true

Wat je wel en niet moet doen met adverteren op social media

isaiah-rustad-HBABoZYH0yI-unsplash-1

Adverteren op social media is een ontzettend krachtige marketingtool voor bedrijven. Deze platformen hebben potentieel om relaties op te bouwen, maar wanneer je het verkeerd inzet kunnen ze ook juist schade aanrichten. Voordat je je volledig gaat storten in social advertising is het handig deze valkuilen te herkennen voor je erin valt.

DO: Duidelijke call to action

Een call to action is een oproep tot de lezer van je advertentie om actie te ondernemen. Zorg dat je een duidelijke actie hebt die goed gedefinieerd is. Een goede call to action moedigt de lezer aan om de volgende stap te nemen omdat hij of zij precies weet wat er gaat gebeuren. Gaan ze iets leren? Kunnen ze iets downloaden? Kunnen ze meedoen aan een toffe actie?

Het informeren van je publiek over wat ze kunnen verwachten als ze op je oproep tot actie reageren zal leiden tot meer klikken van relevante gebruikers. Gebruikers op social media worden dagelijks overspoeld met informatie, dus het is noodzakelijk dat je boodschap duidelijk en beknopt is om het gewenste resultaat te behalen.

DO: Gebruik video

Video is een zeer populaire vorm van content op alle social media platforms. Het is dé manier om effectief je verhaal te vertellen. Dit komt omdat video je kijkers in staat stelt om de content op een begrijpelijke manier te ontvangen en snel te verwerken.

Gemiddeld heb je maar drie seconden om de aandacht van je publiek te trekken. Dit is ongeveer de tijd om met je ogen te knipperen en dan zijn ze alweer verder gescrold. Die drie seconden zijn dus allesbepalend om wel of niet iemand zijn aandacht te trekken.

Begin je video met een opvallend begin waardoor je gelijk de aandacht pakt. Als het gaat om reclame maken met video, is dit 60% effectiever dan met stilstaand beeld voor klikken op je advertenties.

Als je denkt dat video alleen werkt als je veel budget hebt en dit professioneel moet opzetten heb je het mis. Het gebruik van video hoeft niet complex te zijn, zowel grote als kleine bedrijven hebben baat bij video.

DO: Wees consistent

Het is belangrijk dat je zorgt voor een consistente boodschap en een aantrekkelijke uitstraling in je advertenties. Als je denkt aan Nike, wat is dan het eerste dat in je opkomt? Dit is bijna zeker hun Swoosh teken of hun slogan “Just Do It”. Dit zit zo ingebakken in onze gedachten omdat Nike zo consequent dezelfde boodschap heeft gebruikt in alle reclames door de jaren heen.

Voor jouw bedrijf geldt hetzelfde om je aanwezigheid te realiseren en je missie te versterken. Eén van de belangrijkste manieren om consistentie te behouden is om ervoor te zorgen dat je profielfoto en accountnaam op alle kanalen hetzelfde zijn waarop je actief bent. Ook helpt het om een huisstijlgids te ontwerpen zodat iedereen die werkt aan de social media doelstellingen van jouw bedrijf zich houdt aan dezelfde stijlregels.

DO: Aanpassen op de customer journey

Het aanpassen van je advertenties op de customer journey is nodig om de juiste boodschap aan de juiste persoon te vertellen. Als je zelf op social media aan het scrollen bent wil je niet lastig gevallen worden met advertenties van onbekende bedrijven die iets aan je proberen te verkopen. Dit geeft een slechte eerste indruk en zal je op langere termijn weerhouden om een aankoop bij dat bedrijf te doen.

Iemand die nog niet bewust is van zijn of haar probleem moet eerst advertenties te zien krijgen waarin ze jouw bedrijf leert kennen en haar probleem herkent. Na deze fase van awareness kun je advertenties maken voor de doelgroep die weet wat zijn of haar uitdaging of probleem is en hierin mogelijke oplossingen bieden. Na deze consideration stage gaat je doelgroep over in de decision stage. Nu kun je de mensen met een koopintentie advertenties laten zien waarin je hen iets relevants aanbiedt. 

💡Wil je weten hoe je jouw social advertenties het beste aanpast op de verschillende fasen van de customer journey? Download onze worksheet!

Advertentie funnelstrategie

DON'T: Lange ad copy schrijven

Je hebt bij het gebruik van video al kunnen lezen dat je ongeveer drie seconden de tijd hebt om de aandacht van je publiek te trekken. Dit betekent dat niet alleen beeld, maar ook tekst allesbepalend is of je advertentie wel of geen resultaat gaat opleveren. Wat bij video geldt, geldt ook voor tekst: in de eerste paar woorden en zinnen moet je de aandacht pakken.

Facebook stimuleert dit ook door alleen een voorvertoning te laten zien van de eerste paar regels van je bericht. Het schrijven van lange ad copy’s creëert een barrière voor je publiek om je advertentie te lezen. Door je ad copy kort en bondig te houden zal je advertentie meer van je publiek bereiken. Mensen die je anders zou hebben misgelopen.

Het bekende gezegde “Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden” kon niet toepasselijker zijn. Laat een foto of andere soort creative het woord voeren. Laat je foto niet overschaduwd worden door tekst waardoor gebruikers niet zullen stoppen met scrollen bij het zien van je advertentie.

Verfijn de tekst die je toevoegt aan je advertenties om de aandacht te vestigen op de afbeelding, de koppen en de korte beschrijving. Op deze manier zorg je dat gebruikers meer te weten willen komen en door zullen klikken naar je website.

DON'T: Vergeten uit te leggen wat je promoot

Het is belangrijk om de ruimte die je hebt voor advertenties op social media verstandig te gebruiken. Zo moet een advertentie voor je publiek uitleggen wat je product of dienst inhoudt. Wanneer iemand dan voor het eerst wordt getarget, hij of zij getriggerd wordt om meer te weten te komen over jouw product of dienst. Als je kijkt naar de customer journey zorg je er in de awareness fase ook voor dat je eerst je merk bekend maakt onder je publiek voordat je verder gaat met het aanprijzen van je product of dienst. Afhankelijk van wat je laat zien en vertelt in je advertentie, trekt de aandacht van de gebruiker of niet. Een advertentie die informatief én verleidelijk genoeg is zal iemand laten stoppen met scrollen en actie laten ondernemen.

DON'T: Niet optimaliseren voor mobiel

Als je wilt dat je advertenties worden getoond op zowel desktop als mobiel is het belangrijk om ze in de juiste formaten te ontwerpen. Zo heb je niet alleen vierkant advertentiemateriaal nodig, maar ook verticaal en horizontaal voor bijvoorbeeld Instagram stories en Facebook banners.

Als je gebruik maakt van Facebook Ads manager kun je controleren hoe je advertenties worden weergegeven op diverse apparaten. Een korte ad copy werkt beter voor de mobiele versie omdat het voor lezers gemakkelijker is om te zien of het wel of niet iets voor ze is.

DON'T: Vergeet niet om jezelf te zijn

Het mooie van social media, in vergelijking met andere kanalen, is de flexibiliteit in creativiteit. Je zit niet vast aan een zakelijk stramien om je doelgroep aan te spreken. Spreek je doelgroep dus aan op een vriendschappelijke manier en zorg dat het lijkt alsof er een echt persoon zit aan de andere kant van het scherm. Als je het gevoel geeft dat de lezer niet een nummer is, maar er echt toe doet, is de kans veel groter dat ze betrokken raakt bij je bedrijf. Versterk het vriendschappelijke gevoel met emoticons. 92% van de online gebruikers maakt gebruik van emoticons. Als je zorgt dat emoticons in lijn zijn met je branding en tone of voice kan dit je boodschap alleen maar versterken!

separator

💡Wil je weten hoe je je social advertenties het beste aanpast op elke fase van de customer journey? Download onze worksheet!

Advertentie funnelstrategie