Blogs

Recruitment Marketing

Social Campaigns

12 min read
2020-05-03

Welke 5 elementen bevat een goede recruitment advertentie?

Een campagne op social media is een slimme manier om geschikte kandidaten aan te trekken voor je vacature. Maar wat zijn nu de belangrijkste ingrediënten van een sterke recruitment advertentie? En wat zijn toffe succesvoorbeelden?

Welke recruiter gebruikt er tegenwoordig eigenlijk nog geen social media om kandidaten te vinden en te binden? Er zijn ontelbare statistieken die dit gebruik onderstrepen. Zonde dus als jij die recruiter bent die social media links laat liggen. 

Dé succesfactoren van recruitment advertenties

In een eerder artikel schreven we al over de verschillende sociale platforms die je kunt gebruiken in je recruitmentproces en hoe je bepaalt welk platform je het beste kunt gebruiken. In deze blog bespreken we de elementen van sterke recruitment advertenties zodat je precies weet waar je op moet letten wanneer je zelf gaat adverteren.

Branding & huisstijl

In een goede recruitment advertentie wordt er rekening gehouden met de branding en huisstijl van de organisatie. De kleuren, lettertypen, tone of voice en algehele stijl moeten kloppen met de rest van het plaatje dat de organisatie uitdraagt op de website, social media en andere communicatie-uitingen. Zo zorg je dat jouw advertenties herkenbaar worden en blijven.

Humor

Humor werkt vaak goed in advertenties, maar niet iedere job advertentie vraagt erom met een humoristisch sausje gedeeld te worden. Afhankelijk van de vacature kun je inschatten of een grappig element zal aanslaan bij je doelgroep. Humor zorgt ervoor dat jouw advertentie eruit springt en de vacature misschien wel vanuit een nieuw daglicht wordt bekeken (zie verderop het voorbeeld van Albert Heijn).

Duidelijkheid

Misschien een open deur, maar toch belangrijk om te benoemen: een advertentie moet een duidelijk doel hebben. Bij job advertenties moet het bijvoorbeeld helder zijn dat het om een vacature gaat waar mensen op kunnen solliciteren. Vergeet dus nooit om dit te checken, idealiter door iemand die niets met jouw organisatie te maken heeft door zijn/haar mening te vragen.

Persoonlijk & herkenbaar

Een sterke advertentie moet iets persoonlijks uitstralen. Het gaat er tenslotte om dat iemand zich verbonden voelt met de boodschap en warm genoeg is gemaakt om op de vacature te klikken en te solliciteren. Als iemand zich niet persoonlijk aangesproken voelt door de advertentie, is de kans klein dat er een sollicitatie volgt. Zorg dat de drempel om te solliciteren laag blijft.

Job Value Proposition

Als je campagne wilt voeren voor je vacature moet de job value proposition in de advertentie vertaald worden. Die waarde die de job brengt kan van alles zijn: van bijvoorbeeld een coachende rol voor een team tot impact hebben op de transformatie van de organisatie. Wanneer deze waarde inspeelt op de behoeften van een kandidaat dan is de kans groot dat deze meer wil weten over de vacature na het zien van jouw advertentie.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?