Blogs

Marketing Automation

11 min read
2021-04-12

Wat zijn drip campaigns en waarom moeten recruiters deze inzetten?

Drip campaigns zijn dé nieuwe buzz als het gaat om recruitment marketing. Maar wat zijn het precies en wat leveren ze jou als recruiter op?

De beste kandidaten kunnen vaak kiezen uit meerdere mooie aanbiedingen en worden regelmatig door recruiters benaderd. Hoe zorg je er dan toch voor dat jij opvalt tussen jouw concurrenten? Een sterke recruitment marketing strategie besteedt ook aandacht aan 'nurturing': het automatisch organiseren, kwalificeren en opvolgen van kandidaten. En daarin kunnen drip campaigns niet ontbreken.

Wat zijn drip campaigns?

Drip campaigns zijn geautomatiseerde e-mailcampagnes die op het juiste moment content naar je kandidaten sturen, om ze zo door de candidate journey te begeleiden. Met deze vorm van e-mail automation kunnen recruiters nu nog meer inzetten op het bouwen van relaties met kandidaten. Tegelijkertijd wordt het onderhouden van je candidate pools eenvoudiger en minder tijdrovend. Afhankelijk van de acties die de ontvangers van je drip e-mails uitvoeren, krijgen ze op een specifiek moment de volgende e-mail. Dit alles kun je als recruiter of recruitment marketeer precies zo instellen als jij het wil.

Hoe gebruik je drip campaigns binnen recruitment?

Drip campaigns maken het gemakkelijk om op het juiste moment met de juiste persoon in contact te komen, zonder het al het voorafgaande werk elke keer opnieuw te moeten doen. Je stelt één keer de regels en e-mails op voor je campagne en kunt daarna de automatisering het werk laten doen terwijl jij je focust op andere zaken. De belangrijkste onderdelen van een drip campaign zijn:

1. Bepaal de enrollment trigger

Dit zijn de regels op basis waarvan contactpersonen worden geselecteerd om deel te nemen aan de campagne. Binnen recruitment kan dat een specifieke selectie uit je candidate pool zijn. Bijvoorbeeld kandidaten die tot 2 maanden terug hebben gesolliciteerd op een specifieke functie en toen zijn afgewezen. Wellicht heb je nu een andere vacature openstaan waar deze kandidaten geschikt voor kunnen zijn.

2. Schrijf meerdere e-mails

Je hebt verschillende e-mails nodig om in je drip campagne op te nemen. Bedenk goed welke regels je voor de campagne instelt en hoe de inhoud van de e-mails elkaar aanvult. Als iemand e-mail 1 heeft gelezen en de gewenste actie heeft uitgevoerd, is de volgende e-mail die deze persoon ontvangt dan nog logisch? En hoe zit het met de derde en vierde e-mail? Dit vereist wat tijd, maar bedenk dat je dit dus maar één keer goed hoeft op te zetten. Vervolgens kun je het automatisch verzenden naar enkele tientallen tot wel honderden contactpersonen.

Voorbeeld van hoe je e-mails eruit kunnen zien:

  • E-mail 1 kan een algemene notificatie zijn dat er een vacature online staat die past bij de kwalificaties van de kandidaat.
  • Vervolgens kun je een week later e-mail 2 verzenden met meer informatie over het bedrijf en de inhoud van de functie. Bijvoorbeeld met een video.
  • Een paar dagen later verzend je e-mail 3, met daarin de focus op de elementen die de functie extra aantrekkelijk maken voor de kandidaat. Krijg je bijvoorbeeld een gratis sportabonnement of gaat het team ieder jaar een lang weekend op wintersport? Meld het hier!

De call-to-action (een button in de mail die de ontvanger naar de gewenste actie stuurt) in al deze mails moet de ontvanger aansporen om te solliciteren, waarna hij of zij de campagne succesvol verlaat.

3. Stel vertragingen in

Deze zijn essentieel bij iedere geautomatiseerde e-mailcampagne. Als je geen vertragingen instelt, worden de e-mails direct na een afgeronde actie van een kandidaat verzonden. Dat versterkt het gevoel dat het om een automatisering gaat en maakt het voor de kandidaat dus minder persoonlijk. Daarnaast wil je je doelgroep niet bestoken met 4 mails in een week. Zorg er dus voor dat je vertragingen instelt tussen de verschillende e-mails en dat de e-mails alleen tijdens werktijden worden verzonden.

4. Bepaal je doelen

Hier draaien de campagnes op. Je hebt uiteindelijk één hoofddoel: als kandidaten tot dit punt komen, kunnen ze de campagne verlaten. Dat kan bijvoorbeeld een sollicitatie op een vacature zijn, of een inschrijving voor een netwerkevenement.

De voordelen van drip campaigns voor recruiters

Je weet nu wat drip campaigns zijn en welke onderdelen essentieel zijn bij het opzetten van je eigen campagne. Maar dan rest nog het belangrijkste: wat heb je eraan? Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Je stimuleert je kandidaten door de funnel zonder dat je er veel tijd en energie aan kwijt bent. Een campagne opzetten kost even wat tijd, maar vervolgens kun je er zoveel personen als je wil doorheen laten gaan. Het repetitieve werk haal je er met een automation vanaf.
  • Je versterkt de relatie met je candidate pools. Drip campaigns zijn perfect om top-of-mind te worden bij je (oude) kandidaten.
  • Je versterkt de employer brand en verhoogt de kans op nieuwe ambassadeurs van jouw bedrijf of jou persoonlijk als recruiter.
  • Het kan de time of hire verkorten doordat je een nieuwe openstaande vacature snel kunt delen met je oude kandidaten.

Aan de slag!

Wil jij starten met drip campaigns? Dan heb je een marketing automation tool nodig waarmee je de campagnes op kunt zetten. Een goeie hiervoor is HubSpot, een CRM waarmee je niet alleen e-mail automation op kunt zetten, maar ook social media planning, blogs en SEO kunt oppakken. Alles om jouw employer brand te versterken! Benieuwd hoe HubSpot voor jouw organisatie kan werken? Plan dan een vrijblijvende call in!

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?