Blogs

Social Media Management

14 min read
2021-11-23

Zo pak je adverteren op Instagram aan

Als je meer bereik wilt op Instagram is adverteren the way to go. Door het kiezen van de juiste doelgroep kun je heel gemakkelijk jouw advertenties laten zien aan jouw potentiële klanten. Adverteren op Instagram heeft vele mogelijkheden en wij leggen dit graag voor je uit in deze blog.

Waarom adverteren op Instagram?

Met meer dan één miljard actieve gebruikers behoort Instagram duidelijk tot de top van social media platformen. Het is een enorm diverse online community geworden met veel marketingpotentieel. Wist je bijvoorbeeld dat commerciële content op Instagram een veel hoger engagement opleveren? Zo’n 120 keer meer dan op Twitter, en ook 58 keer meer dan op Facebook. De statistieken liegen er dus niet om: Instagram doet het een stuk beter dan andere social media en met al deze actieve en engaged gebruikers is het een ideaal platform om jouw doelgroep te bereiken met advertenties.

Hoe adverteer je op Instagram

Om te adverteren op Instagram heb je de Facebook Bedrijfsmanager nodig. Met de Bedrijfsmanager kan je meerdere advertenties maken en bijvoorbeeld advertenties a/b-testen. Handig! Daarnaast krijg je een mooi overzicht van al je campagnes. Het is misschien even sleutelen in het begin, maar we beloven je: je haalt er heel veel uit!

Welke advertentiemogelijkheden zijn er?

  • Merkbekendheid 👉 je advertenties weergeven aan mensen om je te herinneren
  • Bereik 👉 meer mensen bereiken met jouw bedrijf/berichten
  • Verkeer 👉 meer bezoekers naar bijvoorbeeld jouw website
  • App installaties 👉 het vergroten van de App installaties voor jouw bedrijf
  • Videoweergaven 👉 zoveel mogelijk je video laten weergeven aan de juiste doelgroep
  • Leads genereren 👉 zowel mogelijk bezoekers een interactie laten hebben met jouw bedrijf
  • Conversies 👉 een bezoeker over laten gaan tot een actie dat waarde heeft voor jouw bedrijf

Welke advertentieformaten zijn er?

Carrousel

Je kunt meerdere afbeelding aan je advertentie toevoegen. Dit is handig om verschillende kanten van een product uit te lichten.

Afbeelding

Een vaste afbeelding gebruiken

Video

Een video kun je gebruiken in de gewone feed en in de stories. Kies niet voor een te lange video om de aandacht van kijkers vast te houden.

Diavoorstelling

Een video die continu wordt herhaald met maximaal 10 afbeeldingen.

Voordat je begint met adverteren

Voordat je begint met adverteren via Instagram, moet je goed nadenken over de volgende punten:

  • Wat wil je met je advertenties bereiken? Wil je jouw bedrijf promoten? Meer volgers aantrekken? Een nieuw product etaleren? Bezoekers voor je evenement aantrekken?
  • Wie wil je aanspreken (doelgroep)?
  • Welk verhaal wil je vertellen? Instagram is all about showing, not telling. Dus beeld is enorm belangrijk. Je kan voor je advertenties een foto of video gebruiken, van maximaal 15 seconden. Let op: de video's of foto's moeten samen wel een verhaal vormen! Mensen krijgen die namelijk achter elkaar te zien. 
  • Wat voor soort foto's of video's wil je maken? Welke stijl ga je uitdragen en welke filters kies je? Wees hierin consistent, dat zorgt voor herkenbaarheid!
  • Denk na over een call-to-action. Wat wil je dat de doelgroep doet? Op Instagram wordt vaak de term 'swipe up' gebruikt, de beweging die je moet maken om een link te openen in de advertentie. Zet de CTA pas in op de laatste foto/video van je Story reeks. Dit kan alleen in stories.
  • Welke hashtags ga je gebruiken?
  • Je moet naast adverteren ook organisch berichten posten. Een bedrijf met een mooi profiel en leuke berichten nemen mensen eerder serieus dan een bedrijf dat zonder basis adverteert.

Aanzet tot actie (call-to-action)

Een van de belangrijkste onderdelen van je advertentie is de call-to-action (CTA). Je vraagt hier immers iemand mee om actie te ondernemen. Deze actie is bedoelt om iemand uiteindelijk over te laten gaan tot conversie (afspraak maken, aankoop doen etc). Via een CTA kun je bijvoorbeeld één van je producten promoten of een e-book. Op Instagram heb je verschillende soorten call-to-actions:

  • Shop now
  • Install now
  • Sign up
  • Learn more
  • Book now
  • Contact us

Gebruik altijd een CTA in je advertentie om een bezoeker aan te trekken tot het klikken op de advertentie.

💡TIP: Maak van je advertentie ook een gewone post. Niet al je volgers vallen immers binnen de doelgroep. Op deze manier kunnen zij ook de post zien, zij kunnen immers ook je klant worden!

Stappenplan naar jouw Instagram advertentie!

Om te adverteren op Instagram gaan we naar Facebook Advertentiebeheer in de Bedrijfsmanager. Hieronder volgt een stappenplan.

Stap 1

Doel van je campagne

Bij het bouwen van een advertentie start je altijd met het kiezen van de juiste marketingdoelstelling. Daarmee bepaal je eigenlijk wat je met je advertentie wilt bereiken. De beste doelstellingen voor het promoten van je bedrijf Instagram zijn:

Bereik

Je wilt dan je advertentie aan zo veel mogelijk mensen in je doelgroep tonen.

Videoweergaven

Je wilt dan video's delen met zoveel mogelijk mensen die ze waarschijnlijk zullen bekijken.

Conversies

Je wilt de doelgroep stimuleren om een specifieke actie uit te voeren op de website van je bedrijf, zoals een app downloaden, registreren of een aankoop doen. Let op: dit kan alleen wanneer je de Facebook Pixel (tracking code) hebt geïnstalleerd op je website.

Verkeer

Je wilt mensen vanuit Instagram leiden naar een landingspagina van jouw bedrijf. Andere opties zoals Appinstallaties of leads genereren (potentiële klanten aantrekken) zijn ook mogelijk! Kijk vooral even in de Bedrijfsmanager.

Stap 2

Doelgroep selecteren

Om te adverteren op Instagram moeten we de doelgroep afbakenen en selecteren. Dat kan op 4 manieren:

Zelf afbakenen

Op basis van demografische kenmerken en interesses.

Look-alike

De look-a-like optie gebruiken op basis van de Facebook Pixel of een lead lijst. Facebook gaat op basis van informatie van deze leads een doelgroep afbakenen die dezelfde eigenschappen heeft.

Lead generation

Gerichte retargeting op basis van eerdere advertenties of conversies.

Facebook Pixel

Retargeting op basis van de Facebook Pixel (gepseudonimiseerd).Let op: dit kan alleen wanneer je de Facebook Pixel (tracking code) hebt geïnstalleerd op je website.

Het is belangrijk om bij de doelgroepafbakening specifiek te zijn, zodat je relevantie hoog is. Je wilt namelijk niet dat jouw kinderkleding in de feed van 18-jarige scholieren of studenten te zien is. Daarnaast wil je natuurlijk een doelgroep aanspreken die converteert of interesse heeft getoond in jouw merk of bedrijf.

Stap 3

Locatie selecteren

Nu is het tijd om de juiste locatie te targeten. Kies in welke stad je jouw advertentie aan mensen wilt tonen en selecteer vervolgens 'current city only'. Door dit te doen, target je tot de grens van de stad waar je bedrijf zich bevindt. Dat is heel handig als je lokaal wilt adverteren!

Stap 4

Budget bepalen

De volgende stap is het bepalen van het budget dat je in wilt zetten. Dat heeft direct invloed op hoe vaak je advertentie wordt getoond. Je kan kiezen om de advertentie doorlopend weer te geven of een start- en einddatum in te stellen. Verder kan je een budget per dag, week of over de hele campagne trekken. Bedenk goed welk marketingbudget je klaar hebt liggen.

Stap 5

De advertentie in elkaar zetten

Wanneer je de gehele advertentieset in elkaar hebt gezet en alle instellingen goed hebt staan, gaan we de advertentie opmaken. Je kan kiezen om een afbeelding of video te gebruiken. Voor beide opties gelden een aantal strenge eisen:

Afbeeldingspecificaties voor stories:

Gebruik de online HTML converter om de content voor je website makkelijk samen te stellen

  • Afbeeldingsformaat: 1080 x 1920 pixels
  • Afbeeldingsverhouding: 9:16
  • Gebruik een afbeelding met weinig tekst in beeld om het aantal weergaven te maximaliseren. Voor Instagram en Facebook geldt dat maximaal 20% van de afbeelding uit tekst mag bestaan. Als dit hoger is, wordt de advertentie afgekeurd.

Videospecificaties:

  • Indeling: .mp4 of .mov
  • Resolutie: minimaal 720p
  • Bestandsgrootte: maximaal 2,3 GB
  • Beeldverhouding: 9:16
  • Lengte: maximaal 15 seconden
  • Elk frame (een video bestaat uit frames) mag ook maar 20% tekst bevatten

Wanneer je één van de twee hebt toegevoegd, koppel je de URL van de gewenste webpagina aan de advertentie.

Afbeeldingspecificaties voor het overzicht:

Afhankelijk van de indeling die je gebruikt wordt het afbeeldingsformaat bepaald:

Vierkante indeling:

  • Minimale resolutie: 600 x 500 pixels
  • Maximale resolutie: 1936 x 1939 pixels

Liggende indeling:

  • Minimale resolutie: 600 x 315 pixels
  • Maximale resolutie: 1936 x 1939 pixels

Verticale indeling:

  • Minimale resolutie: 600 x 750 pixels
  • Maximale resolutie: 1936 x 1939 pixels

Videoformaat:

  • Maximaal 4 GB
  • Maximaal 120 seconden lang
  • Bijschrift maximaal 2200 tekens lang

Beeldverhouding:

  • Vierkante indeling 1:1
  • Liggende indeling 1.91:1
  • Verticale indeling 4:5

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?