true

8 regels voor a/b-testen op Facebook en Instagram

morning-brew-M9ISVxFqGWI-unsplash-1

A/b-testen, ook wel split testen genoemd, is een methode die marketeers vaak gebruiken om te testen welke content het meeste succes oplevert. Het is een slimme manier om te ontdekken wat wel en wat juist niet werkt voor je doelgroep. En met die kennis kun je jouw marketingstrategieën verbeteren en zo je online succes vergroten. Maar hoe pak je a/b-testen op Facebook en Instagram nou slim en datagedreven aan en met welke regels moet je rekening houden?

Een korte definitie van a/b-testen

Deze marketingmethode stelt je in staat om één variabele van je campagne te testen en de winnende variant te ontdekken. Je kunt a/b-testen op verschillende marketingactiviteiten zoals e-mail, CTA’s (call to action), landingspagina’s en social campagnes op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Om een goede test op te zetten moet je rekening houden met een aantal belangrijke regels.

#1. Test één marketingasset per keer

Stel dat er binnenkort uitverkoop plaatsvindt in je webshop en dat je dit gaat promoten onder je doelgroep met een advertentie met een link naar de landingspagina. Je kunt ervoor kiezen om je doelgroepsegmentatie te testen naar wie je het aanbod wilt sturen. Maar tegelijkertijd ben je ook benieuwd welke advertentieafbeeldingen zorgen voor de meeste conversie. De grootste fout die je kunt maken is beide testen tegelijkertijd uitvoeren. Je zult dan namelijk nooit een betrouwbare uitkomst krijgen. Hoe weet je dan welke veranderingen hebben gezorgd voor conversie? Had het te maken met de doelgroep, de afbeelding of misschien zelfs beide? Als je één asset tegelijk test, is je conclusie veel sterker.

#2. Test één variabele per keer

In het vorige punt las je al dat het slim is om maar één test gelijktijdig uit te voeren. Om de betrouwbaarheid van die uitkomsten vast te stellen moet je jouw test beperken tot één element per keer. Stel dat je wilt weten hoe effectief je landingspagina is. Als je precies wilt weten waar de optimalisatiemogelijkheid ligt, dan kun je het beste kiezen om één element van je Facebook en Instagram campagne te testen (denk aan afbeeldingen, doelgroep, call to action). Komt er een winnaar uit je test, dan weet je namelijk precies waar het door komt!

#3. Test met kleine variabelen

Je kunt je testen zo groot en klein maken als je wilt. Zo kun je een doelgroepsegmentatie testen om te zien welke persona jouw product het liefst wilt kopen en kijken of een afbeelding meer conversies in je campagne oplevert dan video. Tegelijkertijd kunnen ook subtiele en kleine aanpassingen voor een verschil in conversie zorgen. Het kan dus ook interessant zijn om een element als lettertype, kleur of schaduw in je advertentieafbeelding te testen voor optimalisatie.

#4. Een hele landingspagina testen

Terwijl je absoluut met de kleur van je CTA-button kunt testen, zou je er ook voor kunnen kiezen om je landingspagina als geheel element te testen. In plaats dat je één element van je landingspagina kiest, gebruik je twee volledig verschillende pagina’s. Dit is een goed startpunt als je wilt starten met a/b-testen, want het levert vaak grote verbeteringen op waar je daarna kleinere onderdelen mee kunt optimaliseren.

#5. Bekijk de resultaten van je a/b-test over de hele funnel

Dit is misschien wel de belangrijkste regel, die ook het vaakst vergeten wordt. Bekijk de impact van je a/b-test over de gehele marketing en sales funnel. Zo kan de a/b-test van je campagne veel impact hebben op de conversion rate (het percentage conversies van unieke page views). Maar hoe zit dat met sales? Hoe ver duik je in de resultaten van je test en welke weeg je het zwaarst? Misschien krijg je bij landingspagina A meer conversies, maar minder sales en bij landingspagina B minder conversies, maar verhoudingsgewijs meer sales.

#6. Test vanuit een basisversie van je content

Een goed experiment bestaat uit een controlegroep en een afwijkende groep. Precies hetzelfde geldt voor a/b-testen. Je wilt kijken hoe je een huidig element van je website, campagne of e-mail kunt verbeteren en dus wil je de huidige versie afzetten tegen de ‘nieuwe’ versie. Welk element je vervolgens kiest als testvariabele is de volgende stap in je a/b-test.

#7. Bepaal hoeveel je wilt investeren

Als je wilt a/b-testen met een campagne op Facebook of Instagram hebben een aantal factoren invloed op de betrouwbaarheid van de uitkomsten. Wanneer je het budget bepaalt van jouw a/b-test campagne zie je welke invloed het heeft op het betrouwbaarheidspercentage van je test. Hoe hoger dit percentage, hoe groter de kans dat je test dezelfde uitkomst genereert wanneer je het nogmaals uitvoert. Vaak geldt hierbij: hoe meer budget, hoe betrouwbaarder je test.

#8. Laat je resultaten niet liggen; doe er wat mee!

De laatste, maar daarom niet onbelangrijkste regel als het gaat om een goede a/b-test. Doe wat met de resultaten die je a/b-test heeft opgeleverd! Leer ervan, optimaliseer aan de hand van je bevindingen en test opnieuw. Alleen zo kun je een datagedreven en analytisch onderbouwde marketingstrategie volhouden.

separator

Conclusie

Wil je een sterke a/b-test maken en betrouwbare uitkomsten krijgen? Zorg er dan voor dat je je aan deze 8 regels houdt. Pas wanneer je jouw test goed afbakent, weet welke elementen je test, je uitkomsten vergelijkt binnen je marketing en sales funnel en ook daadwerkelijk optimaliseert aan de hand van je uitkomsten, is je a/b-test geslaagd. 

💡Wil je naast a/b-testen weten hoe je je social advertenties het beste aanpast op elke fase van de marketing/sales funnel? Download onze worksheet!

Advertentie funnelstrategie