Zo stel je een goede candidate persona op

shutterstock_701903788

Voordat je begint met het schrijven van een vacature of überhaupt met proactief sourcen van talent, moet je weten wie je eigenlijk zoekt: hoe ziet je ideale kandidaat eruit en waar vind je die? Daarvoor heb je een candidate persona nodig! Lees in deze blog wat dat precies is en vooral: hoe stel je zo’n persona op? Voorbeeld nodig? Download ons candidate persona template:

Download Candidate Persona

Wat is een candidate persona?

 Je hebt vast wel een globaal idee van de kandidaat die je zoekt voor een functie. Een persona helpt je om het profiel van je ideale kandidaat weer te geven. Die werk je in zoveel mogelijk detail uit, zodat je je nog beter in je doelgroep kunt verplaatsen. Daardoor kun jij betere vacatureteksten schrijven en beter campagne voeren, waardoor je meer gekwalificeerde leads (of kandidaten) binnensleept.

Dat profiel is semi-fictief: een kandidaat persona stelt geen bestaande kandidaat voor van vlees en bloed, maar is eigenlijk een profiel op basis van je bestaande kandidaten. Of, als je voor een bepaalde rol nog geen echte kandidaten hebt gevonden, een overzicht van de eigenschappen die de ideale kandidaat bezit. 

Denk bij deze eigenschappen bijvoorbeeld aan de opleiding van je kandidaten, het aantal jaar werkervaring en hun specifieke kennis. Maar het unieke aan een candidate persona is dat die dieper gaat dan de informatie die je op een CV of LinkedIn-profiel vindt. Hoe diep precies, dat lees je hieronder. 

Waarom heb je een persona nodig?

Waarom is het nodig om een candidate persona uit te werken? Een persona is eigenlijk een term uit de marketing: moderne marketeers stellen een profiel op van hun ideale klant of ‘koper’, ook wel de ‘buyer persona’. Zo kunnen zij al hun content aanpassen op die ideale doelgroep, of dat nu voor online advertenties is, posts op sociale media of FAQs op de website.

Moderne recruitment lijkt steeds meer op marketing: je probeert als recruiter proactief kandidaten aan te trekken, bijvoorbeeld met recruitment marketing-campagnes die hen aanspreken. En vervolgens wil je met de bereikte kandidaten in gesprek blijven. Dat kun je doen met de juiste online content als onderdeel van een employer branding-strategie. 

Daarnaast is het bij de moderne, proactieve manier van werven én in de huidige kandidatenmarkt belangrijk om zo efficiënt mogelijk te sourcen. Je wilt dus kandidaten aantrekken die goed bij een bedrijf passen en langere tijd blijven. 

Of je nu content wil maken die converteert, advertenties voor vacatures verspreidt die de juiste doelgroep aanspreken of gaat voor de echte 'fit'. Voor al deze doelen geldt: om de beste resultaten te bereiken met je recruitment-werkzaamheden, moet je eerst weten wie je precies wilt bereiken. Werf daarom als een marketeer: stel een persona op. 

De grootste voordelen van een candidate persona: 

  • Je werft mensen die een ‘cultural fit’ zijn 
  • Je hebt minder verloop van kandidaten 
  • Je versnelt je time-to-hire
  • Net als in marketing geldt: je moet weten wie je doelgroep is. Zo maak je relevante recruitment- en employer branding-content, die precies aansluit op de interesses van je kandidaten 
  • Je kunt ook passieve kandidaten sourcen
  • Je versnelt je time-to-hire
  • Doe je aan recruitment-marketing (interne link)? Dan bereik je met een persona betere resultaten, zoals meer kliks, een hogere conversieratio en lagere kosten per klik.  

Een candidate persona opstellen in 3 stappen 

1. Verzamel data en inzichten over je kandidaten 

Een persona is niet zomaar jouw aanname over hoe de ideale kandidaat eruitziet. Je kunt zelfs het beste al je aannames de deur uitdoen: baseer het profiel van je ideale kandidaat op kennis en data. Dus voordat je begint aan het uitwerken van je persona, moet je die data en kennis verzamelen.
Waar haal je die informatie over je ideale kandidaten vandaan? Gebruik je een recruitment-systeem of applicant-tracking system (ATS)? Dan kun je daar heel handig de data uit halen over kandidaten die je al benaderd hebt of die eerder gereageerd hebben op een vergelijkbare rollen. 
 
Vergeet daarnaast niet om ook met collega’s of andere werknemers te praten: plan gesprekken in met stakeholders in het wervingsproces, zoals collega’s uit het team waar een vacature vrijkomt en de hiring manager.  
 
Tip: om een beter beeld te krijgen van de ideale kandidaat voor een rol, kun je ook dit nog doen: 
    • Bekijk de LinkedIn-profielen van mensen die de functie waarvoor jij zoekt al uitvoeren 
    • Kijk hoe je concurrentie het doet: zoek vacatures op van andere bedrijven voor dezelfde rol op Indeed, Monsterboard, LinkedIn of andere banenplatforms. 

2. Werk je kandidaat persona uit

Zodra je weet hoe en waar je de inzichten over je ideale kandidaat verzamelt, is de volgende stap: ga aan de slag! Verzamel die inzichten ook echt en werk daarmee je candidate persona uit.

Heel belangrijk: maak je persona visueel! Dat kan op papier, maar ook digitaal. Geef je persona echt een naam en een gezicht. En geef daaromheen in een tabel of diagram de antwoorden weer op de vragen hierboven. Print dat ontwerp bijvoorbeeld op een poster en hang het op je werkplek. 

💡 Tip: gebruik ons gratis template! Scheelt jou weer tijd én je hebt een super overzichtelijk beeld van wie je eigenlijk zoekt!

3. Blijf je persona evalueren en optimaliseren

Een kandidaat persona is eigenlijk nooit af, maar altijd ‘work in progress’. Hoe meer echte kandidaten je online tegenkomt of benadert, tijdens gesprekken spreekt en uiteindelijk succesvol plaatst, des te beter je een beeld vormt van de kandidaat die het beste past in een bedrijf of rol.

Als je een ATS gebruikt, heb je nog een extra manier om je candidate persona te blijven bijschaven. Plan regelmatig even een half uur in je agenda om de data te analyseren over de kandidaten voor functies waarvoor je op dat moment aan het werven bent. Of nog beter, bouw een dashboard daarover.

Zoek naar trends en overeenkomsten tussen kandidaten: kun je ontdekken welke eerdere werkervaring succesvolle kandidaten vaak delen? Welke harde skills blijken onmisbaar voor een bepaalde functie? Bied je genoeg salaris en ook niet te veel? Zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden wel wat je kandidaat belangrijk vindt? Zie je overeenkomsten in de persoonlijkheid en motivatie van succesvolle hires?

Source je via de juiste (online) kanalen? Vind je misschien meer kandidaten via Instagram in plaats van Facebook of kun je bepaalde job boards beter links laten liggen? Leveren je advertenties op LinkedIn genoeg op in kliks, reacties en sollicitaties?

Kortom: blijf je persona kritisch bekijken en bijwerken! separator

Integreer de persona in je gehele recruitmentproces

De laatste maar ook de belangrijkste stap in het creëren van je kandidaat persona: zorg ervoor dat je persona niet een eenmalige actie wordt en alleen decoratie op je kantoormuur. Gebruik je persona daarom voor alle stappen in het wervingsproces.

Schrijf niet alleen je vacatures met de bijpassende persona voor ogen, maar pas ook je employer branding, online content en recruitment-marketing aan op wie je wilt bereiken. En denk strategisch na over waar je de juiste kandidaat vindt, welke vragen je stelt tijdens het sollicitatiegesprek en welk salaris je biedt.

Download Candidate Persona