true

Recruiters: Stop met deze slechte gewoontes op social media!

slechte gewoontes social media recruiters sendtodeliver
Je kunt tegenwoordig niet meer om social media heen. Bedrijven zijn niet voor niks zo actief op deze platforms en recruiters zijn geen uitzondering. Op social media zou je namelijk zo maar eens je volgende hire kunnen vinden. Er hangen veel voordelen aan het gebruik van social media binnen recruitment, maar wanneer je hier niet strategisch te werk gaat kan het je juist tegenwerken. Welke 5 gewoontes recruiters direct moeten afleren lees je in deze blog.

Gewoonte #1: Op alle kanalen hetzelfde 

 

Als je iets wil delen op social media, zoals bijvoorbeeld een vacature, een nieuwe blog of informatie over het bedrijf, dan plaats je deze content het liefst op zo veel mogelijk plekken. Belangrijk hierin is dat je nadenkt over wat je post en of de specifieke boodschap past bij het specifieke kanaal.  

 

Veel recruiters gaan de mist in door alle social media kanalen in één hokje te plaatsen. In werkelijkheid hebben alle kanalen een eigen aanpak nodig. Elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep en vereist een andere benadering. Als je dezelfde post van LinkedIn naar Facebook kopieert en van Twitter naar Instagram zul je niet de beste resultaten behalen.  

 

Bedenk welke platformen de kandidaten gebruiken die jij wil bereiken en welke content ze willen zien. Bekijk ook welke content je zelf ziet op elk social media kanaal om een duidelijker beeld te krijgen van wat wel en niet werkt. 

Gewoonte #2: Inside the box denken

Heb je alle social media kanalen gedekt? Heb je goed nagedacht op welke platformen je waarschijnlijk de meest relevante kandidaten zult vinden voor de functies die je promoot?

LinkedIn is een geweldige bron voor recruiters om in contact te komen met… andere recruiters! Maar liefst 96% van de recruiters zijn actief op LinkedIn en maar 36% van de kandidaten zijn dat. Bron: LinkedIn

Een goede manier is om goed na te denken over waar je ideale kandidaat zijn of haar tijd waarschijnlijk zal doorbrengen en hoe je hem of haar kunt aantrekken. Als je op zoek bent naar personeel in de bouw zul je betere resultaten halen op Facebook in plaats van op LinkedIn. Een candidate persona kan je hiermee helpen.

💡Stel je eigen candidate persona op om direct toe te passen in je recruitmentproces!  Download je gratis template hieronder!

Download candidate persona

Gewoonte #3: Het komt later wel

Je ziet vaak dat bedrijven ineens heel actief zijn op social media en dat dit na een maand weer inzakt. Dit betekent vaak dat er wat tijd over was om iets aan de social media kanalen te doen, maar dat er verder nooit tijd en energie is geïnvesteerd om een langdurige strategie op te zetten.

Social media staat bij recruiters bijna nooit bovenaan de prioriteitenlijst. Niet zo gek wanneer er dagelijks meerdere belangrijke telefoontjes gepleegd moeten worden. Laat dit echter geen reden zijn om social media volledig te verwaarlozen. Zorg dat het checken en bijhouden van je social media een gewoonte wordt, al gaat het soms om de tijd die je tussen je belletjes overhebt.

Ga als je eens wat meer tijd beschikbaar hebt niet je social media feed ineens volgooien met allemaal berichten om de afgelopen dagen van inactiviteit goed te maken. Als kandidaten ineens overspoeld worden met berichten terwijl ze normaliter nooit berichten van je zien, zullen ze je snel ontvolgen.

Consistentie is hierin belangrijk: In principe wil je ervoor zorgen dat je top of mind blijft bij je volgers zonder dat je ze de hele dag hoeft te ‘spammen’ met berichten. Het is als een evenwichtsoefening die moeilijk onder de knie te krijgen is, maar met behulp van een tool om je social media in te plannen zoals Later of Planoly kun je je kanalen goed beheren, zelfs als je het druk hebt met al je andere taken.

Gewoonte #4: Interactie is geen prioriteit

Sociale interactie is veel meer dan alleen het genereren van vind-ik-leuks en reacties op je posts. Een succesvolle social wervingsstrategie vereist een consistente interactie met je talent pool. Helaas loggen veel recruiters alleen maar in op hun social media om hun eigen posts te publiceren. Deze benadering gaat het primaire doel van social recruiting voorbij: het opbouwen van zinvolle relaties met je publiek.

Naast het plaatsen van eigen content is het noodzakelijk dat je ook actief op berichten van je doelgroep reageert. Of dit nu publiekelijk is of via een privébericht. Op deze manier begin je met het opbouwen van die relatie.

Houd er rekening mee dat een consistente betrokkenheid met je volgers behoorlijk wat tijd kost. Hoe meer je gesprekken voert met je doelgroep en je met hen bezighoudt, des te groter je netwerk wordt waardoor potentiële kandidaten naar je worden doorgestuurd, je vacatures worden gedeeld en er wordt gesolliciteerd.

Gewoonte #5: Je kijkt niet meer achterom

Social media moet ook in recruitment behandeld worden als een strategie. Dit betekent dat je doelen moet stellen om prestaties te kunnen meten en zo betere resultaten te bereiken. Zonder duidelijke doelstellingen en statistieken tast je in het duister als het gaat om het optimaliseren en verbeteren van je social recruiting strategie. Hierdoor loop je de kans om hooggekwalificeerde kandidaten mis te lopen.

Definieer duidelijk welke meetgegevens je van plan bent te gaan volgen om te weten wat wel of niet werkt. De KPI’s die je hiervoor kiest zijn afhankelijk van je specifieke doelstellingen, hier een aantal voorbeelden:

  • Interactie: Meet je volgers of abonnees, vind-ik-leuks, reacties en bereik in een bepaalde tijd. Deze statistieken helpen je om te bepalen welke berichten content de meeste resultaten oplevert bij je publiek.
  • Webverkeer: Welke platforms en berichten genereren het meeste verkeer naar je website en vacaturepagina?
  • Bron van hire: Het is noodzakelijk dat je begrijpt waar je toppersoneel vandaan komt. Dit maakt de bron van hire een cruciale meting. Door het volgen van deze bron kun je bepalen welke social media kanalen de meest succesvolle kandidaten genereren voor je bedrijf.

Conclusie

Recruitment zal de komende jaren alleen maar meer afhankelijk worden van social media. Zet een goede strategie op en pak je slechte gewoontes aan om concurrenten voor te zijn. Met het verbeteren van je social media recruitmentstrategieën bouw je niet alleen relaties op met gekwalificeerde kandidaten, je bouwt ook aan je employer branding en je talent pool. Het is het harde werk meer dan waard.
  • 💡Stel je eigen candidate persona op om direct toe te passen in je recruitmentproces!  Download je gratis template hieronder!

    Download candidate persona