Blogs

Recruitment Marketing

15 min read
2021-05-25

Social recruitment: welk platform kies je?

Social recruitment is hot. Dat is niet gek als je weet hoeveel mensen actief zijn op één van de vele sociale media platforms. Maar welk platform is nou het meest geschikt om kandidaten mee te werven?

Social recruitment heeft de laatste paar jaar steeds meer prioriteit gekregen bij recruitment bureaus. Niet gek, want wereldwijd zijn er nu 3.6 miljard gebruikers en in Nederland zegt 65% actief te zijn op een social media platform. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar in welk platform moet je als recruiter nou investeren?

Facebook voor recruitment

De veelzijdigheid en populariteit van dit platform maakt het aantrekkelijk om te adverteren voor openstaande vacatures. Het is, na WhatsApp, in Nederland het meest gebruikte social media kanaal; dagelijks heeft het platform in Nederland ruim 7 miljoen actieve gebruikers. Grote kans dus dat de kandidaat waar jij naar op zoek bent op dit kanaal te vinden is. Je hoeft alleen nog maar een aantrekkelijke campagne op te zetten.

Voordelen:

  • Je kunt een brede groep aan actieve én passieve kandidaten aanspreken.
  • Adverteren op dit platform is vaak een stuk goedkoper dan op LinkedIn.
  • Facebook is populair onder elke generatie. Dus of je nu op zoek bent naar een starter of senior, de kans dat ze op dit platform te vinden zijn is groot.

Nadelen:

  • Je hebt een duidelijk gedefinieerde recruitment en campagne strategie nodig.
  • Je moet je vacature vertalen naar aantrekkelijke content.
  • Je moet precies weten wie je doelgroep is zodat je gericht kunt werven.
  • Je moet verstand hebben van het advertentieplatform of de middelen hebben om een partij in te huren die dit voor je kan uitvoeren.

Instagram voor recruitment

Het visuele platform Instagram wordt nog te vaak aangewezen als ‘nieuwkomer’, maar bewijst jaar in jaar uit met het groeiende aantal gebruikers dat het een krachtig platform is. Sterker nog, er is geen sociale media dat sneller groeit dan Instagram. In Nederland zijn er dit jaar bijna 3,5 miljoen gebruikers en daarmee krijgt het de derde plaats na WhatsApp en Facebook.

Voordelen:

  • De concurrentie van andere recruiters is op dit platform nog redelijk laag.
  • Instagram is uitermate geschikt om generatie Z en millennials te bereiken.
  • Als je kiest om via Facebook te adverteren, kun je Instagram daarbij eenvoudig meenemen. Instagram is namelijk van Facebook.

Nadelen:

  • De content waarmee je adverteert dient vooral visueel te zijn: je advertentie van Facebook simpelweg kopiëren en op Instagram plaatsen, heeft geen zin.
  • Wanneer je op zoek bent naar senior kandidaten kan de sterke focus op generatie Z en millennials op Instagram een nadeel zijn.

LinkedIn voor recruitment

Aan LinkedIn ontkom je niet als je een recruiter bent; het is veruit het meest populaire sociale platform om kandidaten te werven. Dat komt doordat LinkedIn een platform is waar het voornamelijk draait om carrière en bedrijfsgerelateerde verhalen. Een waardevolle plek voor recruiters en iedereen die zijn/haar carrièremogelijkheden wil ontplooien.

Voordelen:

  • LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor professionele doeleinden.
  • Het is als het ware een gigantische talent pool vol passieve kandidaten.
  • Het is vaak bekend terrein, dus als recruiter heeft je kennis van het platform al een streepje voor.

Nadelen:

  • Contact leggen met (passieve) mogelijke kandidaten kan tijdrovend zijn.
  • Op LinkedIn heb je veel concurrentie met andere recruiters.
  • Beperkte doelgroep; het platform wordt het meest gebruikt door hoogopgeleide professionals die medior/senior zijn.

WhatsApp voor recruitment

Een andere tool die recruiters in het recruitmentproces kunnen inzetten is WhatsApp. Het meest gebruikte sociale media platform in Nederland geeft recruiters de kans om persoonlijk, direct en digitaal in contact te blijven met kandidaten.

Voordelen:

  • Gigantisch bereik met dagelijks ruim 9,3 miljoen actieve gebruikers in Nederland.
  • Hoge open rate van 98%. (E-mail heeft bijvoorbeeld een gemiddelde open rate van 39%, volgens onderzoek van DDMA.)
  • Het maakt de communicatie laagdrempelig.
  • Het is eenvoudig te automatiseren met chatbots.

Nadelen:

  • Het vereist een investering in tijd en middelen om het goed op te zetten.
  • Niet iedere kandidaat zit erop te wachten om benaderd te worden via WhatsApp. Ze zien het als een platform voor privé gebruik.

Conclusie: welk platform kies je?

Hoe jij social recruitment het beste inzet en welke platforms je gebruikt hangt helemaal af van de branche, de doelgroep en de middelen die jouw organisatie heeft om te investeren in werving en selectie.

Facebook is bijvoorbeeld het meest effectief als je een brede doelgroep aanspreekt en de middelen hebt om een krachtige wervingscampagne op te (laten) zetten.

Instagram is een goede keus als je doelgroep voornamelijk bestaat uit jonge mensen en het mogelijk is om creatieve en aantrekkelijke content te (laten) maken.

LinkedIn blijft hét belangrijkste sociale wervingskanaal voor recruiters, maar het is belangrijk om wel bewust te zijn van de gigantische concurrentie en vrij beperkte doelgroep die je erop kunt vinden.

WhatsApp wordt ook steeds vaker ingezet in het selectieproces door recruiters, omdat ze dan makkelijker dan ooit direct en persoonlijk contact kunnen maken met hun kandidaten.

Een combinatie tussen de verschillende kanalen is voor veel bedrijven dé succesformule waar ze naar op zoek zijn: een grote campagne op Facebook en Instagram, persoonlijke sourcing van potentiële latente kandidaten via LinkedIn en het filteren van kandidaten via een chatbot op WhatsApp

Meer weten?

Wil je meer weten over social recruitment? Neem dan contact met ons op en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over social recruitment”.

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?