Blogs

Recruitment Marketing

13 min read
2022-02-28

Retargeting in recruitment: zo blijf je top-of-mind bij kandidaten

Van de honderd bezoekers op jouw vacaturepagina converteert gemiddeld nog geen 10%. Hoe zorg je ervoor dat je die 90% tóch nog kunt overtuigen om op jouw job ad te solliciteren? Maak kennis met retargeting in recruitment.

Wat is retargeting

Retargeting is een vorm van online adverteren en geeft je de mogelijkheid om je advertenties te laten zien aan mensen die je website eerder hebben bezocht. Retargeting in recruitment is dé manier om top-of-mind te worden bij potentiële kandidaten die je Werkenbij website hebben bezocht. De meeste kandidaten solliciteren namelijk niet bij hun eerste websitebezoek. Een groot deel verlaat je website zelfs voordat ze het sollicitatieproces zijn gestart. En tussen al die afgehaakte kandidaten kan de match zitten waar jij op wacht.

Hoe werkt retargeting in recruitment?

De meeste van ons hebben meerdere interactiemomenten nodig voordat we overtuigd zijn. Met retargeting ga je jouw advertenties heel gericht laten zien aan precies de mensen die je in eerste instantie niet hebt weten te pakken. Aan de hand van cookies en Pixels die op je website geïnstalleerd staan kun je jouw websitebezoekers met je campagnes op Google en social media targeten. Pixels en cookies zijn stukjes code op je website die al het verkeer tracken en de data veilig opslaan. Met die data kun jij je websitebezoekers opnieuw targeten om ze te overtuigen op je vacature te solliciteren.

Het volgende scenario illustreert hoe het werkt:

Jasmyn is op zoek naar een baan. Ze is niet tevreden met haar huidige werkgever en wil voor een organisatie werken waar ze meer waardering en een hoger salaris krijgt. Ze komt via een zoekactie op Google bij jouw Werkenbij website terecht. Ze scant een paar pagina’s, waaronder een vacaturepagina, en verlaat de website omdat ze nog moet nadenken over haar volgende stap. Jasmyn bezoekt een nieuwssite voor wat afleiding. Daar ziet ze één van jouw advertenties. De volgende dag surft ze naar nog een aantal websites, waar ze nog een advertentie van je tegenkomt. Dit keer besluit ze toch te klikken. Nu komt ze op je vacaturepagina terecht die ze wat grondiger bekijkt. Hoe de werkcultuur en voorwaarden zijn omschreven spreekt haar aan. Uiteindelijk vult ze je sollicitatieformulier in en wacht af…

Dit voorbeeld laat de waarde van retargeting goed zien, want zonder de retargeting campagnes was Jasmyn de organisatie misschien wel vergeten. Grote kans dat ze bij een concurrent zou solliciteren.

Wat zijn de voordelen van retargeting in recruitment?

Retargeting is een krachtige tool om conversie op je Werkenbij website te stimuleren, maar heeft daarnaast nog meer voordelen:

  • Je vergroot relevantie en verlaagt kosten.
    Retargeting is een kosteneffectieve manier van adverteren waarmee je potentiële kandidaten bereikt die al interesse in je bedrijf hebben getoond. Je verhoogt de relevantie van je advertenties omdat je ze aan een specifieke groep laat zien. Het gevolg? Hogere conversieratio’s en lagere kosten per conversie in vergelijking met standaard campagnes.
  • Je minimaliseert "drop-outs".
    Als het conversiepercentage van je vacaturepagina’s 10% is betekent dat je 90% van je potentiële kandidaten zeker kwijtraakt als je niet aan retargeting doet. De meeste werkzoekenden hebben een extra zetje nodig waar je met retargeting voor kunt zorgen.
  • Je versterkt je employer brand.
    Retargeting is een goede manier om naamsbekendheid te vergroten en reputatie te versterken. Zeker als je organisatie minder bekend is. De meeste werkzoekenden onthouden de naam van je organisatie niet als ze maar één keer op je Werkenbij website zijn geweest. Herhaalde interactiemomenten zorgen wel voor die herkenning.

Hoe zet je retargeting in?

Je kunt retargeting op verschillende kanalen inzetten. De beste retargetingmogelijkheden heb je op de platformen van Google en Facebook. Let er dan wel op dat je:

  • Google Analytics en Google Ads goed geïnstalleerd en gekoppeld zijn. Google Analytics houdt al het verkeer op je website bij en daarmee maak je de aangepaste doelgroepen aan die je met je Google Display campagnes kunt retargeten.
  • Een Facebook Business Manager account hebt en de Facebook Pixel op je website is geïnstalleerd. Op basis van de websitedata die deze code bijhoudt en analyseert, bouw jij je doelgroepen die je met je Facebook campagnes kunt retargeten.

Wanneer dit goed geïnstalleerd is wordt al het websitebezoek bijgehouden. Met die data kun je in het advertentienetwerk heel gericht targeten op mensen die jouw website hebben bezocht. Retargeting met Google Display geeft je de mogelijkheid om binnen het gehele netwerk van Google te adverteren. Dat komt neer op ruim 2 miljoen websites die 90% van internetgebruikers in de wereld bereiken. Facebook en Instagram hebben tegelijkertijd ook een groot bereik, respectievelijk 7.1 en 3.4 miljoen gebruikers. Het heeft zin om retargeting op meerdere platformen in te zetten: zo vergroot je het aantal contactmomenten en de kans op herkenning en overtuiging. Zorg er wel voor dat je regelmatig je advertenties updatet, want te veel herhaling kan zorgen voor irritatie. Of stel in hoe vaak iemand maximaal een advertentie per dag te zien krijgt.

Retargeting in de candidate journey

Retargeting zet je met name in tijdens het begin van de candidate journey, wanneer je potentiële kandidaat nog in de oriëntatiefase zit. De fasen waarin retargeting het meest wordt gebruikt zijn:

  • Consideration. Dit zijn potentiële kandidaten die je Werkenbij website hebben bezocht of interesse hebben getoond in je social media posts of profiel.
  • Interest. Dit zijn de potentiële kandidaten die meerdere pagina’s op je Werkenbij hebben bezocht en zelfs meerdere sessies hebben gehad.
  • Sollicitatie. Dit zijn de potentiële kandidaten die het sollicitatieproces zijn gestart en halverwege zijn afgehaakt.


Hoe verder je in de candidate journey komt, hoe meer je over je (potentiële) kandidaat weet en hoe waardevoller ze worden. Retargeting is in alle fasen interessant, maar onderzoek voordat je start eerst hoe groot iedere fase precies is. Je zult op basis van je doelen, budget en planning keuzes moeten maken over welke retargeting het beste past.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?