true

Waarom je lead nurturing moet inzetten voor je volgende hire

sendtodeliver lead nurturing volgende hire
Voor veel recruiters is een sterke talent pool essentieel. Als het je niet goed lukt om vacatures in te vullen met de kandidaten uit jouw talent pool dan is dat een teken dat je talent pool ‘lek’ is en langzaam leegloopt. ‘Lead generation’ en ‘lead nurturing’ zijn marketing termen die verwijzen naar het opbouwen en warmhouden van een pool met potentiële klanten. Nu een proactieve talent pool steeds populairder wordt, zien recruiters steeds meer de noodzaak om lead nurturing in te zetten tijdens het wervingsproces. In deze blog lees je op welke manieren je lead nurturing het beste kunt inzetten.

Wat is lead nurturing in recruitment?

Lead nurturing is een proces voor het warmhouden van de kandidaten in je talent pool door het delen van relevante informatie in elke fase van het wervingsproces. Je wil immers kandidaten actief in beweging krijgen en uiteindelijk ervoor zorgen dat ze geplaatst worden bij een tevreden klant.

Deze manier van lead nurturing is afgeleid van inbound recruitment. Inbound recruitment gaat om het aantrekken van kandidaten met behulp van blogs, social media en andere vormen van contentmarketing.

Door een inbound marketingaanpak te hanteren bij het werven kun je in contact komen met de meest passieve en actieve werkzoekenden, kandidaten aan je binden en ze gedurende het hele sollicitatieproces ondersteunen.

Zonder segmentatie geen succes

Om je talent pool effectief te kunnen gebruiken voor lead nurturing moet deze eerst gesegmenteerd worden. Om de beste manier om kandidaten aan te trekken en aan je te binden te bepalen is het belangrijk te begrijpen wie je kandidaten zijn. Door gebruik te maken van een persoonlijke en op maat gemaakte aanpak kun je de ervaring van de kandidaat aanzienlijk verbeteren.

In plaats van campagnes te zien met algemene “one-size-fits-all” aanbiedingen en berichten, ontvangen je kandidaten een e-mail die alleen op hen gericht is. Deze is aangepast op hun rol en de branche, en de content is afgestemd op elke fase in het wervingsproces.

In een nieuwsbrief kun je prima een algemene boodschap delen. Bij alle andere communicatie heb je segmentatie nodig voor een specifieke targeting. Met segmentatie stuur je het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment voor de beste lead nurturing. Een software developer is immers in andere content geïnteresseerd dan een logistiek medewerker.

Waar kun je op segmenteren?

  • Sector
  • Functie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Locatie
  • Vaardigheden
  • Bron
  • Hiring fase
  • Laatste dag van contact

Op deze 5 manieren hou je kandidaten bij jou betrokken

1. Op maat gemaakte nurture campagnes

Lead nurturing wordt vaak gesegmenteerd in verschillende campagnes. Deze bestaan uit een reeks stappen die door bepaalde acties van een kandidaat geactiveerd kunnen worden. Als een kandidaat een actie uitvoert, zoals het bekijken van een vacaturepagina, kan een campagne worden geactiveerd die ervoor zorgt dat er een herinneringsmail naar de kandidaat wordt gestuurd om te solliciteren.

Lead nurturing begint zodra een kandidaat kiest voor het ontvangen van informatie, zoals bijvoorbeeld het abonneren op een nieuwsbrief. Met behulp van de juiste content kun je via de contactinformatie van deze kandidaten hun interesse in het bedrijf versterken en ze begeleiden bij het solliciteren.

Om sterke nurture campagnes op te zetten is het belangrijk om als recruiter nauw samen te werken met het marketingteam of het marketingbureau. Op maat gemaakte content en e-mails zijn dé onderdelen van een succesvolle nurture strategie.

2. Tegen wie heb je het?

Wie zijn je kandidaten en wat voor soort content zien ze graag? Om de beste lead nurturing op te zetten creëer je candidate persona’s. Een beschrijving van je ideale kandidaat helpt je om de juiste content te verzinnen voor elke fase van de candidate journey.

Bij het creëren van een candidate persona denk je aan:

  • Demografie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Vaardigheden
  • Persoonlijkheid

Hoe specifieker je bent, hoe effectiever je lead nurturing zal zijn.

3. Social blijft succesvol

De sleutel om passieve kandidaten warm te houden is om met hen in contact te komen op de plekken waar ze zich het meeste bevinden. Tenzij ze actief op zoek zijn naar een baan, zullen kandidaten geen tot weinig tijd doorbrengen op jobsites. Denk eerder aan social media, nieuwskanalen en andere plekken met community’s. Kijkende naar de populariteit van Instagram, Facebook en LinkedIn, is werving via social media eigenlijk een must.

4. Automatiseer, maar overdrijf niet

Het aantrekken en warmhouden van kandidaten is een uitgebreid en lang proces. Het handmatig warmhouden van kandidaten gedurende het hele wervingsproces is niet levensvatbaar; het automatiseren van bepaalde acties is dus van groot belang. Het bespaart enorm veel tijd en voorkomt fouten.

Automatisering kun je in verschillende fases van het wervingsproces toepassen. Van het afwijzen van een kandidaat tot het automatisch versturen van “bedankt voor je sollicitatie”- e-mails. Let er wel op dat je de afwijzingsmail aanpast op de kandidaat. Niet elke kandidaat mist dezelfde vereisten waarop hij of zij wordt afgewezen. Bij lead nurturing is het juist belangrijk een afwijzing persoonlijk te houden. Sommige kandidaten zijn in de toekomst wél geschikt voor een functie, en een slechte eerdere ervaring zal ze ervan weerhouden om te solliciteren.

Tot slot kun je automatisering ook toepassen wanneer kandidaten specifieke content hebben gelezen, pagina’s hebben bezocht of andere acties hebben uitgevoerd op je website. Met een CRM-systeem, zoals bijvoorbeeld HubSpot, kun je workflows aanmaken en bij elke trigger ervoor zorgen dat een kandidaat door een bepaalde flow gaat waarin hij of zij relevante content aangeboden krijgt.

5) Talent community

Een talent community kan je helpen kandidaten aan te trekken die geïnteresseerd zijn in je bedrijf, maar nog niet klaar zijn om te solliciteren. Een talent community is als het ware een manier om 24/7 te kunnen werven. Je houdt kandidaten op de hoogte van de nieuwste functies binnen jouw bedrijf en geeft ze zo de mogelijkheid om als eerste te kunnen solliciteren. Met een talent community verzamel je gegevens van kandidaten, waarna je ze met lead nurturing ook enthousiast kunt maken voor toekomstige functies, wanneer er nu geen functie beschikbaar is die bij hen past.