Blogs

Digital Experience

5 min read
2020-10-13

Zo zorg je voor een geweldige online candidate experience

Voor bedrijven die op dit moment op zoek zijn naar personeel, kan het bieden van een goedecandidateexperienceer anders uitzien dan een jaar geleden. In deze tijd van deanderhalvemetersamenlevingzijn facetoface interviews, lunches met het team en persoonlijke koffiegesprekken geen optie meer. Als gevolg, moet je alsrecruitercreatiever worden nieuwe manieren vinden om je kandidaten zich alsnog gewaardeerd te laten voelen. Hoe zorg je voor een knallende onlinecandidateexperience?

1. Virtuele kantoorrondleiding

Uit onderzoek van LinkedIn is gebleken dat51%van de kandidaten het kantoor wil bezoeken om een idee te krijgen van de bedrijfscultuur. Maar omdat het uitnodigen van kandidaten op kantoor momenteel voor veel organisaties geen optie is,biedje met een virtuele kantoorrondleiding een creatieve oplossing. Het voordeel; je hoeft deze maar één keer op te nemen waarna je deze aan al je kandidaten kan laten zien.


Zo kun je voor het hebben van hetsollicitatiegesprekeen video sturen van jullie bedrijf waarin je niet alleen je kantoor laat zien, maar ook de mensen die er werken en de faciliteiten die jullie hebben. Op deze manier kunnen nieuwe kandidaten een idee krijgen van de bedrijfscultuur en zullen ze het waarderen dat ze een kijkje hebben kunnen nemen bij hun potentiële nieuwe werkplek.

2. Bereid je kandidaten voor op het video interview

Voor veel kandidaten zal het de eerste keer zijn dat ze een sollicitatiegesprek hebben dat digitaal plaatsvindt. Zorg er dus voor dat je je kandidaten ondersteunt bij de voorbereidingen. Geef kandidaten alles wat ze nodig hebben om de beste indruk te maken. Welke tools ga je gebruiken? Wat is een goede opstelling wat betreft verlichting en welke achtergrond gebruik je?


Voorafgaand het interview kun je kandidaten via e-mail op de hoogte brengen van wat ze kunnen verwachten, met wie ze het gesprek hebben en enkele manieren hoe ze zich voor kunnen bereiden. Denk aan:

  • Wie is de recruiter?
  • Wie is de hiring manager?
  • Welk apparatuur hebben ze nodig?
  • Welke omgeving is handig voor het gesprek? (rustig, veel licht en een neutrale achtergrond)
  • Welke soorten vragen gaan er gesteld worden?
  • Een link naar een pagina met tips tricks voor een goed sollicitatiegesprek

Doordat kandidaten zich zo goed mogelijk kunnen voorbereiden, schept dit meteen een gevoel van vertrouwen. Ze voelen zich serieus genomen en hierdoor zullen ze zich meer op hun gemak voelen. De tijd nemen om kandidaten te helpen laat zien dat je het belangrijk vindt dat hij of zij succes heeft.

3. Bereid je team voor

Als niet alle kandidaten gewend zijn aan een digitaal sollicitatieproces, dan is de kans groot dat derecruitersdit ook niet zijn. Het is belangrijk dat ze zich houden aan wat ze met de kandidaten hebben afgesproken en een goede, onuitwisbare indruk maken.


Het is voor recruiters dan ook van belang dat ze beschikken over goede apparatuur, dat ze weten hoe ze virtueel gesprekken moeten voeren en hoe ze zich non-verbaal moeten gedragen. Daarbij moet de achtergrond neutraal zijn en is de juiste kleding essentieel. Als er geen neutrale achtergrond thuis of op kantoor is, zorg dan voor een effen, liefst witte of licht getinte achtergrond doek. Kies geen kleding met te felle of teveel verschillende kleuren. Dit is druk en kan afleiden van het gesprek.


Tot slot is het belangrijk dat de recruiters die de gesprekken voeren weten wat ze moeten doen als bijvoorbeeld de video vastloopt, de verbinding slecht is of de kandidaat slecht hoorbaar is.


4. Onboarding bij de kandidaten thuis


De candidate experience houdt niet op wanneer de kandidaat de baan aangeboden heeft gekregen.Een naadloze overgang van kandidaat naar werknemer is moeilijker wanneer dit op afstand moet, maar absoluut niet minder belangrijk.


Je kunt bijvoorbeeld een welkomstcadeau naar het huis van de kandidaat sturen met spullen die het thuiswerken vergemakkelijken. Denk aan een laptopsteun, een yogamatje om tijdens werktijd wat stretchoefeningen te doen en eenergonomische zitbal. Verder moet je ervoor zorgen dat kandidaten alle apparatuur tot hun beschikking hebben om hun werk goed te kunnen uitoefenen.
Naast deze praktischespullenis het belangrijk om een groepsmeeting in te plannen waarin de kandidaat de overige collega’s kan ontmoeten. Plan dit nietop het midden van de dag, maar liever in de ochtendbij het opstartenof op vrijdag rond borreltijd.


Een online inwerktraject loopt anders dan een inwerktraject op kantoor. Het is belangrijk om een duidelijke planning te hebben voor zowel de nieuwe als ervaren medewerker hoe het online inwerktraject eruitziet. Zo is de eerste week vaak meekijken, zelf wat dingen inlezen en proberen en daarna zelfstandig aan de slag. Zorg dat de nieuwe medewerker dagelijks een vast contactmoment heeft met één ervaren medewerker om eventuele vragen te stellen. Dit zorgt dat de medewerker zich gehoord voelt.


Conclusie


Het coronavirus heeft voor grote veranderingen gezorgd in een hele korte tijd. Dit heeft bedrijven ertoe gedwongen anders om te gaan met het sollicitatieproces. Het goede hieraan is dat we creatief leren omgaan met deze situaties en ervoor kunnen zorgen dat we kandidaten de best mogelijke ervaring kunnen geven vanaf het moment van solliciteren tot ingewerkt worden voor de baan.
Meer weten?
Wil je meer weten over recruitment marketing? Neem dan contact met ons op!

Contact


Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?