Hoe verbeter je de candidate experience met recruitment marketing?

recruitment marketing voor betere candidate experience
Recruiters en recruiting marketeers kunnen niet meer om de candidate experience heen. Aangezien er meer vacatures dan ooit zijn te vullen in Nederland, is de concurrentie om toptalent hoog. Hoe een kandidaat zich tijdens een sollicitatieproces voelt, bepaalt of jij het toptalent werft of dat kandidaten voor een andere werkgever kiezen. Wat is de candidate experience precies en hoe kun je deze verbeteren met recruitment marketing?

Wat betekent de candidate experience?

De candidate experience omvat eigenlijk de totale ervaring van jouw kandidaten tijdens het sollicitatieproces. Vanaf het moment dat de kandidaat in aanraking komt met jouw organisatie start de zogenoemde 'experience'. Alle contactmomenten van de kandidaat met jouw organisatie tijdens het sollicitatieproces hebben invloed op de ervaring van de sollicitant. Denk hierbij aan het bezoeken van de bedrijfspagina op LinkedIn, het lezen van de vacature, het invullen van het sollicitatieformulier, het spreken met de recruiter, het voeren van sollicitatiegesprekken en het krijgen van een aanbod. Het doel van recruiters en recruitment managers is om deze ervaring zo positief mogelijk te maken, om ze te binden aan de organisatie, de time to hire te verkorten en de kwaliteit van de hire zo hoog mogelijk te krijgen!

  • 💡 Wist je dat ruim 90% van de hiring managers zegt dat de candidate experience direct impact heeft op de kwaliteit van de hire?

Maar hoe ga je nou concreet met de candidate experience aan de slag om deze te verbeteren? Dan moet je eerst inzichtelijk hebben uit welke fasen de beleving bestaat. Je las al dat meerdere contactmomenten invloed hebben op de experience, maar hoe maak je dit nou praktisch inzichtelijk? Met een candidate journey visualiseer je de reis die een kandidaat maakt in verschillende fasen. Iedere fase vraagt namelijk op een andere aanpak en andere manier van verbetering. Iemand die jouw vacature nog niet goed kent, moet je anders benaderen dan iemand die al gesolliciteerd heeft. Klinkt logisch toch? 

Lees gauw verder als je wilt weten hoe dat zit...

Wat is de candidate journey?

Candidate journey staat voor de reis die een kandidaat aflegt vanaf het moment dat hij of zij jouw organisatie leert kennen, tot het moment dat hij of zij aangenomen is voor een functie. Je kunt de candidate journey visualiseren door de interactiemomenten tussen de kandidaat en jouw organisatie in deze 6 fasen uit te drukken:

  • Awareness: de kandidaat wordt zich bewust van jouw organisatie in zijn of haar zoektocht naar een baan.
  • Consideration: de kandidaat gaat op zoek naar informatie over jouw organisatie en andere potentiële werkgevers 
  • Interest: de kandidaat geeft de voorkeur aan jouw organisatie als toekomstige werkgever
  • Application: de kandidaat solliciteert op een vacature bij jouw organisatie
  • Selection: de kandidaat beweegt zich door jouw selectieproces
  • Hire: de kandidaat is aangenomen!

Hoe kun je nou concreet met deze fasen aan de slag om de ervaring van jouw kandidaten te verbeteren? Stel jezelf eens voor in de schoenen van de kandidaat en bedenk welke contact- of interactiemomenten bij iedere fase passen. Vraag jezelf af:

  • Awareness: hoe en waar vindt de kandidaat jouw organisatie voor het eerst? Is dat LinkedIn, Google, job boards of op een carrièrebeurs? 
  • Consideration: hoe en waar leert de kandidaat over jouw bedrijf? Is dat op social media, jullie blogs of de nieuwsbrief?
  • Interest: hoe en waar vindt de kandidaat informatie om jouw organisatie met andere potentiële werkgevers te vergelijken? Is dat op de vacatureoverzicht, job boards, Google of referrals?
  • Application: hoe beslist de kandidaat om te solliciteren en waar solliciteert hij of zij? Is dat de vacature, het formulier of via LinkedIn?
  • Selection: wat doet de kandidaat tijdens het selectieproces? Hoe vaak wordt er contact opgenomen via de telefoon, e-mail, social media of bijvoorbeeld Skype en hoe lang zit er tussen de contactmomenten?
  • Hire: wat doet de kandidaat als hij of zij is aangenomen?

Uiteindelijk kun je aan de hand van deze vragen de kanalen selecteren die invloed hebben op de contactmomenten. Waar heeft je kandidaat interactie met jouw organisatie? Denk hier aan: social media, google, job boards, carrièrebeurzen, website van het bedrijf, vacaturepagina, e-mail en telefoon.

Bouw aan sterke relaties met kandidaten via recruitment marketing en verbeter de candidate experience

Het grootste deel van jouw potentiële kandidaten is hoogstwaarschijnlijk te vinden op één van de grote social media platforms LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter. Het is dus een goed idee om ook op die platformen aanwezig te zijn. Dit kan je doen door bedrijfsupdates en nieuws over jouw industrie te delen door middel van een maandelijkse contentkalender. Een andere manier om potentiële kandidaten aan te trekken, is om social campagnes te draaien. Vooral Facebook en LinkedIn lenen zich goed voor een social campagne, omdat via die platformen recruitment marketing heel succesvol gebruik kunnen maken van gedetailleerde targeting, tracking en lead generation mogelijkheden.

Met targeting kun je jouw doelgroep heel nauwkeurig aanmaken in het platform, met tracking kun je de resultaten van de campagne heel precies meten om zo je doelgroep nog beter aan te scherpen en als laatste kun je met een lead generation campagne ervoor zorgen dat je potentiële kandidaat heel eenvoudig in het sociaal netwerk zelf kan solliciteren. Een andere manier om sterke relaties met je kandidaten op te bouwen is om op LinkedIn de interactie aan te gaan met toptalent. Lees in deze blog wat een sterk LinkedIn-netwerk jou op kan leveren

Maar recruitment marketing gaat verder dan social media alleen. Door recruitment marketing over het gehele recruitmentproces in te zetten, kun je aan nóg sterkere relaties bouwen. Je kunt bijvoorbeeld content maken voor je kandidaten waar ze oprecht iets aan hebben, denk aan blogs, video's, webinars en evenementen. Hoe beter jouw content aansluit op jouw (potentiële) kandidaten, hoe meer betrokken ze zullen zijn met jouw organisatie! 

separator

Nu ben jij aan de beurt

Hoe beter jouw recruitment marketing aansluit op het recruitmentproces, hoe sterker de relatie met jouw kandidaten. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat de aansluiting tussen recruitment marketing en het recruitmentproces zo goed mogelijk is? Daar kan het implementeren van een CRM-systeem je bij helpen. CRM staat voor Customer Relationship Management en het is een systeem waarmee je klantrelaties kunt onderhouden. Wil je weten hoe een CRM bij kan dragen aan het werven van toptalent? Download dan onze CRM vs ATS Matrix, waarin je een visueel overzicht krijgt van: 

  • De belangrijkste functionaliteiten van een ATS, CRM en wanneer je ze met elkaar integreert
  • Een duidelijke uitleg van die functionaliteiten
  • De voordelen van een ATS, CRM en de integratie van beide systemen
  • Download CRM vs ATS matrix