false

Social recruitment: hoe bouw je een Facebook campagne?

SendtoDeliver-blog-Facebook-Recruitment-campagnes

Social recruitment is een strategie waarbij je op zoek gaat naar kandidaten op social media door te adverteren. Het is een trend die de afgelopen jaren gigantische groeide, mede door het enorme bereik en data dat de social mediagigant Facebook aanbiedt. Social recruitment is daardoor een vitaal onderdeel van jouw recruitment marketing en het recruitment proces in geheel. Alleen, hoe bouw je een campagne op Facebook?

De voordelen van social recruitment

Waarom zou social recruitment onderdeel moeten zijn van jouw recruitment proces? Dit zijn de belangrijkste voordelen:

  • Bereik latente kandidaten. Die vind je namelijk niet op job boards of op jouw Werkenbij pagina. Social media is de plek om de mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan naar jouw vacaturepagina te krijgen.
  • Target jouw geschikte kandidaat. Op social media ben je in staat om jouw advertentie aan een bepaalde gesegmenteerde doelgroep te laten zien. Dit noemen we in marketingtaal ‘targeten’. Zo staat Facebook bijvoorbeeld toe om een doelgroep af te bakenen op basis van leeftijd, interesses (van astrologie tot koken), werk,  opleiding en zelfs taal.
  • Laat je bedrijfscultuur zien. Het ontwikkelen en laten zien van een unieke bedrijfscultuur staat centraal bij employer branding en is cruciaal voor het werven van nieuw talent. Je advertenties zijn, naast je vacaturepagina en organische berichten op social media, een onderdeel van die employer branding. In de blog ‘Hoe zet je een recruitment funnel op?’ leggen we precies uit wat het inhoudt.
  • Krijg meer referrals. Maak het jouw klanten en medewerkers makkelijk om vacatures te delen met hun netwerk. Dat kan op meerdere manieren: een share-functie op de vacaturepagina en door vacatures te adverteren op social media. Jouw ideale kandidaat is met één druk op de knop van je verwijdert!
  • Bespaar geld. Adverteren op social media is veel kosten efficiënter in vergelijking met traditionele recruitment methodes zoals print, TV, radio of sponsored content op andere websites..

Waarom Facebook recruitment?

Facebook recruitment is een variant van social recruitment waarbij je Facebook gebruikt om potentiële nieuwe medewerkers te vinden, aan te trekken en aan te nemen. Simpeler kunnen we het niet maken. Maar waarom zou je Facebook aan je strategie moeten toevoegen? Allereerst omdat je met Facebook in de grootste social talent pool ter wereld kan vissen. Het netwerk heeft wereldwijd ruim 2 miljard gebruikers. LinkedIn veel meer ‘niche’ dan Facebook en vind je daar meestal alleen professionals met diploma’s en ervaring op zak. Ook laten verschillende onderzoeken, o.a. van Jobcast en Jobvite, zien dat job seekers meer op Facebook dan op LinkedIn te vinden zijn. Als laatste is Facebook goedkoper in advertentiekosten dan LinkedIn! Genoeg reden voor ons om eens te kiezen voor Facebook!

Hoe bouw je een Facebook campagne?

Om te adverteren op Facebook heb je de Facebook Business Manager (ook wel Bedrijfsmanager of BM) nodig. Dit is iets anders dan op ‘promoot’ klikken naast een bericht op je Facebookpagina. Een goede advertentie maak je helemaal zelf op van begin tot eind. Let’s go!

Adverteren op Facebook doen we in het advertentieaccount binnen BM, die moet je mogelijk ook aanmaken. Moeite met de BM? Duik de schoolbanken van Facebook in: Blueprint. Om een campagne aan te maken moeten we naar ‘Campagnes’. Daar zie je een opvallend groene button met ‘+ Maken’. Klikken maar!

Stap 1: kies de doelstelling

Je kunt kiezen uit een waslijst aan marketingdoelen, maar voor recruitment kun je het beste gaan voor:

  • Verkeer: stuur mensen naar een bestemming op Facebook of daarbuiten (jouw vacature of Werkenbij pagina).
  • Leads genereren: verzamel informatie in een formulier binnen Facebook om gegevens te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw vacature.

Stap 2: bepaal de doelgroep

In deze stap ga je de target audience die jij voor de vacature hebt opgesteld zo goed mogelijk invullen. Gelukkig biedt Facebook gedetailleerde targeting, waarmee je je doelgroep op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag kunt selecteren. Je kunt in deze fase kiezen om een nieuwe target audience aan te maken of een bewaarde audience in te zetten. Die laatste optie is erg handig als je meerdere campagnes aan wilt maken voor soortgelijke vacatures.
Aan de rechterkant van het scherm zie je hoe de doelgroepgrootte verandert op basis van jouw ingevulde gegevens. Wanner je over een langere periode actief bent met Facebook campagnes, weet je ongeveer wel hoeveel bereik en klikken je ongeveer nodig hebt.

 

Stap 3: budget en planning

In deze stap bepaal je hoeveel je uit wilt geven en wanneer je de advertentie wilt weergeven. Ga goed na met je team om een budget per dag vast te stellen voor het adverteren. Dit kan best lastig zijn als je nieuw bent met adverteren op Facebook. Wil je hierover sparren? Dan kun je altijd contact met ons opnemen!

Stap 4: plaatsingen

In de volgende stap selecteer je waar je advertentie getoond moet worden. Facebook selecteert hier automatisch ‘automatische plaatsingen’, maar je kan ook zelf de selectie maken. Misschien wil jij jouw advertentie liever niet in Instagram Stories of het overzicht van Facebook Marketplace hebben. It’s all up to you. We raden je aan om in ieder geval Facebook en Audience Network aan te zetten. Met Audience Network kun je je bereik vergroten door advertenties in externe apps en websites. Handig!

Stap 5: geef je campagne, doelgroepen en advertenties een naam

Een stap die misschien niet zo belangrijk lijkt, maar het wel is. Zeker als je meerdere campagnes tegelijk gaat draaien en de resultaten met het team en de hiring manager wilt delen. Een duidelijke naam helpt je om je campagnes, doelgroepen en advertenties goed te organiseren. Hou een standaard volgorde vast en voeg per campagne de juiste details in, bijvoorbeeld:

Datum –  Locatie – Vacature naam

Stap 6: de advertentie opmaken

De laatste en gelijk ook de belangrijkste stap is aangebroken: we gaan de advertentie opmaken. Je wilt dat jouw advertentie er gelikt uit ziet en dat alles klopt, dat levert je immers het meeste op. Advertenties vol met spelfouten of advertenties die niet goed doorlinken naar de webpagina: het komt allemaal voor.

Een goede tekst is belangrijk voor het succes van de advertentie. Een paar tips voor het schrijven van een goede vacature advertentietekst:

  • Schrijf  ‘m SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
  • Welke landingspagina (niet je homepage!) gebruik je voor je advertentie?
  • Schrijf een goede, korte kop en link omschrijving.
  • Sluit af met een lekkere CTA (call to action), bijvoorbeeld: meld je nu aan voor de selectiedag, solliciteer direct, ga de uitdaging aan, etc.

Naast een goede tekst, moet jet de visuals niet vergeten! Je kunt kiezen voor drie indelingen:

  • Carrousel met 2 of meer scrollbare afbeeldingen of video’s
  • Eén afbeelding of foto
  • Collectie items die in één oogopslag worden getoond 

Let op dat Facebook heel streng is en advertenties minder bereik geeft of zelfs afkeurt als afbeeldingen niet aan hun richtlijnen voldoen.

separator

Laatste tips voor adverteren op Facebook

Je hebt nu genoeg campagne te bouwen op Facebook! Nog een aantal belangrijke punten om jouw Facebook advertentie naar een hoger niveau te tillen:

  • Gebruik prachtige afbeeldingen. Bezuinig hier niet op! Gebruikers zijn meer betrokken bij goede content. Erger nog, Facebook kan ervoor kiezen om je advertentie niet weer te geven. Ze zijn helemaal streng met de regel dat afbeeldingen niet meer dan 20% tekst mogen bevatten.
  • Less is more. Je hoeft niet je hele vacature in de advertentie over te typen, hou het kort en probeer je doelgroep ervan te overtuigen om zich aan te melden of je webpagina te bekijken. Hou je van bullet points? Gebruik er niet meer dan 4!
  • Check je advertentie goed. Op Instagram gelden bijvoorbeeld andere afmetingen dan voor Facebook. Hou dit goed in de gaten! Check, check, dubbelcheck. En fouten maken we allemaal, daar leer je van!
  • Hou de advertentie in de gaten. Geef jezelf elke dag even een moment om naar de campagne te kijken. Let er bijvoorbeeld op dat een klik naar de landingspagina niet meer kost dan €1 euro. Is het hoger? Dan kan het zijn dat er iets mis is gegaan bij het afbakenen van de doelgroep of bij de advertentie zelf.