Blogs

Strategy

Social Media Management

13 min read
2021-01-04

De beste recruitment tools op een rij

Recruiters beschikken vandaag de dag over het grootste assortiment aan software en tools dan ooit tevoren. Thanks to the digitalisering! Met zo veel recruitment tools op de markt is het lastig om te kiezen voor de tool die het best bij jouw recruitment proces past. Met welke recruitment tools moet je dit jaar aan de slag gaan?

Recruitment met artificial intelligence

Sinds de komst van ATS en CRM-systemen, is het werk van recruiters al een stuk gemakkelijker, sneller en beter geworden. Nu zien we dat recruitment en artificial intelligence elkaar ook steeds vaker ondersteunen. AI kan volledig geautomatiseerd jouw meest tijdrovende recruitment taken overnemen.

Het vinden van een geschikte kandidaat kan een tijdrovende taak zijn, een beetje zoals het vinden van een speld in een hooiberg. Zeker wanneer je met verschillende middelen sourced: job boards, social media, advertenties, referrals, etc. Er zijn nu AI-softwares die het sourcing proces kunnen automatiseren én tegelijkertijd kunnen uitbreiden. Deze softwares kunnen bijvoorbeeld door 300 miljoen profielen scannen, met als doel de beste kandidaten voor jouw functie te vinden. Dit zijn twee interessante softwares:

  • Robin: deze Nederlandse software automatiseert niet alleen het sourcen, maar ook het pre-screening proces en selecteert dus gelijk ook de meest geschikte kandidaten.
  • Arya: deze ‘self learning’ tool wordt slimmer met de dag. Het implementeert ook jouw feedback en optimaliseert onder andere daarmee het sourcing proces.

Video interview software

Dankzij het internet en digitale innovaties kunnen we nu makkelijker dan ooit tevoren contact maken met iemand aan de andere kant van de wereld. Dan denk je misschien aan een simpel belletje met bijvoorbeeld FaceTime, maar deze video interview software gaan een stapje verder. Ze ondersteunen je bij het hele interviewproces. Laten we kijken naar twee voorbeelden:

  • Video Interview: met deze software (die je gratis kunt proberen) kun je video interviews na afloop evalueren. Hoe? Je kunt voor ieder interview een opzet maken van 1 tot 5 vragen. Deze verschijnen met één klik op de knop tijdens het interview in jouw scherm en die van de kandidaat. Het topic dat jullie op dat moment bespreken blijft op die manier handig in beeld. Je kan notities en scores toevoegen, het interview opnemen en later terug bekijken.
  • Appear.in: een digitale ‘meeting room’. Is niet alleen voor 1-op-1 interviews handig, maar ook voor gesprekken met meerdere deelnemers. Dat kan voorkomen wanneer jij tijdens het selectieproces een groepje geschikte kandidaten bij elkaar wilt zetten om een opdracht uit te voeren. Jij kunt dan goed zien hoe ze zich in een team verhouden! Je kan een custom linkje aanmaken (ziet er erg professioneel uit) en deze kan je in je browser of met een applicatie openen.

Recruitment chatbot

  • Een chatbot chat geautomatiseerd met potentiële kandidaten. Door vooraf een goede ‘workflow’ in de software van de chatbot te bouwen, kun je de simpele vragen van kandidaten opvangen en beantwoorden. Een chatbot gebruikt AI-technologie om de menselijke taal te begrijpen en gebruiken, maar je kunt ‘m ook helemaal voorprogrammeren. Je kunt het zo ingewikkeld of makkelijk maken als je zelf wilt. Je kunt het op social media inzetten, op je eigen website of binnen een ATS. Het grootste voordeel van chatbots is dat ze een hoop tijdrovende administratieve taken van recruiters over kunnen nemen. Denk aan:
  • Informatie van de kandidaat verzamelen (CV, contact informatie, etc.)
  • Simpele vragen beantwoorden (FAQ) en ze doorsturen naar de juiste informatiepagina
  • Een gesprek inplannen
  • Een kandidaat vragen naar ervaringen, kennis en skills
  • Alle info inboeken in het CRM of ATS

    De grootste nadelen van een chatbot is dat het veel tijd kost om deze goed in te stellen en dat ze nog wel foutgevoelig kunnen zijn. Vergeet ook niet dat je de chatbot goed moet onderhouden met nieuwe vacatures, nieuwe specificaties en het updaten van de FAQ. Denk er dus goed over na voordat je deze tool inzet: heb ik hier kennis, tijd en geld voor?

E-mail automation

Een goed ATS of CRM houdt bij wanneer een opdracht van een gedetacheerde afloopt en weet ook welke soortgelijke opdrachten nog openstaan. Het zou zonde zijn om niks met deze info te doen, toch? Gelukkig zijn er slimme systemen waarmee je een geautomatiseerde mailing kan installeren die jouw gedetacheerden op het juiste moment een e-mail sturen: “Over 2 weken loopt je opdracht af! Gelukkig hebben we een leuke opdracht bij een andere werkgever openstaan! Het gaat om ongeveer dezelfde werkzaamheden als je nu doet, maar dan met meer verantwoordelijkheid en bij werkgever X. Ben je benieuwd naar de job?” Zo blijft de doorloop stabiel en hou je jouw goed functionerende kandidaten vast.

Ook kun je het e-mailen van oude kandidaten automatiseren. Dit zijn ofwel oud-gedetacheerden ofwel kandidaten die eerder voor een vacature gesolliciteerd hebben, maar het niet zijn geworden. Check geregeld of ze nog geïnteresseerd zijn in hun branche en houdt ze op de hoogte van ontwikkelingen in hun vakgebied. Deel vacatures waar ze mogelijk geschikt voor zijn, deel relevante blogs of plan eens een afspraak met ze in om te kijken naar de mogelijkheden! Dat laatste is zeker interessant als de kwaliteit van de kandidaat hoog is. Investeren!

Kortom..

Welke tool past het best bij jou en jullie recruitment proces? Gebruik onze gratis CRM vs ATS matrix om daarachter te komen.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?