false

Welke 5 elementen bevat een goede recruitment advertentie?

recruitment ads kandidaten

Een campagne op social media is een slimme manier om geschikte kandidaten aan te trekken voor je vacature. Maar wat zijn nu de belangrijkste ingrediënten van een sterke recruitment advertentie? En wat zijn toffe succesvoorbeelden?

Welke recruiter gebruikt er tegenwoordig eigenlijk nog geen social media om kandidaten te vinden en te binden? Er zijn ontelbare statistieken die dit gebruik onderstrepen. Zonde dus als jij die recruiter bent die social media links laat liggen. 

 

💡Benieuwd hoe je als recruiter content voor je laat werken? Sluit dan aan bij onze online webinar 'Content marketing voor slimme recruiters' op 20 november om 14:00. Inschrijven is gratis en na afloop ontvang je exclusieve content plus een link om terug te kijken!

Schrijf je nu in!

 

Dé succesfactoren van recruitment advertenties

In een eerder artikel schreven we al over de verschillende sociale platforms die je kunt gebruiken in je recruitmentproces en hoe je bepaalt welk platform je het beste kunt gebruiken. In deze blog bespreken we de elementen van sterke recruitment advertenties zodat je precies weet waar je op moet letten wanneer je zelf gaat adverteren.

Branding & huisstijl

In een goede recruitment advertentie wordt er rekening gehouden met de branding en huisstijl van de organisatie. De kleuren, lettertypen, tone of voice en algehele stijl moeten kloppen met de rest van het plaatje dat de organisatie uitdraagt op de website, social media en andere communicatie-uitingen. Zo zorg je dat jouw advertenties herkenbaar worden en blijven.

Humor

Humor werkt vaak goed in advertenties, maar niet iedere job advertentie vraagt erom met een humoristisch sausje gedeeld te worden. Afhankelijk van de vacature kun je inschatten of een grappig element zal aanslaan bij je doelgroep. Humor zorgt ervoor dat jouw advertentie eruit springt en de vacature misschien wel vanuit een nieuw daglicht wordt bekeken (zie verderop het voorbeeld van Albert Heijn).

Duidelijkheid

Misschien een open deur, maar toch belangrijk om te benoemen: een advertentie moet een duidelijk doel hebben. Bij job advertenties moet het bijvoorbeeld helder zijn dat het om een vacature gaat waar mensen op kunnen solliciteren. Vergeet dus nooit om dit te checken, idealiter door iemand die niets met jouw organisatie te maken heeft door zijn/haar mening te vragen.

Persoonlijk & herkenbaar

Een sterke advertentie moet iets persoonlijks uitstralen. Het gaat er tenslotte om dat iemand zich verbonden voelt met de boodschap en warm genoeg is gemaakt om op de vacature te klikken en te solliciteren. Als iemand zich niet persoonlijk aangesproken voelt door de advertentie, is de kans klein dat er een sollicitatie volgt. Zorg dat de drempel om te solliciteren laag blijft.

Job Value Proposition

Als je campagne wilt voeren voor je vacature moet de job value proposition in de advertentie vertaald worden. Die waarde die de job brengt kan van alles zijn: van bijvoorbeeld een coachende rol voor een team tot impact hebben op de transformatie van de organisatie. Wanneer deze waarde inspeelt op de behoeften van een kandidaat dan is de kans groot dat deze meer wil weten over de vacature na het zien van jouw advertentie.

3 succesvoorbeelden en waarom deze zo goed werken

#1 Albert Heijn

EeL44oyWAAAQq_h

Het eerste voorbeeld is deze advertentie van Albert Heijn voor een functie op het hoofdkantoor. Je raadt al wel welk van de bovenstaande elementen de boventoon voert: humor. Het is knap hoe Albert Heijn de inhoud van de functie op een prikkelende wijze weet te vertalen in de advertentie door het gebruik van een herkenbaar boodschappen product. Tegelijkertijd is de branding van AH goed zichtbaar en is het duidelijk waar de advertentie over gaat, namelijk een vacature.

#2 Ontdek de Ouderenzorg

3936359fd586f2de86c08c4c85e6c6e9

Er zijn een aantal redenen waarom deze advertentie opvalt. Allereerst is er de uitwerking van het logo op de achtergrond van de afbeelding. De vlakken en kleuren zijn terug te leiden naar het logo van Ontdek de Ouderenzorg en dat zorgt voor herkenning. De twee mensen op de afbeelding stralen een en al vrolijkheid uit en dat werkt aanstekelijk en motiverend. Als laatste is de quote gebruikt om de job value proposition kracht bij te zetten. Als zorgen en inspireren niet bij je passen, is deze job niet voor jou weggelegd.

#3 Horizon

1200 x 1200_ambulant medewerker_man_2b-1 – 2

Het laatste voorbeeld is een van de advertenties die wij voor Horizon Jeugdzorg en Onderwijs hebben gemaakt. Een aantal van de bovenstaande elementen zie je goed terugkomen. Wederom is er sprake van een herkenbare branding die terugkomt in de ad. De vrouw maakt het geheel persoonlijk en herkenbaar en de quote naast haar is niet alleen persoonlijk, maar deelt ook de job value proposition heel duidelijk: transformatie van de jeugdzorg is in de functie erg belangrijk. Als laatste maakt de ondertitel gelijk duidelijk dat het om een vacature gaat. 

 

De voorbeelden laten zien dat je met recruitment advertenties veel kanten op kunt. Je kunt het persoonlijk en herkenbaar maken, maar ook focussen op de branding en humor zoals Albert Heijn deed. Afhankelijk van de functie, organisatiecultuur en doelgroep is het belangrijk om de juiste elementen in te zetten. Op die manier zorgt jouw advertentie voor het aantrekken van nieuwe topkandidaten. 

 

💡Benieuwd hoe je als recruiter content voor je laat werken? Sluit dan aan bij onze online webinar 'Content marketing voor slimme recruiters' op 20 november om 14:00. Inschrijven is gratis en na afloop ontvang je exclusieve content plus een link om terug te kijken!

Schrijf je nu in!