Blogs

Content Marketing

6 min read
2020-10-10

3 redenen waarom je nu een social media audit moet doen + template!


Hoe vaak doe jij een social media audit voor jouw bedrijf? Ieder bedrijf dat op social media actief is moet minstens ieder jaar een audit doen. Een audit helpt je namelijk evalueren hoe goed je social media prestaties zijn in verhouding met je doelstellingen én met je concurrenten. Daarnaast ontdek je waar kansen liggen om online sterker te worden. Dit zijn de belangrijkste redenen om nu een social media audit te doen!

Wil je gelijk aan de slag met jouw social media audit? Download dan nu gratis onze template om de prestaties van jouw socialmediakanalen te beoordelen.

Download Template


Je ontdekt wat je kanalen bijdragen aan engagement, bereik en verkeer


In een goede social media audit vind je alle belangrijke statistieken rondom engagement, bereik en verkeer. Omdat je over een langere periode gegevens bekijkt van je socialmediakanalen ontdek je patronen. Tegelijkertijd is het belangrijk om de groei of daling in statistieken weer te geven: dit geeft je een direct overzicht van je prestaties. Stel dat je ieder kwartaal een audit doet. Dan kijk je standaard de laatste drie maanden terug. De groei/daling wil je zoveel mogelijk in de + hebben. Als een statistiek in een bepaalde periode gemiddeld gezien daalt, betekent dit dat je de komende periode moet investeren in het groeien van die statistiek. Het is dus belangrijk dat je audits standaard rond dezelfde periodes inplant: pas dan ga je echte patronen ontdekken en kun je strategisch innoveren.


Je ziet het verschil in prestaties van je social kanalen


Onze social media audit bevat verschillende tabs, één voor elk van de vier populairste social media kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter) en een overzicht met generieke statistieken. Die generieke statistieken gaan naast de prestaties van je social kanalen ook over het verkeer op je website. In het overzicht zie je:

  • Wat je social goals waren, of je ze hebt behaald en een veld waarin je de reden kwijt kunt waarom je bepaalde doelen wel of niet hebt behaald.
  • Totaal bereik, volgersgroei en engagement per kanaal
  • Sessies en paginaweergaven op je website per kanaal
  • De top-5 meest bezochte pagina's vanaf social media.



Neem die top-5 meest bezochte pagina's vanaf social media. Hieruit kun je opmaken wat voor contenttypen het beste passen bij je uitingen op social media. Dit kun je vervolgens meenemen als je een volgende contentkalender maakt. Dan leg je misschien meer de focus op datzelfde type content, omdat je weet dat het goed werkt.


Je ontdekt welke kansen je per platform kunt grijpen


Een SWOT-analyse is ook bij jouw social media audit van belang. SWOT staat voor de engelse termen Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Het helpt je om in het grotere geheel jouw bedrijfskanalen te zetten. Je kijkt dus niet alleen naar hoe jouw kanaal presteert, maar neemt de markt en je concurrenten ook mee. In verhouding tot jouw branche en de concurrenten, wat zijn dan de sterktes en zwaktes van jouw bedrijf? Een SWOT dwingt je om deze factoren op papier te zetten en met de informatie die daaruit komt kun jij jouw social strategie optimaliseren.
Dan komen we bij misschien wel het belangrijkste onderdeel van de SWOT: de kansen. Welke mogelijke positieve bijwerkingen kunnen jouw sterktes en de branche jouw organisatie brengen? Op wat hieruit komt kun jij met je strategie natuurlijk haarfijn inspelen.


Voorbeeld:


Een sterkte van bedrijf X is dat de engagement rate op hun Instagram posts heel hoog is. Een zwakte is bijvoorbeeld dat ze een gebrek hebben aan consistentie en creativiteit, waardoor de grid er niet mooi uitziet. Een kans voor bedrijf X is dat de concurrenten nauwelijks aan social care doen, waardoor ze nauwelijks qua volgers groeien. Een gevaar is dat een concurrent 4 keer zoveel volgers heeft.


Uit dit voorbeeld kun je een paar lessen opmaken:

  • Dit bedrijf zou tijd of middelen moeten investeren in het consistent opmaken van posts en een mooie grid.
  • Dit bedrijf zou actief aan social care moeten doen om de doelgroep naar haar pagina te krijgen en zo meer volgers te genereren.



Klaar om jouw social media prestaties te analyseren?


Een social media audit helpt je om inzicht te krijgen op je social media efforts. Hoe veel engagement krijg je op jouw Instagrampagina? Hoe veel websiteverkeer levert LinkedIn op? Welke contenttypen presteren nou het beste per kanaal? En belangrijker nog: je ontdekt of je jouw doelen behaald hebt en waarom wel of juist niet. Met de uitkomsten uit jouw audit kun je concreet je strategie verstevigen en het succes op social media vergroten. Download onze social media audit template hier:

Download social media audit

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?