Blogs

Social Media Management

11 min read
2022-02-14

Wat je mist als je social media niet benut voor het vinden van topkandidaten

Benutten jij en jouw team social media wel goed genoeg om topkandidaten aantrekken? Veel recruiters hebben de onuitputtelijke waarde van social media, buiten LinkedIn, nog niet ontdekt. Laat deze blog daar verandering in brengen.

Vacaturepagina’s, ATS, telefoongesprekken, interviews, plaatsingen, job boards en referral programma’s, zomaar een greep uit de bodemloze put dat we het ‘recruitmentproces’ noemen. Bij veel recruiters ontbreekt er een grote speler aan dit lijstje: social media. Anno 2020 zouden recruiters zich naast expert in werving en selectie ook een social media expert moeten kunnen noemen. Tenminste, als ze de strijd om toptalent willen winnen.

Wat is social recruiting?

Social recruiting is een term die refereert naar het proces van het werven van kandidaten via social media kanalen zoals het alom bekende LinkedIn, maar ook Facebook, Instagram, andere websites en blogs. Dit staat ook bekend als social media recruitment, social hiring en social recruitment. De meeste recruiters weten heel goed hoe ze via LinkedIn kandidaten op kunnen sporen en kunnen stimuleren om te solliciteren voor een functie. Er liggen echter veel meer kansen op het gebied van social media. Hierbij drie manieren waarop je social media in kunt zetten om de beste kandidaten te vinden.

💡Wist je dat er totaal 10 tactieken zijn die je helpen om jouw recruitmentproces naar een hoger niveau te tillen? Download ze via onderstaande button!

DOWNLOAD RECRUITMENT TIPS & TRICKS

Employer branding voor het juiste imago

Vast geen onbekende voor recruiters, maar wordt de employer brand wel strategisch en consistent uitgedragen? Op die vraag weten veel recruiters het antwoord niet. Als team of bedrijf in z’n geheel moeten er over de employer brand beslissingen worden gemaakt en doelstellingen worden opgesteld. Van missie en visie en kernwaarden, tot de tone of voice, vertaling naar content en strategie wat betreft kanalen, productie, frequentie en verantwoordelijkheden. Dit betekent niet een lukrake post op LinkedIn op de dinsdagmiddag, maar een organisatie brede tactiek waar ook de recruiters aan bij kunnen (en moeten) dragen. Spar met je collega’s van de communicatie -of marketingafdeling om de employer brand meer te laten zien en stel binnen de organisatie een verantwoordelijke aan voor de online employer brand. Je kunt als organisatie ook kiezen om hiervoor een extern bureau in te huren die dit overneemt.

Volgens een enquête van Careerbuilder kijkt 70% van de werkgevers naar de social media profielen van kandidaten voordat de beslissing over het wel of niet aannemen van de kandidaat gemaakt wordt. Maar vergeet niet dat dit ook andersom werkt. Potentiële kandidaten beoordelen een bedrijf ook op wat ze op social media van hen te zien krijgen. Het wel of niet inzetten van employer branding kan een enorm effect hebben op de indruk die je als bedrijf maakt - zowel negatief als positief.

Social sourcing voor het uitbreiden en verbreden van je talent pool

LinkedIn is voor de meeste recruiters bekend terrein als het om sourcing gaat, maar haal je ook alles uit andere social kanalen zoals Facebook, Twitter of andere websites? Waar de employer brand echt vanuit het bedrijfsprofiel uitgedragen wordt, is social sourcing iets dat een recruiter persoonlijk uitvoert. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat je niet passief werft en alleen aan huidige vacatures denkt. Je wilt met een proactieve houding werven, met het oog op toekomstige banen die gevuld moeten worden. Het draait niet om vullen, maar om het opbouwen van een netwerk.

Social advertising voor het aantrekken van onbekende topkandidaten

Door met je vacature te adverteren op social media heb je de mogelijkheid om buiten je eigen netwerk te treden en kandidaten te vinden buiten je website, volgers of talent pool. Je kunt op basis van een klantenbestand of data van websitebezoekers vergelijkbare doelgroepen laten opbouwen door het Facebook algoritme. Je kunt ook zelf doelgroepen opstellen als je niet over die data beschikt, maar wel weet wie je ideale kandidaat is. De doelgroepen maak je op basis van demografische kenmerken, woonplaats, gedrag, interesses en werkfunctie. Daarbij moet je wanneer je op social media te adverteert ook de mobiele gebruiker niet vergeten. Als je vacature-advertentie mobielvriendelijk is vergroot je volgens Glassdoor de kans dat kandidaten solliciteren met ruim 11%. Er zijn organisaties die ervaren social media experts in huis hebben, maar veel bedrijven kiezen ervoor om een extern bureau in te huren om dit strategisch op te zetten en uit te voeren. Je wilt tenslotte dat het geld dat je direct in iets stopt goed besteed wordt.

Meer weten?

Welke tactieken kun je inzetten om toptalent aan te trekken en vast te houden? Het is cruciaal om, juist nu, je kandidaten een optimale candidate experience te bieden om de War for Talent te winnen. Die tactieken hebben wij gebundeld in een whitepaper waarmee recruiters en hiring managers de candidate experience kunnen verbeteren.

💡Wist je dat er totaal 10 tactieken zijn die je helpen om jouw recruitmentproces naar een hoger niveau te tillen? Download ze via onderstaande button!

DOWNLOAD RECRUITMENT TIPS & TRICKS


Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?