Blogs

Recruitment Marketing

14 min read
2021-07-15

De grootste fouten op je werkenbij pagina en de invloed op je employer brand

Een sterke werkenbij website werkt als een recruitmentmagneet voor je organisatie. Het is dé plek om je employer brand uit te dragen en te versterken. Onderzoek van Talent Board laat zien dat de werkenbij pagina voor kandidaten de meest waardevolle bron is om mogelijke werkgevers te onderzoeken. Zonde dus om te bedenken dat veel werkenbij websites de plank flink misslaan. Je werkenbij pagina zou een topprioriteit moeten zijn en geen van de missers in deze blog mogen bevatten.

Waarom zijn werkenbij pagina's zo belangrijk?

Je werkenbij pagina of carrièresite is onderdeel van je bedrijfswebsite en geheel gewijd aan jullie als werkgever. Een goede werkenbij website bevat niet alleen openstaande vacatures, maar ook de visie en waarden van de organisatie en artikelen over de organisatie en werknemers. Het doel van zo’n pagina of website is dan ook altijd hetzelfde: laten zien hoe tof jij als werkgever bent én topkandidaten activeren om te solliciteren op jouw vacatures. Naast het feit dat je kandidaten aantrekt voor vacatures, heeft een goede carrièresite nog een aantal voordelen:

  • Het is een goudmijn aan organisch verkeer.
    Werkzoekenden beginnen hun zoektocht naar een nieuwe baan vaak op Google met zoektermen als ‘bedrijf + vacatures’, ‘werken bij + bedrijf’ of ‘branche + vacatures’. Optimaliseer je werkenbij website om van bezoekers mogelijke kandidaten te maken.
  • Het verbetert je recruitmentstatistieken.
    Carrièresites dragen positief bij aan de cost per hire en time to hire. Goeie websites worden door kandidaten organisch beter gevonden in Google, wat resulteert in een lagere cost per application.
  • Je kunt inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers.
    Misschien wel het meest interessante voordeel: met het inzicht dat je in je bezoekers krijgt kun je jouw website en vacaturepagina’s optimaliseren. Denk aan inzicht in de hoeveelheid verkeer, locaties en gedrag op pagina’s. Zo kun je erachter komen dat een vacature veel verkeer krijgt en mensen lang op de pagina zitten, maar dat veel potentiële kandidaten halverwege het sollicitatieformulier afhaken.

De grootste missers op je werkenbij pagina en het effect op je employer brand

De volgende missers op carrièresites kom ik vaak tegen. Zorg ervoor dat jij deze fouten niet maakt!

1. Bedrijfsidentiteit en -cultuur krijgen amper aandacht

60% van de recruiters gelooft dat de culturele fit van groot belang is bij het wel of niet aannemen van een kandidaat. Als je niet duidelijk communiceert waar je bedrijf voor staat en waarom werken bij jouw bedrijf zo tof is, mis je de kans om indruk te maken bij latente kandidaten. Als een kandidaat weet welke cultuur er bij een bedrijf heerst, kan hij of zij beter beslissen of het een match is of niet. Je carrièresite dient dus als het ware als een megafoon voor je employer brand.

2. Geen of weinig variatie in content

Niet ieder verhaal is geschikt om met allen woorden over te brengen. Wij mensen consumeren informatie graag op een gevarieerde manier. Een werkenbij website met enkel woorden en een paar afbeeldingen prikkelt de bezoeker niet en kan op geen mogelijkheid jullie hele verhaal vertellen. Websites waar ook aandacht is voor video en bijvoorbeeld employee testimonials grijpen op verschillende manieren de aandacht van hun bezoekers.

3. Bedrijven die ‘vertellen’ maar niet ‘laten zien’

Je kunt nog zo vaak vertellen waarom jouw organisatie vooruitstrevend en leuk is, maar het is voor kandidaten veel waardevoller wanneer ze daar ook bewijs van zien. Deel dus vooral video’s met verhalen van medewerkers of events die jullie hebben georganiseerd. Laat de waarde van werken bij jouw bedrijf zien.

4. De werkenbij pagina is niet geoptimaliseerd voor de doelgroep

Een sterke employer brand sluit naadloos aan op de kandidaten die een bedrijf wil aantrekken. Als je een goede carrièresite wil, dan moet je weten wat je doelgroep verwacht. Je kunt niet verwachten dat topkandidaten op je vacature solliciteren wanneer ze niet aangesproken worden door de tone of voice, stijl van de website en inhoud van de vacature.

Social media is een belangrijke schakel als het gaat om het uitdragen van je employer brand. Als je die niet consistent bijhoudt, verlies je grip op je meest waardevolle kandidaten. Je moet je carrièresite en employer brand zien als de zijden van dezelfde munt: als je de twee niet verbindt, sla je de plank mis. Door je werkenbij website te linken aan je social media kanalen vergroot je het bereik van je employer brand op alle platformen.

6. Er mist een waterdicht systeem aan de achterkant

Je carrièresite ziet er mooi uit en bevat ijzersterke content die potentiële kandidaten activeert om te solliciteren. Super! Maar als het systeem aan de achterkant van de site niet goed werkt, is alles voor niets. Met een slecht systeem verlies je de mogelijkheid om je kandidaten goed door het selectieproces te leiden. En niets is zo schadelijk voor de candidate experience, en dus je employer brand, dan slechte begeleiding en communicatie tijdens het selectieproces. Zorg dus dat je een systeem hebt waar de informatie van kandidaten altijd up-to-date is, je hele team inzicht heeft in notities en datageschiedenis en je nooit een update vergeet te sturen.

De winnende werkenbij website

Als we het hebben over de grootste missers op carrièresites, moeten we ook credits geven aan degenen die het verdienen. De werkenbij website van Bol.com is een goed voorbeeld als het gaat om het versterken van de employer brand. Ze zijn transparant over de sollicitatieprocedure, delen hun visie, waarden en cultuur, laten hun medewerkers aan het woord en gebruiken zowel video als tekst om hun verhaal over te brengen.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?