Blogs

Recruitment Marketing

16 min read
2022-01-12

Stop met denken in termen van een recruitment funnel

Elk recruitment team werkt ermee; de recruitment funnel. Deze funnel heeft één groot nadeel. Er komt een einde aan. Wat gebeurt er met de kandidaten die je niet kunt plaatsen? Het zou zonde zijn als alle energie die je hebt gestopt in het verplaatsen van kandidaten door de funnel voor niets is geweest. Ons advies? Stop met de funnel en start met de flywheel methode!

Wat is een flywheel?

Het flywheel is in het leven geroepen door HubSpot, een CRM systeem. De flywheel methode zorgt er niet alleen voor dat je kandidaten aantrekt, maar ook dat ze betrokken blijven bij je organisatie. In tegenstelling tot de funnel, waar je kandidaten het eindresultaat zijn, zijn je kandidaten in een flywheel altijd het aandachtspunt. Ook als je kandidaten niet meteen kunt plaatsen blijven ze betrokken bij je organisatie waardoor je jouw talent pool versterkt, de employer branding verbetert en de plaatsingskans in de toekomst vergroot. Dit in tegenstelling tot de funnel waar je kandidaten voorgoed kunt kwijtraken omdat ze je niet hebt geplaatst.

De fases van de flywheel methode bestaan uit:

  • Attract: Trek de aandacht van kandidaten met nuttige en relevante content. Denk hierbij aan blogs, social media of bijvoorbeeld een webinar. Zorg voor een aantrekkelijke employer branding die kandidaten een reden geeft om bij jou te solliciteren.
  • Engage: Bouw relaties op met je kandidaten. Hoe ga je om met telefoongesprekken en e-mails? Je hebt hier een adviserende rol en biedt een oplossing: een passende positie vinden voor je kandidaten. Communiceer op zo'n manier dat iedereen een prettige ervaring heeft met jou en de organisatie.
  • Delight: Kandidaten tevreden houden, ook al zijn ze niet aangenomen. Op deze manier breid je jouw talent pool uit, vergroot je de kans dat deze kandidaten in de toekomst opnieuw solliciteren en kunnen ze alsnog ambassadeurs van jouw organisatie worden. Vraag om feedback, zet e-mailing in en neem contact op met kandidaten na een bepaalde periode om te vragen hoe het met ze gaat.

Kracht en wrijving

Een flywheel wordt aangedreven, maar ook tegenhouden. Dit in tegenstelling tot de funnel, die alle energie aan het einde kwijtraakt. Het aandrijven van een flywheel doe je met de energie die je stopt in alle werkzaamheden om van leads, klanten of kandidaten te maken. Dit is de kracht van het flywheel. Denk aan de klantenservice, de candidate experience, het sturen van nieuwsbrieven, actief reageren op social media en het gebruik van een live chat. Alles wat jouw klant of kandidaat verder kan helpen versterkt het flywheel. Uiteindelijk verlangt het flywheel van jou dat je je niet bezighoudt met het verliezen van klanten of kandidaten, maar op het warm houden ervan.

Daar tegenover is er ook sprake van wrijving. Wrijving kan vrijwel alles zijn wat de soepele werking van jouw bedrijf of recruitment proces verstoort. Dit kan van alles zijn, zoals een trage laadsnelheid van je website, vertragingen in de follow-ups of onbeleefd gedrag vanuit je eigen team. Een voorbeeld van wrijving in een recruitment proces is wanneer formulieren te lang zijn om in te vullen. Deze wrijving moet zoveel mogelijk voorkomen worden om het flywheel zo soepel en snel mogelijk te laten draaien.

Funnel vs Flywheel, wat is het verschil precies?

Een funnel en flywheel hebben niet alleen een ander ontwerp, ze hanteren beide een compleet andere mindset. Het flywheel wordt niet alleen meer gebruikt bij marketingbureaus en wordt ook steeds populairder in recruitment. Belangrijk is om eerst te weten wat het verschil is tussen een funnel en een flywheel.

Kandidaten als einddoel in plaats van centraal doel

In een reguliere funnel zijn kandidaten de laatste stap. Vaak wordt er niets meer met ze gedaan zodra ze de funnel verlaten, of ze nu wel zijn geplaatst of niet. Niet alle leads bereiken het einde van de funnel. Met de funnel mindset wordt er geen aandacht besteed aan de prospects of kandidaten die de funnel vroegtijdig verlaten. Daarnaast maken de kandidaten die je wél een positie hebt kunnen geven ook geen onderdeel meer uit van het proces om weer nieuwe kandidaten te vinden en nieuwe posities in te vullen.

Met de flywheel mindset draait alles om je kandidaten. Ze zijn het belangrijkste en vormen de energie die zorgt dat het flywheel kan blijven draaien. Met deze mindset bouw je bewust langdurige relaties op met je kandidaten en zorg je dat ze ambassadeurs worden van jouw organisatie. Ze kunnen niet alleen ander talent adviseren om bij jouw organisatie te solliciteren, ze zullen ook positief over je spreken wat de employer branding verbetert.

Eindigen of doorgaan?

Het grootste nadeel van een funnel is het einde. Leads worden gegenereerd om een vacature in te vullen. Wanneer dit doel is bereikt eindigt dit proces en begint het hele proces weer opnieuw voor een andere positie. De funnel doet niks met de talentvolle leads die eventueel geschikt kunnen zijn voor toekomstige posities die er nog niet zijn. Het resultaat: je begint weer bij nul voor elke nieuwe positie die je moet invullen in plaats van gebruik te maken van bestaande kandidaten. Herkenbaar?

Bij de flywheel is er geen "einde". Nadat je een kandidaat hebt binnengehaald zorg je dat ze betrokken blijven bij je merk. Het stopt dus niet na het aantrekken van kandidaten. In de flywheel methode is de delight fase is de stap na sales. Met de flywheel mindset blijf je de klant of kandidaat waarde bieden, waardoor ze met jou willen blijven samenwerken.

Awareness stage of de Delight fase?

Met een funnel wordt er altijd gewerkt om de funnel te verbreden. Er wordt veel geïnvesteerd om zoveel mogelijk kandidaten en klanten bewust te maken van de dienst of openstaande vacature.

Met een flywheel wordt de nadruk gelegd op de delight fase, het warm houden van je contacten. De delight fase gaat uit van uitzonderlijke klantenservice, kwaliteitsbeleid, leuke en relevante content en alles wat klanten en kandidaten blij maakt. Dit zorgt ervoor dat klanten terug willen komen om opnieuw met samen te werken en dat kandidaten opnieuw willen solliciteren als er in de toekomst nog een vacature open staat.

Hoe kun je het flywheel toepassen in recruitment?

In de recruitment funnel ligt de focus op het werven van nieuw talent. Op het moment dat je kandidaten een positie kunnen vullen heb je je doel bereikt en dus concentreer je je weer op het bovenste gedeelte van de funnel: talent vinden en binnenhalen. Door de flywheel methode toe te passen kun je je recruitment proces versnellen. We noemen hier 3 manieren waarop dit kunt doen:

1. Employee advocacy
Medewerkers worden ambassadeurs. Ze worden actief betrokken bij het werven van nieuw talent. Door ze enthousiast te maken en te motiveren om content van het bedrijf te delen binnen hun eigen sociale netwerken versterkt het de employer branding. Mond-tot-mondreclame is een van de belangrijkste manieren om nieuw talent voor jouw bedrijf aan te trekken. Om medewerkers te ondersteunen als merkambassadeurs moet je ze in staat stellen om content te kunnen delen. Het resultaat? Een hoge kwaliteit van sollicitanten en het directe contact met medewerkers zorgen voor een snellere werving.

2. Candidate Relationship Management (CRM)

Er gaan altijd veel kandidaten door een recruitment proces. Niet alle kandidaten worden aangenomen en dit kan verschillende redenen hebben. Wat gebeurt er nu met die kandidaten? Een CRM systeem kan je helpen deze kandidaten te organiseren en talent pools op te bouwen. Door ze warm te houden en enthousiast te houden met contact, relevante content en gerichte campagnes bouw je langdurige relaties op om talent sneller te betrekken en aan te nemen wanneer er in de toekomst een positie vrij is.

3. Interne talent pool

De banenmarkt verandert steeds meer in een candidate-driven markt. Tegenwoordig kiest het bedrijf het talent niet uit, het talent kiest het bedrijf uit. De mogelijkheid om van baan te wisselen zal alleen maar meer toenemen in de toekomst. Voor de interne talent pool liggen hier kansen. Verzamel al het talent in een CRM en je creëert je eigen hotlist van kandidaten die bij de vacature van jouw organisatie of klant passen. Veel recruitment bureaus werken al met talent pools binnen verschillende branches.

Inbound recruitment

Je vraagt je misschien af wat inbound recruitment te maken heeft met de flywheel methode. Álles eigenlijk. Potentiële werknemers moeten op zoek gaan naar jou, jij niet naar hen. Het delen van waardevolle content ondersteunt je hierbij. Klinkt gemakkelijk, maar wat is waardevolle content? Belangrijk is dat je het verhaal vertelt van jouw organisatie. Zorg dat de content aansluit op jullie candidate persona. (https://blog.sendtodeliver.nl/nieuws-recruitment/zo-stel-je-een-goede-candidate-persona-op)Inbound recruitment draagt ook bij aan de candidate experience omdat je je naast het aantrekken van kandidaten, je ook bezighoudt met het opbouwen van relaties en het warmhouden van deze kandidaten.

En nu?

Het flywheel wordt al veel gebruikt bij marketingbureaus, en het is de hoogste tijd dat ook recruitmentbureaus deze methode omarmen. Met het flywheel trek je niet alleen toptalent aan, je zorgt er ook voor dat ze je ambassadeurs worden, kun je talent pools opbouwen, de candidate experience optimaliseren én je time to hire verkorten.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?