategie (event oriented campagne voeren) te gaan, kun je niet bouwen aan je recruitment proces. Je anticipeert dan namelijk alleen op de korte termijn (we hebben binnen 1 week een kandidaat nodig voor deze vacature) en niet op de lange termijn. Werken voor de lange termijn kun je het beste met een always-on campaign. Dan werk je continu aan het groeien van je talent pool! De recruiters houden vervolgens de kandidaten in de talent pool warm voor een aanstaande job opening. Zonder dat er tijdsdruk of haast bij zit!

Werk aan jouw always-on mindset

Een shift maken van korte naar lange termijn gaat natuurlijk niet in één dag, eerst moeten we aan een always-on mindset bouwen! Waar moet je scherp op zijn als je een always-on campaign wilt draaien?

  • Duik in de data. Leg de data die uit de campagne rolt naast de data uit het sollicitatieproces. Als je always-on campagne voert, kun je de twee naast elkaar leggen en goed beoordelen, terwijl dat met een event oriented campaign niet kan. Het sollicitatieproces duurt in dat geval namelijk veel langer dan de event oriented campagne (die loopt voor korte tijd).
  • Always-on recruitment. Je bent bezig met een always-on campaign, dan moeten jij en je recruiters ook een always-on mentaliteit hebben. Dat betekent dat je actief contact opneemt en onderhoudt met je kandidaten: always-on bellen en niet eens per twee weken. Contact kan je trouwens grotendeels automatiseren, lees daarvoor deze blog!
  • Stimuleer de always-on mindset bij alle stakeholders (internal link blog 6 stakeholders). Teken het proces begrijpelijk uit en communiceer duidelijk welke verwachtingen er zijn met recruitment managers, hiring managers, recruitment marketeers en CEO’s.
  • Gebruik een vacature kalender. Om een goede always-on campagne te voeren, moet je een goede timeline van de vacature hebben liggen. Wanneer is bijvoorbeeld de grootste uitstroom (vakantiekrachten of seizoenswerk) en wanneer gaat de vacature open en dicht? Gebruik hiervoor onze gratis vacature kalender.

Aan de slag met jouw always-on campaign

  • Waar en hoe moet je beginnen? Iedere campagne begint met het opzetten van een strategie en het opstellen van targets. Daarmee kun je terwijl de campagne loopt precies meten hoe deze presteert. Met die inzichten kun je optimaliseren: handig! Je strategie bevat:
    • Het verloop van de vacature. Hoeveel mensen stromen er maandelijks uit en hoeveel moeten daarvoor in de plaats komen?
    • Een duidelijk en concreet doel: wat wil je bereiken met je always-on campaign?
    • Persona van de doelgroep.
    • Een goed CRM of ATS (Customer Relationship Management) systeem dat alle data die je verzamelt, goed opvangt, bewaart en analyseert.
  • Wij hebben alle informatie die je nodig hebt, gebundeld in een campagne formulier. Vul je gegevens in en wij sturen met naar je mailbox:

De toekomst: always-on met AI

Hoe kan kunstmatige intelligentie een recruiter of marketeer helpen meer grip te krijgen op campagnes? De follow-up is het meest tijdrovend voor recruiters. Automations en chatbots kunnen hierin een oplossing bieden. Zo krijgt een kandidaat na aanmelding een automatische eerste reactie via de e-mail. De automation kan je nota bene zo instellen dat de kandidaat op basis van ingestelde harde eisen door een filter heengaan. Zo kan iemand bijvoorbeeld niet voor de klas staan zonder PABO-opleiding, een eis vanuit Rijksoverheid. Deze software zit in ons werkbij-systeem.

Chatbots kunnen voor de hand liggende vragen van kandidaten meteen opvangen. Een kandidaat wil misschien nog even snel checken wat het salaris, aantal uur en locatie van de job is en of er wel of geen auto aan de zaak bij de functie zit. Ideaal voor een chatbot!

Als laatste kan AI ingezet worden voor dashboards. Op deze dashboards kun je realtime zien wat de status van het recruitment proces is. Lopen de aanmeldingen op schema? Wordt er op tijd nagebeld? Hoeveel e-mails zijn er naar de kandidaten gestuurd? Hier kunnen alle stakeholers op aangesloten worden. Handig!
Zo kun jij je bezighouden met het échte menselijke werk: de verbinding zoeken, een kandidaat selecteren, het sollicitatieproces en het hele recruitment proces!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?