Blogs

Retentie Marketing

7 min read
2022-03-04

Employer Value Proposition: de manier om je medewerkers te behouden

De kandidaat gedreven markt van vandaag is competitief. Dat is precies de reden waarom het belangrijk is om een ijzersterke Employer Value Proposition (EVP) te schrijven. Een EVP gaat verder dan alleen een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het gaat steeds meer om de persoonlijkheid; normen en waarden van je organisatie. Wat heb jij je medewerkers te bieden? Een baan is meer dan alleen het werk zelf.

Wat is een Employer Value Proposition

Een EVP is de waarde die je als organisatie biedt aan medewerkers in ruil voor de waarde die zij inbrengen bij de organisatie. Het zijn de voordelen en beloningen die je medewerkers krijgen in ruil voor hun inzet, vaardigheden en capaciteiten. Organisaties die voldoen aan hun EVP verlagen hun personeelsverloop met maar liefst 69%.

EVP-voorbeeld: Shell

Shell heeft meer dan 80.000 medewerkers wereldwijd een krijgt duizenden sollicitaties per jaar. Shell heeft het goed gedaan wat betreft hun Employee Value Proposition. Het komt erop neer dat haar medewerkers trots zijn om voor Shell te werken. De fundamentele onderdelen van Shell zijn: ontdekken, samen, connectie en impact.

Wat is het verschil tussen je EVP en employer brand?

Simpel gezegd: je Employer Value Proposition is voor intern, terwijl je employer brand vooral extern is. Je employer brand is het gezicht van je bedrijf aan de buitenwereld als potentiële werkgever. Het komt terug in alle touchpoints die kandidaten met jouw organisatie hebben, van advertenties tot social media aanwezigheid, van je Werkenbij website tot aan jobboards. De EVP daarentegen is het gezicht van jouw organisatie en de belofte naar de medewerkers toe.

5 fundamentele onderdelen van de EVP

Een sterke Employee Value Proposition bestaat uit meerdere onderdelen. Samen bepalen deze onderdelen hoe je medewerkers en kandidaten jouw als werkgever zullen ervaren. Gartner onderscheidt de volgende vijf kernelementen van een EVP:

  • Compensatie en voordelen: salaris, bonussen en andere bijkomende beloningen.
  • Werk-privé balans: betaald verlof, vakantiedagen, flexibele werktijden en pensioenregelingen.
  • Stabiliteit: in de zin van baanzekerheid, mogelijkheid voor je medewerkers om carrière te maken en zichzelf te ontwikkelen met opleidingen en trainingen.
  • Locatie: dit gaat niet alleen om de locatie van het kantoor, maar in de breedste zin van het woord. Denk aan een positieve werkomgeving, een bepaald niveau van autonomie, technologie, fysieke ruimte en de bedrijfscultuur.
  • Respect: relaties met collega’s en het management, onderlinge steun en de teamspirit. Het gaat hier ook om de bedrijfscultuur, wat zijn de kernwaarden en overtuigingen van jouw organisatie?

EVP-voorbeeld: Unilever

Unilever heeft als missie duurzaam leven alledaags te maken. Het is een bedrijf dat veel waarde hecht aan het “maken van een verschil”. Dit is dan ook de kern van de employer brand en EVP. De EVP van Unilever bestaat uit de volgende elementen: doelgericht, wees de katalysator, samen briljant anders en overtref.

Hoe kom je tot de EVP van jouw organisatie?

Het ontwikkelen van een EVP dat niet alleen goed is voor je huidige medewerkers, maar ook talent aantrekt en behoudt is een belangrijk en niet al te gemakkelijk proces. De volgende stappen helpen je een goede EVP voor jouw organisatie te schrijven. Tijdens het schrijven ontdek je waarom jouw bedrijf zo’n fijne plek is om te werken en op welke gebieden er ruimte is voor verbetering. Je hebt je medewerkers dus nodig in dit proces!

  • Wie zijn je ideale medewerkers?

De eerste stap is begrijpen voor wie de EVP bedoeld is; dit zijn je ideale medewerkers. Begin met de ervaring, persoonlijkheid, vaardigheden, kennis, houding en gedragingen die jouw bedrijf kunnen helpen bij het realiseren van haar doelen. Veel bedrijven hebben meer dan één type medewerker nodig omdat elk van hen een unieke set vaardigheden en perspectieven biedt. Je hebt waarschijnlijk niet alleen technisch of digitaal talent nodig, maar ook millennials, creatief talent en medewerkers met leiderschapskwaliteiten.

  • Ga in gesprek met je huidige medewerker.

Wat drijft je medewerkers? Wat maakt ze gelukkig binnen jouw organisatie? Als je weet wie jouw ideale medewerkers zijn moet je begrijpen wat hen betrokken en gemotiveerd maakt om op hun best te presteren. Deze antwoorden kun je krijgen door in gesprek te gaan met vorige en huidige medewerkers. Houd exit-interviews om erachter te komen waarom mensen je organisatie verlaten en wat ervoor zou kunnen hebben gezorgd dat ze wel waren gebleven. Je kunt ook met enquêtes en groepsgesprekken ontdekken wat medewerkers leuk vinden aan hun werkervaring en wat het nog beter zou kunnen maken.

  • Definieer jouw EVP-elementen.

Jouw EVP wordt gekenmerkt door een unieke combinatie van 5 elementen: werk, beloning, mensen, omgeving en kansen. Sommige bedrijven bieden een hoog salaris, maar weinig doorgroeimogelijkheden. Er zijn ook bedrijven die veel ruimte geven om te groeien, maar geen flexibele werktijden bieden of een minder goede pensioenregeling. Belangrijk is om te onthouden dat in de huidige tijd werk meer is dan alleen het werk zelf. Medewerkers en kandidaten zijn op zoek naar groei, ontwikkeling en een bedrijfscultuur die past bij hun eigen normen en waarden. Met alleen een goed salaris heb je nog geen goede EVP.

  • Schrijf je Employer Value Proposition.

Probeer creatief te zijn wanneer je je EVP schrijft. Het is belangrijk dat deze inspirerend en realistisch is. Als je iets schrijft wat je niet waarmaakt dan zal dit alleen maar een negatieve invloed hebben op je medewerkers en hun motivatie. Ze kunnen het gevoelkrijgen dat ze niet serieus worden genomen en dat je ze alleen maar gebruikt om je organisatie te laten groeien en niet om hen geeft als persoon.

Veelgebruikte EVP-onderdelen die je kan beloven aan je medewerkers:

- Inspirerend

- Innovatie

- Professionele opleiding en ontwikkeling

- Inzet voor diversiteit en inclusiviteit

Jouw EVP moet voor medewerkers de volgende vraag beantwoorden: ""Waarom zou ik mij bij jouw organisatie willen aansluiten en optimaal presteren in plaats van een andere werkgever te kiezen?""

EVP-voorbeeld: Canva

Canva is een website waar iedereen gemakkelijk grafische ontwerpen kan maken. Het bedrijf biedt medewerkers veel unieke voordelen zoals ontbijt, lunch, gratis lidmaatschap van fitnesscentra en een verhuisbudget. Het gaat bij Canva nog verder dan dit voor hun medewerkers. Het gaat om de impact die elke medewerker heeft op hun algemene missie.

Conclusie

Kandidaten hechten steeds meer waarde aan de reputatie van een organisatie als werkgever. Je Employer Value Proposition en employer brand zijn hiervoor van essentieel belang. Je EVP is een belofte aan je medewerkers en als je deze nakomt, vergroot je de betrokkenheid en vertrouwen van je medewerkers in jou als werkgever. Het zorgt ervoor dat je medewerkers ambassadeurs worden van jouw employer brand.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?