Blogs

Recruitment Marketing

Social Media Management

12 min read
2022-01-19

Zo bouw je een ijzersterk LinkedIn-netwerk als recruiter

Recruiters en headhunters hebben het er maar druk mee: het vinden van kandidaten en het vullen van hun talent pool. We weten allemaal hoe belangrijk een sterk netwerk is voor een goede talent pool. Eentje waar veel gekwalificeerde kandidaten en hires uit rollen. En waar bouw je een netwerk beter dan op hét professionele platform LinkedIn?

Waarom is een sterk netwerk op LinkedIn zo belangrijk voor recruiters?

Het belangrijkste voordeel van een sterk netwerk onderhouden is dat je bezig bent met een pro-actieve strategie. Door je talent pool vol met relevante kandidaten constant te vullen en warm te houden, ben je de haast en de concurrentie een stap voor. Je hoeft niet meer een uitgebreide zoekactie te starten om relevante kandidaten voor een vacature te vinden. Je hebt al een connectie met hen opgebouwd en kan gelijk door naar de volgende fase: de kandidaat matchen met de vacature! Nog meer voordelen waardoor jij de race gaat winnen:

  • Kandidaten vertrouwen eerder iemand met wie ze gemeenschappelijke connecties hebben. Meer nog dan iemand met wie ze niemand gemeen hebben. Je vist dus niet alleen in jouw directe vijver, maar ook in die daaromheen.
  • LinkedIn is een uniek netwerk omdat je elke keer als je connect met één persoon, ook indirect contact maakt met iedereen die hij/zij kent. Dat is extreem krachtig! Vooral als je bedenkt dat vrienden op elkaar lijken. Zelfs als een groot deel van je connecties vandaag niet passen, kunnen ze dat ooit wel zijn. Dus, wanneer je bezig bent met het bouwen van je LinkedIn-netwerk is het belangrijk om in lange termijn te denken.
  • Een sterk en groot LinkedIn-netwerk is goed voor SEO (search engine optimization). Wanneer je zoekt op LinkedIn, zijn de mensen die op de eerste twee pagina’s van je zoekresultaten verschijnen degenen die een ‘nauwe’ band met je hebben. Dus als je meer eerstegraads contacten hebt dan je conculega’s of concurrenten, verschijn je eerder hoger in de zoekresultaten dan zij.

Hoe bouw je een sterk netwerk op?

Om een sterk netwerk op te bouwen op LinkedIn moeten we eerst aan de slag met jouw profiel. Pas daarna gaan we kijken naar welke strategieën je kan toepassen om een hechte band op te bouwen met je potentiële kandidaten.

Je profiel opfrissen

Laten we beginnen bij het begin. Een sterk netwerk bouw je niet op wanneer jouw profiel incompleet of niet netjes is. Je wint het vertrouwen pas echt wanneer je jouw profiel ziet als meer dan een digitaal visitekaartje. Volg deze stappen om je profiel op te frissen:

  • Gebruik een profielfoto van hoge kwaliteit. Laat een goede fotograaf (als je budget het toelaat) een unieke foto van je maken. Eentje die eruit springt, waar je jezelf echt kan laten zien. Zorg ervoor dat je herkenbaar bent, je gezicht minstens 60% van het frame inneemt, je een open houding hebt, je representatieve kleding draagt en niet voor een afleidende achtergrond staat.
  • Bedenk een pakkende headline. Je headline is die zin onder je naam. De meeste mensen noemen hier hun officiële functietitel, wat een beetje saai is. De headline is, naast je foto, de eerste indruk die je op mensen maakt. Wat ons betreft de beste plek om jouw mission statement te noemen. Wat is je drive? Welke impact wil jij als professional achterlaten? Verpak dit in een mooie zin, bijvoorbeeld: ‘Verbinden van data-driven creatievelingen met innovatieve startups’, of ‘Dit is pas het begin, @jouwbedrijf’.
  • Laat jezelf zien! Je profiel is niet compleet zonder een samenvatting onder het tabje ‘info’. Wie ben jij, waar ben je goed in en wat is je passie? Vertel je verhaal op jouw manier. Dat kan in twee zinnen, maar ook in een verhaal van 400 woorden. Dat ligt helemaal aan jou! 

Een hechte band opbouwen

Nu je profiel er helemaal tiptop uitziet, is het tijd om aan de slag te gaan met het opbouwen van relaties en connecties. Deze stappen zijn daar cruciaal bij:

  • Maak en deel ideeën, artikelen en andere interessante content over jouw branche. Je LinkedIn profiel is niet alleen je CV of visitekaartje, je kunt er het gesprek aangaan met je netwerk! Een goede manier om een gesprek of discussie te starten, is door content te delen die relevant is voor jouw netwerk en jouw branche. Op het publishing platform van LinkedIn kun je jouw eigen blogs posten en delen, waardoor je jouw expertise nog meer laat zien.
  • Wees persoonlijk! Wist je dat gepersonaliseerde InMails 37% meer reacties krijgen en de kans op een hire vergroten? Investeer wat tijd in het eerste berichtje dat je stuurt, daarmee maak je de eerste indruk. Doe onderzoek, bekijk het profiel van de kandidaat en gebruik die informatie om je bericht te personaliseren.

Kijk hoe deze recruiters het doen

Inspiratie nodig? Deze recruiters weten hoe je alles uit LinkedIn haalt. Bekijk eens hoe zij hun profiel inrichten en hoe zij het gesprek aangaan met hun netwerk.

  • Jobhunter en HR-enthousiasteling Lesley van Opstal schrijft en publiceert artikelen, plaatst positieve tips voor recruiters en werkzoekenden, deelt foto’s en video’s van hem zelf en zijn collega’s aan het werk en gaat het gesprek aan met zijn connecties. Lesley is heel open, dus mocht hij wat voor je kunnen betekenen, nodig hem zeker uit om een connectie te maken!
  • Bekijk eens het profiel van recruiter Melissa Hagendijk. Ze heeft voor een pakkende en persoonlijke headline gekozen, in combinatie met haar werkgever: ‘Ambitieus, eigen-wijs en sociaal? Kom werken bij Nuts Groep!’

Ken je nog meer interessante recruiters op LinkedIn om in de gaten te houden? Deel ze met ons!

Aan de slag!

Je hebt nu genoeg handvatten om aan jouw netwerk op LinkedIn te bouwen! Nog even een aantal belangrijke punten om jouw recruitment naar een hoger niveau te tillen:

  • Werk je profiel bij. Van foto, tot werkervaring, opleidingen, vaardigheden en aanbevelingen. Vraag je netwerk om je vaardigheden te onderschrijven en je hires om aanbevelingen te schrijven. Wat vonden zij van jou en hoe liepen zij jouw recruitment proces door? Neem LinkedIn goed door om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is.
  • Wees persoonlijk. Het is jouw profiel, niet dat van je bedrijf! Spreek daarom altijd vanuit jezelf, deel persoonlijke berichten en ga het gesprek aan.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?