Blogs

Social Campaigns

Content Marketing

17 min read
2021-07-15

Zonder deze 5 regels van social advertising loop je resultaten mis

Het is allang geen geheim meer dat social media een krachtig platform is om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Maar social media is ook uiterst geschikt voor het generen van leads en sales. Alleen aanwezig zijn op social media is niet genoeg om meer klanten te krijgen. Hoe kun je de aandacht van het juiste publiek op het juiste moment trekken op zo’n manier dat ze willen stoppen met scrollen en aandacht besteden aan jouw advertentie?

De voordelen van adverteren op social media

Je vraagt je misschien af of het nog wel effectief genoeg is om op social media te adverteren. Door de groeiende concurrentie kan het lijken alsof het niet de moeite waard is. Bedrijven uit dezelfde industrie proberen allemaal hetzelfde publiek te bereiken als jij. Dus is het essentieel dat jij met jouw advertentie onderscheidend bent en opvalt bij die doelgroep.

Niet adverteren op social media is geen optie, omdat:

  • Je met de juiste advertenties voor meer zichtbaarheid zorgt
  • Facebook het grootste sociale netwerk is en dit betekent dat jouw klanten hier zeker weten ook te vinden zijn
  • Het uitvoeren van advertenties met de juiste call-to-action (CTA) zal helpen specifieke doelen te bereiken
  • De targeting-opties zijn preciezer dan waar ook online te vinden
  • Je kunt richten op (eerdere) klanten, bezoekers van je website en specifieke demografische gegevens en interesses
  • Met behulp van retargeting je mensen kunt terugbrengen die al eens in aanraking zijn geweest met jouw bedrijf

Als je onderscheidend wilt zijn en succes wilt maken met je advertenties moet je in ieder geval deze 5 vuistregels volgen.

💡Wil je weten hoe je je social advertenties het beste aanpast op elke fase van de marketing/sales funnel? Download onze worksheet!

DOWNLOAD ADVERTENTIE FUNNEL WORKSHEET

1. Gebruik de tone of voice van jouw bedrijf

Elk bedrijf moet zijn eigen stem hebben. Wanneer volgers door hun feed heen scrollen, moeten ze jouw tone of voice direct herkennen. Als je bedrijf een casual gevoel uitstraalt, voorkom dan het gebruik van woorden die een pak en een stropdas mentaliteit weerspiegelen. Je advertentietekst moet aansluiten bij de andere teksten op je feed. Hetzelfde geldt voor B2B bedrijven, waarbij een meer professionele en zakelijke taal passend is. Boots deze stijl na in de advertentietekst.

2. Communiceer de wie, wat, wanneer, waar en waarom

Je social media advertenties moeten niet alleen een oproep tot actie bevatten, maar ook antwoord geven op de wie, wat, wanneer, waar en waarom. Het communiceren van deze informatie helpt ervoor te zorgen dat gebruikers alle informatie hebben die ze nodig hebben. Als ze de advertentie lezen worden ze betrokken met je bedrijf en niet alleen een toevallige voorbijganger die dubbelklikt om te liken en snel verder scrollt.

In het voorbeeld van OptinMonster zie je hoe de W’s zijn gebruikt.

Wie: OptinMonster
Wat: E-mail marketing integratie
Wanneer: Vandaag
Waar: Online
Waarom: Om van bezoekers die je website hebben verlaten alsnog subscribers en klanten te maken

Heb je al eens advertenties gedraaid of draaien er nog advertenties? Bekijk je advertentietekst en bepaal of de advertentie de wie, wat, waar, wanneer en waarom beantwoordt voor de lezer. Als dit niet het geval is, zorg dan dat je dit aanpast in je advertentietekst of neem het mee voor je toekomstige advertenties.

Als je het moeilijk vindt om een antwoord te vinden op de W’s, denk dan aan de pijnpunten van je doelgroep. Om een goed verhaal van je advertentie te maken, moet je je doelgroep kennen en niet alleen begrijpen hoe je ze bereikt, maar ook wat ze nodig hebben.

3. Schrijf verschillende advertenties voor verschillende doelgroepen

De mensen in jouw doelgroep hebben verschillende redenen om jouw bedrijf te benaderen. Waarom zou je dan één advertentie schrijven? De kracht van het adverteren op Facebook is de mogelijkheid om te targeten, dus behandel je advertentie niet als een billboard.

Stel bijvoorbeeld voor dat je een kledingwinkel hebt. Je verkoopt dames-en herenkleding, maar ook schoenen, accessoires, sportkleding en ondergoed. Veel klanten zullen alleen geïnteresseerd zijn in een deel van je aanbod of een bepaald gebied. Zo kan een groot deel geïnteresseerd zijn in de afdeling schoenen, maar vrouwen hebben bijvoorbeeld alleen interesse in de vrouwenartikelen van jouw winkel.

4. Kies visuals die je ad copy versterken

Kun je je een Coca-Cola advertentie voorstellen zonder het flesje, blikje of iconische logo? Hetzelfde geldt voor jouw advertentietekst en de afbeeldingen die je kiest om te gebruiken.

Als lezers niet snel en gemakkelijk begrijpen wat je probeert te vertellen, zijn ze eerder geneigd om verder te scrollen dan over te gaan tot actie. Net zoals dat het niet zinvol is voor Coca-Cola om te praten over hun fantastische drankje met een afbeelding die daar totaal niks mee te maken heeft, zal het ook niet werken voor jouw advertenties.

Deze advertentie van Slack weet precies de pijnpunten te benadrukken van de bedrijven die door corona vanuit huis moesten werken. Vrijwel iedereen heeft een hekel aan zinloze vergaderingen. Deze eenvoudige en effectieve visuele illustratie laat zien hoe het voelt om in 25% minder vergaderingen deel te nemen.

5. Breng je ad copy's in lijn met de sales funnel

Je ad copy is in wezen bedoelt om te verkopen. Maar, met social media advertenties moet je geen ad copy schrijven dat te veel aanvoelt als sales. De doelgroep aan wie je je advertentie gaat tonen zit niet te wachten op een salespitch, dus je kunt niet binnenkomen met harde verkoop.

Om de “anti-sales hindernis” te omzeilen, moet je rekening houden met drie delen van de sales funnel. Denk aan de TOFU (bovenkant van de funnel) > MOFU (midden van de funnel) > BOFU (onderkant van de funnel) strategie. Hoewel dit inhoudt dat je veel advertenties en aangepaste doelgroepen moet aanmaken, zullen de resultaten de moeite waard zijn.

TOFU
Deze advertentie is ontworpen voor de bovenkant van de funnel. Het is licht, ongevaarlijk en met een vriendelijke sfeer. Je advertentie moet lezers laten weten dat je merk of bedrijf bestaat en je wilt gewoon even “gedag” zeggen. Je zwaait als het ware naar iemand aan de overkant van de straat. Je probeert hier niet te verkopen of lezers te dwingen actie te ondernemen op de advertentie. Geen verkoop!

MOFU
Na de TOFU weet je doelgroep dat je bestaat. Ze hebben je tone of voice gelezen, de afbeeldingen gezien en een beetje leren kennen wie je bedrijf is. Nu is het de bedoeling dat je ze kunt helpen. In de advertentietekst leg je uit wat je bedrijf levert en welke pijnpunten je kunt oplossen.

Nogmaals, hier verkoop je nog niet. Je hebt je doelgroep gedag gezegd en in deze fase klop je aan op de deur met een bord versgebakken koekjes.

BOFU
Aan de onderkant van de trechter is het tijd om over te gaan tot de verkoop. Hier is waar een kortingscode, een oproep tot actie of een urgentie wordt gebruikt. Je hebt al een warm publiek dat je merk kent en begrijpt wat je aanbiedt. Geef ze nu alles wat je hebt om het publiek te laten converteren. Iedereen uit je doelgroep die zich bezighoudt met dit soort advertenties is officieel een “hot lead” en zal eerder een klant worden dan iemand uit de TOFU. Je bent officieel binnengelaten in het huis en je hebt de kans om te praten over zaken onder het genot van een kopje koffie.

Conclusie

Een goede social media advertentie is niet alleen een advertentie met de tone of voice van je bedrijf of eentje met mooie visuals. De ad copy kan de betrokkenheid van je doelgroep maken of breken. Je advertentietekst moet mensen informeren en vermaken om hun aandacht te trekken in de al zo volle nieuwsfeed. Als ze stoppen met scrollen en naar je advertentie kijken, geef ze dan iets wat de moeite waard is.

💡Wil je weten hoe je je social advertenties het beste aanpast op elke fase van de marketing/sales funnel? Download onze worksheet!

DOWNLOAD ADVERTENTIE FUNNEL WORKSHEET

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?